A motor a Yarisból származik, bár ez sem sajtóanyagból, sem a motorház hosszas vizslatásából nem derült ki. A katalógusbúvárkodás viszont meghozta az eredményt: a Toyotának van pontosan ugyanennyi köbcentis, teljesítményű és nyomatékú háromhengerese.
De a váltó, az honnan lehet? Ilyen Toyotában soha nem volt. A Peugeot 206-osé pont ilyen, de ma a Peugeot százszor jobb váltókat csinál, pontosságra is, váltási érzetre is. Ezzel minden kapcsolás rossz érzés, három rükverc közül kettő biztosan reccsen, mintha nem nyomtuk volna ki a kuplungot (pedig de még mennyire), ha egyesben gurulunk, valami pulzálóan nyünyög ott elöl. A váltószoknya ráadásul ugyanolyan komikus, dán népviselet-szerű, mint a Proton 316-ban.
A legfontosabb teszt, hogy amikor a jobbkezes kereszteződésben valaki integet, hogy menjünk, és ő lemond az elsőbbségről, mert inkább bénázna még itt egy kicsit, szóval váratlanul kéne tolni egy egyest, hát nem veszi be, nem játszik a kezünkre. A bowdenes szerkezet se mentség, az előző Honda Civic vagy a Mazda2 sokkal lehetetlenebb feladatokat oldott meg sokkal finomabban.
A motor az pazar. Háromhengeres sose jár kiegyensúlyozottan, ez se, viszont alacsony fordulaton valami hihetetlenül jól megy. A 2000 alatt ilyen erő lenne a modern turbódízelekben, kevesebb kiábrándító tesztautóhoz lenne szerencsénk. Berakom 5-ösbe 40-nél, és nem krákog és rángat, hanem már 1500-tól elindul. Lassan, persze, de ez is hihetetlen. És jó a hangja, bármilyen bizarr kijelentés is ez egy Subaruról. Ráadásul még autópályán is kényelmesen tudja tartani a 140-et, akárcsak anyám egykori háromhengeres Swiftje .
A kérdés, mennyibe kerül egy hasonló Swift vagy Yaris. Illetve ha trendin ortopédnek kell lenni, vegyünk inkább Suzuki Splash-t: öt ajtóval és egyliteres motorral, klímával, MP3-as fejegységgel 2 millió 685 ezer. Az olcsóbbik Justy 2, 83 millió forint, a különbség tehát elhanyagolható, csak a Suzukiban még akkor is jobb a motor, ha nem is feltétlenül Suzuki. A váltója se rosszabb, igaz, nehéz is lenne olyat gyártani. És a Splasht mintha élénkebben rettegő melósok rakták volna össze: nem jobbak az anyagok, de legalább odafigyeltek az összeszerelésre.
A futómű és kormánymű jó, a Justy élénken reagál és lelkesen kanyarodik. Vannak apró, tolerálható hibái – ezt az autót egyszerűen a váltó nyírja ki, és kész. Nagyszerű ötlet, hogy a Subarunak legyen olcsó nép-kisautója: csak az én ismeretségi körömben van legalább tíz háztartás, ahol másodautónak már a poén kedvéért vennének egy kis Subarut.
Akár elsőkerekest, akár háromhengeres motorral, akár úgy is, hogy csak az emblémák Subaru. Poénnak, meg a márkakötődés demonstrálásának tökéletes, de épp a subarusok tudják a legjobban, milyen egy jó váltó, és hogy ez mennyire nem az. Piaci igény tehát biztosan volna rá, de a sikerhez nem elég egy Daihatsut átcímkézni. Egy Subaru emblémás Yarisra viszont kapásból tudnék legalább tíz vevőt.