Koreai tisztibicska
Amit még negatívumként kell említenem, a rakodóhelyek használhatatlansága. Igaz, szám szerint elegendő van, a gyakorlatban viszont szinte mind nagyon kicsi. A kesztyűtartó egyenesen szégyenteljes. Az osztrák forgalmit bele kellett gyűrni, hogy fel tudjam csukni az ajtaját. A műszerfalból előcsúszó pohártartó viszont egész használható. A csomagtartó ajtaja magasra nyílik, és belülről fogantyúval csukható. A hátsó üléstámlák 1/3 : 2/3 arányban dönthetők, és teljesen ledöntve a raktér 980 liter. Normál helyzetben a kalaptartó alatt 220 litert kapunk.
A tesztelt autókban mindkét oldalon 21 literes légzsák volt, ami a jobb oldalra csak felárért rendelhető. Minden üléshez széria a hárompontos öv, a hátsó üléseknél ISOFIX rögzítési pontokat alakítottak ki. Elöl 236 mm-es hűtött féktárcsák hátul 200 mm-es dobfékek lassítják a Kalost. A négycsatornás ABS és az elektronikus fékerőelosztó a szériafelszereltség része. A kormánymű fogasléces és hidraulikus sebességfüggő rásegítéssel működik.
A Kalos futóművét az angliai tesztelések során az európai igényekhez alakították. Elöl MacPherson rugóstagokat, hátul pedig csatolt lengőkaros futóművet találunk. A konstrukció nem nagy csoda, de a dalmát szerpentineken meglepően jól teljesített. Lehet, hogy csak a kiváló horvát utak javára írható, de szépen, csöndesen futott a Kalos. Még a gumikat is megnéztem, de ott sem volt semmi csalás: Kumho 185/60 R14 téli gumikat kaptunk.
A teszt alatt két motorváltozatot, valamint az automata és a kézi váltót próbálhattuk ki. A kisebb, 1150 köbcentis hosszú löketű motor csak ötsebességes kézi váltóval kapható. Teljesítménye 53 kW/72 lóerő 5400-as percenkénti fordulat mellett, legnagyobb nyomatéka 104 Nm 4400-as fordulaton. Hogy dinamikusan haladjunk, valóban veszettül pörgetni kell. Szerintem, energiája legnagyobb részét az üvöltésre pazarolta. Amíg Dobrovnik körül autóztunk szinte alig váltottam négyesbe, és ötödikbe csak viccből raktam.
Az 1,4-es (1399 cm3) változat készül nyolc és 16 szelepes kivitelben. A 8 szelepes 61 kW/83 lóerő teljesítményű, a végsebessége 170 km/óra. A 69 KW/94 LE teljesítményű 16 szelepes változat már jobban bírta a kaptatókat, mvel már 3000-es fordulatnál leadja legnagyobb nyomatékát, a 130 Nm-t. A legerősebb motorral álló helyzetből 11,1 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, és a végsebessége 176 km/h körül alakul. Ez a motor választható négyfokozatú automatával is, ami nekem a legjobban tetszett. Szépen, szinte észrevétlenül kapcsolgat, ráadásul a váltókar kivitelezése is esztétikusra sikeredett. Én csak ezzel a választanám.
A háromajtós Kalos Magyarországon háromféle felszereltséggel - S, SE és SX - lesz kapható. Még az S alapváltozat is tartalmazza az állítható magasságú kormányt, a színezett üvegeket, a központi zárat és a CD-s rádiót a négy hangszóróval. Az igényesebbek felszereltségtől függően kérhetnek klímaberendezést utastéri levegőszűrővel, elektromos ablakemelőt, könnyűfém keréktárcsákat, hátsó tetőspoilert, elektromos működtetésű üveg tolótetőt, távirányítós központi zárat, ötlemezes CD-tárat, hat hangszórót és még ki tudja mit.
Aki ilyesmire vágyik, február közepétől megnézheti közelebbről. Pontos árat még nem tudunk.
Tudta, hogy ...
... az Egyesült Államokban gyártott első kisautó is Chevrolet volt? A Vegát 1971-ben dobták piacra. Utódja a Chevette volt 1976-ban, amely az addig valaha épített legkisebb Chevrolet volt. Ez a modell a General Motors T-autó világprogramjának képviselője volt, és kezdetben 1,4 és 1,6 literes motorokkal kínálták.