Az autós újságírás pofozóembere az ezredfordulóra a Kia lett. Szegényt nem kímélik a szakírók, ami önmagában nem jelentene semmit, legfeljebb hogy a Kia Magyarországon nem nagyon hirdet, ezért nem jár anyagi veszteséggel, ha valaki lehúzza. Úgyhogy elhatároztam: megdicsérem.
"Termékfilozófia
A Rio nem csak a forma diadala, hanem egyúttal az aktív életmód
és a fiatalos beállítottság képviselője, a stílus és a gyakorlati
alkalmasság kiváló ötvözete. Olyan autó, mely lehetővé teszi használója
számára, hogy megvalósítsa önmagát. A terméket a gyár a dinamikus,
sportos életvitelű családoknak tervezte. A tágas csomagtérnek, a
széleskörű variálhatóságnak és a sportos megjelenésnek köszönhetően a
KIA egy valódi sportkombit alkotott. A helykihasználás olyan terület,
ahol nehéz felülmúlni a Rio-t. Az osztottan dönthető hátsó üléstámla
számos variációt kínál az utasok és a csomagok számára.
Ez egybecseng a név jelentésével is:
R = reprezentatív megjelenés, I = Ideális családi jármű, O =
Optimális a gépkocsi kihasználhatósága."
A koreaiak komolyan gondolják. Aki megnézi a
Kia Motors Hungary honlapját , látja, hogy profi munka. Jól használható,
áttekinthetó, nem néz ki rosszul, és pont a megfelelő mennyiségű
flash és java kütyü van benne. Se több, se kevesebb. A site tehát
korrekt munka, de ami messze az átlag fölé emeli, az a letölthető
Rio képernyővédő. És a szövegek, melyeket - ezt bármiben lefogadom
- olyan koreai szerzők alkottak, akiket kamikaze-szakra nem vettek
fel, második helyre pedig a marketinget írták be.
A formája, khm, érdekes. Oldalról egész jó,
kicsit mint a Honda Stream. Hátulról oké, az eleje viszont olyan,
mintha az Italdesign tervezőinek ennél a fázisnál szóltak volna:
"Giovanni, túlzásokba ne ess,
koreaiaknak lesz". Más megfejtés nem jut eszembe, és ezt a
hipotézist támasztja alá, hogy pl. az ugyancsak olasz tervezésű
Matiz jól néz ki, márpedig eredetileg azt sem a Daewoo
megrendelésére csinálták. A KIA következő generációjához tehát
álruhás, mondjuk Lancia beszerzőnek öltözött koreaiak járják végig
a dizájnstúdiókat.
A ferdehátúak lépcsős változatai általában
sokkal csúnyábbak lesznek, a Rio lépcsős hátú variánsa viszont
talán még a Thalián is túltesz.
A belső elég vegyes. Az ülés és ajtókárpitok nem valami szépek, viszont annyira strapabírónak tűnnek, hogy a tapintáspróba alapján egy félórás út alatt akár a bőrkeményedéseinket is lereszelgethetjük rajta.
A műszerfalborítás anyagai, színei valahol a Suzuki Swift
szintjén vannak, normálisabb és modernebb formavilággal. A szélvédő
alatti rész a kis mélyedésekkel korrekt munka, a váltószoknyát
viszont mintha két hurkapálcikáról lőtték volna. A váltó fogása jó,
anyaga rossz, a mechanika pontos, a rúd viszont kegyetlenül hosszú.
A kormány fogása rendben, de a kelleténél
magasabbra tették, és nem állítható. A ködlámpa kapcsolójáról pedig
8 000 km alatt
lekopott a bevonat, pedig olyan sok köd nálunk nem lehet.
Valahol a marketing táján vannak az igazi tévedések. Ki lehetne domborítani a jármű létező jó tulajdonságait is, nem kéne olyasmin lovagolni, ami a legjobb indulattal is megkérdőjelezhető. A "családi sportkombi"-titulus kitalálását követően valaki (tippem: a grafikus) rátalált a szörf-motívumra, mint a sportosság egyik szimbólumára.
A prospektus szerint és a valóságban |
Ezt átvette a szövegíró is:
"...kiruccanást terveznek a közeli tóra, a szörfdeszka vagy
akár a búvárfelszerelés a jobb oldali szélesebb hátsó üléstámla
hátradöntésével szintén könnyedén beilleszthető a Rio tágas és
sokoldalúan kihasználható csomagterébe."
Hát igen, így jár, aki olyanról ír, amit élőben még sosem
látott: egy szörfdeszka nemhogy az első ülés
mögé nem fér be, de még úgy is jócskán kilóg a hátulja, hogy
az eleje már a kesztyűtartóban van.
Léteznek persze kisebb szörfdeszkák,
"vitorlátlan" hullámlovagláshoz, de akkora hullámok csak olyan
helyeken vannak,
mint Kalifornia vagy Hawaii, ahová dinamikus magyar család
nem KIA Rióval jár. Egyébként még a hullámdeszkák sem férnek be az
első ülés mögé; az a sportszer a képen egy kihegyezett orrú hótalp
vagy wakeboard lehet.
A színes prospektusban egy hegyikerékpárt is
bepasszíroztak hátra. Az én bringám befért, ugyanúgy, mint a fotón,
kiszedett első kerékkel, de kiszedett első kerékkel simán be lehet
rakni egy Renault 5-ösbe is, ami pedig nem családi kombi. A sok
szörfözés közben kis híján elvész a lényeg: a Rio
kifejezetten tágas, elöl is, hátul is.
A
7-8 literes fogyasztás, akárcsak a motor, kifejezetten jó,
igaz, a Hungaroringen elkövetett ámokfutás alkalmával körönként
1-1.5 milliméterrel araszolt lejjebb a benzinszint jelző. A
dinamikája is rendben, az 1300 köbcentis kategóriában bátran
versenyezhetünk még kisebb súlyú autók ellen is.
Jól bírja a 140-es utazást, nem hangos, és alapjáraton sem rezonál vészesen. Forma 1-es tesztünkön egész jól muzsikált, az ötezres fordulat és a leszabályozás közötti üveghang-tartományban autózva négy kör megtételével sem melegedett.
A futóművel volna egy kis gond.
Visszakapcsolásos padlógáznál úgy tűnik, mintha a kalotaszegi
legényes is szériatartozék lenne, hopp, ugrik egyet jobbra,
gázelvételnél pedig balra. Mindez
az Autódoktor szerint nem konstrukciós hiba, csak valami
lóghat a bal oldali felfüggesztésben, de most sajnos nem tudja
megnézni, mert rohan a gépátvételre, már megint maga mögé kell
utasítania a magyar ralikrossz mezőnyt.
Egyébként a futóművel nincs baj,
macskakövön is szépen elmegy, de a hirtelen
kormánymozdulatok kedvelői ugyanúgy leültethetik, mint az Alfa
147-est.
Tényleg, a jó tulajdonságok, azokról meg ne feledkezzünk! Először is míg a konkurens márkákat, például a Suzukit lopják, addig egy KIÁ-t nemigen tud hová tenni a tolvaj! Nagyon jók a fékek, elöl hűtött tárcsa, hátul dob, ennyi elég is az autóhoz. A három év garancia japános, bár a szubjektív megbízhatósági mutatókról a Kia-tulajok nincsenek elájulva. Viszont egy Rióval szinte kizárt, hogy a forgalomból kivillogjon minket a rendőr, és az antiglobalista gyerekek sem ezt fogják végigkarcolni a lakáskulcsukkal.
A műszaki újítások listája elég bőséges.
Ha nem egy koreai gyártóról lenne szó, a szaksajtó is
könnyen elhinné, hogy például a fényszórók Multi-Focus kialakítása
révén nagyobb a fényerő, a gyalogosokat jobban védi a motorháztető
íves kialakítása, a bent ülőket pedig a gázcellás lökhárító. Mivel
azonban a koreaiak még nem igazán dolgozták be magukat az
autóiparba, a potenciális vásárlók azt kérdik, jó, mihez képest
nagyobb a fényerő, és egyébként is, mikor jön az NCAP-teszt?
A Kia Rio nem rossz autó, csak hárommilliós alapárért egy kicsit túl koreai. Vidéken jobban tetszik az embereknek: a hajdúszoboszlói szántóversenyen "aranyos" minősítést kapott, a badacsonyi benzinkutas pedig megkérdezte, egyhatos vagy egynyolcas-e a motorja. (a forgalmazó adatai szerint 2001-ben 36 db KIA Rio fogyott)
Műszaki adatok
Hosszúság-szélesség-magasság: 4215/1675/1440 mm
Tengelytáv: 2410 mm
teljesítmény: 75 LE
Nyomaték: 115 NM
Fordulókör: 9.48 m
Saját tömeg: 944 kg
Fogyasztás: 9.4-5.8-7.1
Maximális sebesség: 164 km/h
Légellenállás: 0.29
Általános garancia: 36 hónap vagy 100 000 km