A családi sportkombi

Teszt: Kia Rio

2001.09.03. 10:21

Az autós újságírás pofozóembere az ezredfordulóra a Kia lett. Szegényt nem kímélik a szakírók, ami önmagában nem jelentene semmit, legfeljebb hogy a Kia Magyarországon nem nagyon hirdet, ezért nem jár anyagi veszteséggel, ha valaki lehúzza. Úgyhogy elhatároztam: megdicsérem.

"Termékfilozófia
A Rio nem csak a forma diadala, hanem egyúttal az aktív életmód és a fiatalos beállítottság képviselője, a stílus és a gyakorlati alkalmasság kiváló ötvözete. Olyan autó, mely lehetővé teszi használója számára, hogy megvalósítsa önmagát. A terméket a gyár a dinamikus, sportos életvitelű családoknak tervezte. A tágas csomagtérnek, a széleskörű variálhatóságnak és a sportos megjelenésnek köszönhetően a KIA egy valódi sportkombit alkotott. A helykihasználás olyan terület, ahol nehéz felülmúlni a Rio-t. Az osztottan dönthető hátsó üléstámla számos variációt kínál az utasok és a csomagok számára.
Ez egybecseng a név jelentésével is:
R = reprezentatív megjelenés, I = Ideális családi jármű, O = Optimális a gépkocsi kihasználhatósága."

 
   
 

A koreaiak komolyan gondolják. Aki megnézi a Kia Motors Hungary honlapját , látja, hogy profi munka. Jól használható, áttekinthetó, nem néz ki rosszul, és pont a megfelelő mennyiségű flash és java kütyü van benne. Se több, se kevesebb. A site tehát korrekt munka, de ami messze az átlag fölé emeli, az a letölthető Rio képernyővédő. És a szövegek, melyeket - ezt bármiben lefogadom - olyan koreai szerzők alkottak, akiket kamikaze-szakra nem vettek fel, második helyre pedig a marketinget írták be.

 
   
   

A formája, khm, érdekes. Oldalról egész jó, kicsit mint a Honda Stream. Hátulról oké, az eleje viszont olyan, mintha az Italdesign tervezőinek ennél a fázisnál szóltak volna: "Giovanni, túlzásokba ne ess, koreaiaknak lesz". Más megfejtés nem jut eszembe, és ezt a hipotézist támasztja alá, hogy pl. az ugyancsak olasz tervezésű Matiz jól néz ki, márpedig eredetileg azt sem a Daewoo megrendelésére csinálták. A KIA következő generációjához tehát álruhás, mondjuk Lancia beszerzőnek öltözött koreaiak járják végig a dizájnstúdiókat.

 
   
 

A ferdehátúak lépcsős változatai általában sokkal csúnyábbak lesznek, a Rio lépcsős hátú variánsa viszont talán még a Thalián is túltesz.

A belső elég vegyes. Az ülés és ajtókárpitok nem valami szépek, viszont annyira strapabírónak tűnnek, hogy a tapintáspróba alapján egy félórás út alatt akár a bőrkeményedéseinket is lereszelgethetjük rajta.

 
   
   

A műszerfalborítás anyagai, színei valahol a Suzuki Swift szintjén vannak, normálisabb és modernebb formavilággal. A szélvédő alatti rész a kis mélyedésekkel korrekt munka, a váltószoknyát viszont mintha két hurkapálcikáról lőtték volna. A váltó fogása jó, anyaga rossz, a mechanika pontos, a rúd viszont kegyetlenül hosszú.



 
   
 

A kormány fogása rendben, de a kelleténél magasabbra tették, és nem állítható. A ködlámpa kapcsolójáról pedig 8 000 km alatt lekopott a bevonat, pedig olyan sok köd nálunk nem lehet.

Valahol a marketing táján vannak az igazi tévedések. Ki lehetne domborítani a jármű létező jó tulajdonságait is, nem kéne olyasmin lovagolni, ami a legjobb indulattal is megkérdőjelezhető. A "családi sportkombi"-titulus kitalálását követően valaki (tippem: a grafikus) rátalált a szörf-motívumra, mint a sportosság egyik szimbólumára.

 
   
    A prospektus szerint és a valóságban

Ezt átvette a szövegíró is:
"...kiruccanást terveznek a közeli tóra, a szörfdeszka vagy akár a búvárfelszerelés a jobb oldali szélesebb hátsó üléstámla hátradöntésével szintén könnyedén beilleszthető a Rio tágas és sokoldalúan kihasználható csomagterébe."
Hát igen, így jár, aki olyanról ír, amit élőben még sosem látott: egy szörfdeszka nemhogy az első ülés mögé nem fér be, de még úgy is jócskán kilóg a hátulja, hogy az eleje már a kesztyűtartóban van.



 
   
 

Léteznek persze kisebb szörfdeszkák, "vitorlátlan" hullámlovagláshoz, de akkora hullámok csak olyan helyeken vannak, mint Kalifornia vagy Hawaii, ahová dinamikus magyar család nem KIA Rióval jár. Egyébként még a hullámdeszkák sem férnek be az első ülés mögé; az a sportszer a képen egy kihegyezett orrú hótalp vagy wakeboard lehet.



 
   
   

A színes prospektusban egy hegyikerékpárt is bepasszíroztak hátra. Az én bringám befért, ugyanúgy, mint a fotón, kiszedett első kerékkel, de kiszedett első kerékkel simán be lehet rakni egy Renault 5-ösbe is, ami pedig nem családi kombi. A sok szörfözés közben kis híján elvész a lényeg: a Rio kifejezetten tágas, elöl is, hátul is.

 
   
 

A 7-8 literes fogyasztás, akárcsak a motor, kifejezetten jó, igaz, a Hungaroringen elkövetett ámokfutás alkalmával körönként 1-1.5 milliméterrel araszolt lejjebb a benzinszint jelző. A dinamikája is rendben, az 1300 köbcentis kategóriában bátran versenyezhetünk még kisebb súlyú autók ellen is.

Jól bírja a 140-es utazást, nem hangos, és alapjáraton sem rezonál vészesen. Forma 1-es tesztünkön egész jól muzsikált, az ötezres fordulat és a leszabályozás közötti üveghang-tartományban autózva négy kör megtételével sem melegedett.

 
   
   

A futóművel volna egy kis gond. Visszakapcsolásos padlógáznál úgy tűnik, mintha a kalotaszegi legényes is szériatartozék lenne, hopp, ugrik egyet jobbra, gázelvételnél pedig balra. Mindez az Autódoktor szerint nem konstrukciós hiba, csak valami lóghat a bal oldali felfüggesztésben, de most sajnos nem tudja megnézni, mert rohan a gépátvételre, már megint maga mögé kell utasítania a magyar ralikrossz mezőnyt.

 
   
 

Egyébként a futóművel nincs baj, macskakövön is szépen elmegy, de a hirtelen kormánymozdulatok kedvelői ugyanúgy leültethetik, mint az Alfa 147-est.

Tényleg, a jó tulajdonságok, azokról meg ne feledkezzünk! Először is míg a konkurens márkákat, például a Suzukit lopják, addig egy KIÁ-t nemigen tud hová tenni a tolvaj! Nagyon jók a fékek, elöl hűtött tárcsa, hátul dob, ennyi elég is az autóhoz. A három év garancia japános, bár a szubjektív megbízhatósági mutatókról a Kia-tulajok nincsenek elájulva. Viszont egy Rióval szinte kizárt, hogy a forgalomból kivillogjon minket a rendőr, és az antiglobalista gyerekek sem ezt fogják végigkarcolni a lakáskulcsukkal.

 
   
   

A műszaki újítások listája elég bőséges. Ha nem egy koreai gyártóról lenne szó, a szaksajtó is könnyen elhinné, hogy például a fényszórók Multi-Focus kialakítása révén nagyobb a fényerő, a gyalogosokat jobban védi a motorháztető íves kialakítása, a bent ülőket pedig a gázcellás lökhárító. Mivel azonban a koreaiak még nem igazán dolgozták be magukat az autóiparba, a potenciális vásárlók azt kérdik, jó, mihez képest nagyobb a fényerő, és egyébként is, mikor jön az NCAP-teszt?

 
   
 

A Kia Rio nem rossz autó, csak hárommilliós alapárért egy kicsit túl koreai. Vidéken jobban tetszik az embereknek: a hajdúszoboszlói szántóversenyen "aranyos" minősítést kapott, a badacsonyi benzinkutas pedig megkérdezte, egyhatos vagy egynyolcas-e a motorja. (a forgalmazó adatai szerint 2001-ben 36 db KIA Rio fogyott)

Műszaki adatok

Hosszúság-szélesség-magasság: 4215/1675/1440 mm
Tengelytáv: 2410 mm
teljesítmény: 75 LE
Nyomaték: 115 NM
Fordulókör: 9.48 m
Saját tömeg: 944 kg
Fogyasztás: 9.4-5.8-7.1
Maximális sebesség: 164 km/h
Légellenállás: 0.29
Általános garancia: 36 hónap vagy 100 000 km