Mi a Rio?

2003.05.08. 08:41

 
   
   

A fék elöl belső hűtésű tárcsa, hátul dob, fékereje megfelel a Rióval elérhető sebességhatárokhoz, és nagyszerű dolog, hogy az 1,5-ös motorhoz már alapfelszerelésként jár a blokkolásgátló és az elektronikus fékerő-elosztó. A szerkezet megbízhatóan működik, 100-110-ről is úgy áll meg a Rio satufékkel, mint egy rendesen levert sátorcövek.

A nem túl ütőképes futómű mellett legnagyobb problémám a Rio terének kihasználtsága/kihasználhatósága volt. Ezen a ponton szerény megítélésem szerint köszönőviszonyba sem kerültek egymással a koreai szándékok és a végeredmény.

 
   
 

Elsőként itt a hihetetlen alacsony építés, vajon miért. Nyilván sportos külsőt és viselkedést vártak ettől, de csak az első sikerült. A biztonság kedvéért, szintén nem tudom felfogni, hogy minek, az első és a hátsó futómű alá is beépítettek egy-egy lifegő lécet keresztben: ennek semmi más funkciója nincs, mint a vezető rémisztgetése, borzalmas kaparó hanggal jelzi, mikor ért le a földhöz. Na de mi ennek az értelme, a második szívroham után az ember betérdel az autó alá, meglátja az elemet és megnyugszik, ja csak egy léc, és már nem óvatoskodik, pedig a Rio orra ugyanolyan alacsonyan maradt.

A belső térre is lehet panasz. Hiába a 4,2 méteres hossz, ha ebből a két tengely közé csak 2410 mm jutott. (Golf 2511 mm, Astra 2606 mm, Fabia 2462 mm) Magam mögött alig, lábamat az első ülés háttámlájába fúrva férek el. A kormányoszlop állítható lett a frissítés során. A variálhatóság mértéke körülbelül három centi függőleges irányban, és valami egészen elvetemült ellensúlynak köszönhetően az állíthatóság inkább a két végpont közötti csattogtathatóságot takarja.

 
   
    Lego a csomagtartóban

A csomagtér alapban 449 liter, ami dicséretes méret, de itt is jönnek a de-k. Az alacsony csomagtérajtó és az oldalról mélyen betüremkedő kerékdobok nem javítják a pakolhatóságot. A nagyon széles és magasan kiemelkedő, valamint teljesen védtelen fényezésű hátsó lökhárító fölösleges akadályt jelent a csomagok berakásának útjában, még Máté, a nyolcéves, sokat látott malamut is inkább a hátsó ülésre kéredzkedett, miután előzőleg csúnyán beakadt a csomagtartóba ugrásnál.

Az ülések ledöntésével a raktér 1,2 köbméteresre nő, sík padlót azonban nem kapunk. Apróbb rekeszekből is hiány van, minössze egy középső doboz, a két térképzseb és a kesztyűtartó szolgál a tárgyak elrejtésére, igaz pohártartó is van.

 
   
 

Elképzelhető, hogy a koreai-európai termetkülönbség miatt - bár nem hiszem, hogy Koreában 10 centivel hosszabb az emberek karfesztávolsága - de az ablakemelő gombok elhelyezésével sem tudtam megbékélni. Rendszeresen a magam mögötti ablakot mozgattam, amikor simán odanyúlással próbáltam friss levegőt varázsolni a Rio legendás aromájú belterébe.

Az enyhe tavaszi időjárás miatt a klímára nem nagyon volt szükség, de akadt egy nap, amikor lehűlt a levegő és így ez az egység is bizonyíthatott: a Rio klímája kiemelkedő gyorsasággal szállítja a meleget, az elindulást követő második perc közepére bőszen ömlött a forró levegő a kicsit aluldizájnolt beömlőkből.

 
   
   

A műszerfal szépsége egyszerűségében rejlik, a mattfekete-világosszürke alapműanyag azonban elég rémes. Én inkább a sötétszürke alapszínt választanám az alu-hatású középkonzol betéttel, ami szinte már esztétikus.

Egy nagy kérdéssel adós még a Kia, és ez a Rio biztonsága. Az 1,5-ös Safety modellben alap a két első légzsák, az ABS és az EBD, a biztonsági utaskabin és az oldalmerevítés, de az NCAP egyelőre még nem törhette össze az autót, úgyhogy nem tudjuk, hogyan teljesítene a törésteszten. Annyi biztos, hogy a hátsó középső kétpontos biztonsági övért nem kapnának dicséretet, és ISOFIX gyerekülés bekötési pontok sincsenek.

 
   
 

Egyelőre a Rio még mindig inkább olcsó alternatíva, mint a piaci ámokfutás ténylegesen versenyképes szereplője. Ára 2.999.900 Ft, ennyiért kormányszervo, két légzsák, központi zár, 4 hangszóró, csomagtér roló, immobiliser, elektromos állítású tükrök, elektromos, de nem biztonsági ablakemelők elöl-hátul, fordulatszámmérő, ABS, EBD és manuális klíma jár bele.

Az ár/extrák aránya igazán kiváló, de mindenki döntse el egyéni hozzáállása alapján, hogy sokat vesz kevesebb pénzért, vagy kevesebbet, de jobb minőségben kicsivel többért. Pusztán használati tárgyként elmegy a Rio, de nem árt, ha beleszámítjuk a döntésbe, hogy manapság nem egészen erről szól az autógyártás.

  Értékelés: 2,5 - A neve nagyon tetszik