A társadalmi mobilitásért
Adatlap Chevrolet Korea Lacetti Platinum - 2007
Dízel Lacettit vett, mert erős és nem drága? Aztán váratlanul felvitte az isten a dolgát, és igényesebb lakókörnyezetbe költözik? Nem baj, nem kell azonnal új autóért rohannia.
Társadalmi mobilitás
A mobilitás szó mindenki számára közismert értelmű: mozgás, mozgékonyság, mozgási képesség. A szociológiában viszont a mobilitás a társadalmi helyzet változását, előre- vagy visszalépést, átrétegződést jelent.
Autó a panellakóknak
Milyen paramétereket vesz figyelembe a polgár, aki számos nagy betonlakótelepünk valamelyikén él? Legyen megfizethető. Biztos állt már Ferrari a tízemeletes aljában, de ritka, hogy tartósan ott is marad. Aztán legyen takarékos, ne vigye el a rezsiköltséget, főleg így a közüzemi díjak tetemes emelkedése után. Persze, én is láttam MV6-os Omegát, sőt, 4,2-es Jaguart is a fele akkorára méretezett parkolóban, megint csak a cifra nyomorúság jutott az eszembe.
Továbbá nem árt, ha nem lopják úton-útfélen. Igen, vannak körbekerített egykori közterületek, de oda el kell gyalogolni, és havonta letenni egy közepes összeget. Macerás és költséges. Az sem baj, ha szegényebb sorsú szomszédaink nem irigykednek. Amióta feltalálták a kromofágot és bárki birtokolhat olyan veszélyes fegyvert, mint a lakáskulcs, sok hivalkodó autót rongáltak meg aljas szándékból.
Ezeknek az elvárásoknak a Chevrolet Lacetti tökéletesen megfelel. Még a dízelre is merném mondani, hogy a klímás, állítható magasságú vezetőüléses, CD-rádiós, négy elektromos ablakos, csupa légzsákos, ABS-es Elite változat 4,25 milliós ára elfogadható. Persze van olcsóbb, de azok kisebb motort kaptak. A koreaiak közül az Accent 1,5 crdi alapváltozata 3,7, a Kia Cee'd 1,6-os gázolajossal kicsivel négymillió felett van, ebből van kétliteres, horribilis 5,75 millióért.
Astrából közepes konfiguráció a jó 1,9-es Fiat-blokkal 5,3, az sem lesz igazán vetélytársa. Akkor talán a kívül kövér, hatalmas csomagtartójú, de bent semmivel sem nagyobb Octavia? Vagy a divatos Leon? Nem, mert éppen millióval drágábbak. Golfról ábrándozni sem érdemes, már másfélre hízik a különbség. A franciák is az 1,5-1,6-os motorjaikkal jöhetnének szóba, negyed vagy félmillióval drágábban. Ugyanide árazták a 3-as Mazdát, az új Bravót és a Focust. A Qashqai kapásból kiesik, 5,2-es indulóára viccesen magas az 1,5-ös blokkal, míg hat feletti 2,2-es Civic már a divatfik érdeklődésére számíthat, de ők nem a Havannán laknak.
Szóval a kisebb koreaiak és a szuperolcsó, lebutított Logan kivételével mindenki drágább, ha dízelmotorral vásároljuk. Ezzel a takarékosságot is megvettük, tesztautónk ugyan elkérte a 7 litert, de két literéhez és 120 lóerejéhez képest ez méltányos. Főleg, hogy hosszúak a dugók, autópályán meg kíváncsi az ember, mit is tud.
Autó a divatos társasházak lakóinak
Nem mindenki reked a panelrengetegben. Vannak szerencsések, akikkel kegyes a sors, netán szorgalmuk példás, és szebb, jobb, kellemesebb fekvésű, drágább ingatlanokban élhetnek. Ők vajon milyen szempontok alapján választanak? Lehetőleg látható legyen, hogy a középosztály megbecsült tagjai, de kérkedni nem szeretnek. Már az üzemanyagszámlán sincsenek annyira fennakadva, inkább tudjon egy egészségeset előzni, mint a túlzott takarékosság miatt a külső sávban ragadjon. A biztonságot és a nyugodt álmot nem bízzák a véletlenre, a teremgarázs és a casco hozzátartozik a fizethető költségekhez. Nem baj, ha a szomszédok járműveitől nem üt el nagyon, azért egy 3-4 évesen már erősen látszik a kor, az olcsó belépőmodellekből meg virít a fapad.
Jelenthet-e megoldást számukra a Lacetti? Igen. A korábbi hasznos extrákat kiegészítve a sokatmondó Platinum opcióival, itt is büszkélkedhetünk autónkkal. Lesz ötös CD-tár, tempomat, alufelni, hőmérséklet-szabályzót kapunk a légkondicionálóhoz, sőt, igény esetén automata váltóra bízhatjuk a váltogatást. Mindezért nem kell többet áldoznunk potom 650 ezernél, ráadásul ebből a váltó egymaga négyszázezer forint, és nem muszáj megvenni. Persze a módosabbak könnyebben élvezhetik a gyermekáldás örömeit, így az igazán praktikus négyajtós vagy a kombi lehet. Előbbi százötven, utóbbi negyedmillióval drágább, de még így is alig vagyunk 5 millió felett.
A motor ebben és mindkét nagyobb változatban bőven elegendő teljesítményt nyújt a fürge városi vagy a tempós országúti közlekedéshez. Nincs végletekig kihegyezve, 280 Nm és 121 LE, éppen ezért nem csak szűk tartományban húz, hanem alapjárattól normálisan, ezerötszáztól dinamikusan, kétezertől meglepően. Egy autópályás besorolásnál olyan szépen gyorsít 160-170-ig, hogy öröm padlózni. A katalógus 9,8-as gyorsulást ígér nulláról százra, nekem ennél egy másodperccel rosszabbul sikerült, de az is pompás. A saját órája szerint tudja a 186-os végsebességet, de tudomásul kell venni, hogy a nyomatékgörbe erős hanyatlásával az utolsó 10%-hoz több idő kell, mint ez első 90-hez. 80-120: 9 s, 100-140: 12,5 s.