A második pofon akkor jött, amikor magam mögé ültem a 181 centimmel. Mi ez, egy Mondeo, egy Passat kategóriájába tartozó családi kombi, amiben nem jó hátul ülni? A lábfejem beszorul az ülés alá, a fejem szinte beleér a tetőbe? Nahát. Van egy két pohártartós lehajtható könyöklő, meg két, nem szabályozható légrostély az első ülések között, de manapság ez már igazán a legkevesebb. Kilencmillióért elviselnék itt egy ventilátorkapcsolót, meg valami trükkös tárolót is egy középkategóriásban.
Leghátul, az ötödik ajtón hiába kerestem a külön nyíló ablakot, ez még ennél a jól felszerelt példánynál is feláras extra lenne, 55 ezer forintba kerül. A csomagtér maga elég tágas és átgondolt, nagy rekeszekkel a kresz-cuccoknak, akasztófülekkel pár szatyornak, rögzítőgyűrűvel a gumipóknak. A hátsó üléstámlák egy-egy karral könnyen előredönthetők, és 12 voltos konnektor is van a puttonyban, szám szerint a negyedik (!), amit a kocsiban találtam. Mobiltöltőt mindenkinek!
A lökhárító mögött két fényes koptatóbetét várja, hogy becsúsztassuk rajta a nagy, nehéz dolgokat. És a csomagtér-takaró is felhasználóbarát: a rolót cuccolás után hátrahúzva két kis vájatban akaszthatjuk meg, de a kis vájatokat olyan rafináltan tervezték, hogy kirakodásnál elég csak kicsit lenyomni a roló fogantyúját, és már tekeredik is fel a csörlőre. Lagunába pakolni jó!
Mihez képes szűk? Fussuk át hamar az érdekesebb versenytársakat!
A Laguna hossza 4801, a tengelytáv 2758 mm, a csomagtér 508 és 1593 liter között variálható. A legolcsóbb dízel 1,5 literes, hatmillió forint és 110 lóerőt tud. Hogy állnak ezekkel a paraméterekkel a konkurensek?A szintén szűköske Peugeot 407 SW például rövidebb, tengelytávja is szűkebb (4763 és 2725 mm). Csomagtere 448 és 1365 liter között változtatható. 5,765 millió forint a 110 lóerős 1,6-os HDI alapváltozata. Ennél tehát kicsit nagyobb, kicsit drágább a Laguna.
A tágas, szellős Ford Mondeo 4830 mm hosszú, tengelytávja 2850 mm. A puttonyba 588 és 1920 liter között fér minden jó, piros alma, mogyoró. Az 1,8 literes dízel 100 lóerővel 6,173 millió forint.
Nézzünk egy japánt, a Toyota Avensis kombit. 4715 mm hosszú, a tengelyek közt 2,7 méter van. A csomagtér 520 és 1500 liter között lehet, a legolcsóbb dízel a 126 lovas kétliteres, alapáron 6,215 millió forint.
A tanulságokat mindenki vonja le maga: az biztos, hogy a Ford most jóval több litert és métert ad alig többért, mint amennyiért mások kevesebbet.
Az autós magazinok tesztjeinek Achilles-sarka, hogy egy pár száz kilométeres tesztút egy új kocsival semmit sem árul el a majdani megbízhatóságról. A Laguna mindenesetre jól összerakott, masszív kocsinak tűnik. Nagyítóval körbekúszva is csupán két aggasztó jelét találtuk a francia márkáknál azért khm, olykor elő-előforduló tervezési trehányságnak. A motortérben van egy szép, ragyogó pléhcső, amiben, ha jól láttam, a turbó és az intercooler között áramlik a levegő. Ezt a csövet felülről egy kicsit meg kellett kalapálni, hogy elférjen a motorháztető alatt. A csomagtérajtó pedig kissé rányílik a tetőantennára, elegáns, mondhatom. Reméljük, a sok lovat nem ilyen átgondolatlan megoldásokkal csalogatták ki a kétliteres dízelből.
Mert a tesztautó legerősebb láncszeme egyértelműen a motor. Halk, takarékos, megymintállat. Már ez a 150 lovas változat is meggyőzően húz, vizes aszfalton sűrűn dolgoztatja a kipörgésgátlót, bele se merek gondolni, mit művelhet a 175 lóerős, 380 Nm-es. Kútnál ellenőrzött átlagfogyasztást nem tudtam mérni, a számítógép 6,7 litert mutatott közepesen hajtott vegyes üzemben.
A franciásan kelletlen, gyors kapcsolásokra alkalmatlan hatfokozatú váltó kiosztása jó hosszú, városban a motor ötven körül még nem szereti az ötödiket, az autópályás utazót elérve is figyelni kell, hogy ne felejtsük el dugni a hatost. Ebben a fokozatban 110-nél forog kétezret a főtengely percenként.
A futóművet a Renault inkább a motorhoz, mint a francia családi kombi archetípusához igazította. A Laguna ugyanis kemény rugókon, feszes csillapításon siklik, vagyis inkább pattog az utakon. Ez jó szűk hegyi kanyarokban, de nem annyira jó a magyar autósok hétköznapi terepén, a gidres-gödrös pesti aszfalton, a felfagyott vidéki mellékutakon.
És hogy kéne-e? A fene tudja. Nem az a klasszikus szépség, de szívesen nézegetném a ház előtt. Nincs benne sok hely, de a gyerekek nem panaszkodnának hátul. Nem komfortos a futómű, viszont enged jókat állatkodni a remek motorral. Nem olcsó, de nem eszik sokat. Saját pénzből inkább Mondeóba ülnék, viszont ha az XY Zrt. kérdezné Rácz Tamás key account managert, mit választ magának a középkategóriából nyolcmillióért...