A józan ész is örülhet a szépnek
Manapság gyakran meglepődöm, milyen nagy teret, milyen kényelmes üléseket kínálnak hátul a kompaktok – még mindig túl erős bennem a negyedik generációs Golf-padlólemez emléke. És a Lancer – már amennyire ezt így szubjektív érzés alapján ki lehet jelenteni, persze – mindenen túltesz. Négy felnőtt a világból kiutazik belőle, a fejtér, a lábtér, a válltér bőven elegendő. Hátradőlni a lankás támlán, nyugtatni a fejet a kényelmes támlán, a kart a kényelmes könyöklőn – andalító hátul utazni a Lancerben.
Lehet, hogy kissé túl andalító is. A kormányzás szoros, nem túlszervózott, a fék precíz, nem túl hirtelen, a futómű viszont cseppet sem sportos. Elöl MacPherson, hátul Multilink, ahogy igazi japán kompakthoz illik – viszont a csillapítás lehetne feszesebb. Így hát, amikor máskülönben felelősségteljes, példásan józan ítélőképességű feleségem közölte egy családi túrán, ne cammogjunk már, mostantól ő vezet, én meg ráhagytam, és elkezdtünk teljességgel szabálytalan tempóban imbolyogni a Somogyi-dombság kanyarjaiban, három és féléves kislányom, aki még soha semmilyen kocsiban nem tett ilyet korábban, közölte, hogy ki kell köpnie az ennivalót, és nekiállt hányni. Isten nem ver bottal: a javát a Száguldó Anya ülésre fektetett dzsekije kapta.
A csomagtér viszont kifejezetten szűk a mai mezőnyben: 400 liter. Ez a menő forma és a tágas hátsó traktus ára. A hely jó kihasználását segíti viszont a kompakt kis teleszkópos zsanérrendszer, nincsenek belógó, bőröndtörő vasak. A fedelet bowdennel vagy a kulcs gombjával lehet meg-, de semminél fogva nem lehet kinyitni – a lemez alá kell nyúlni alul. A becsukásban már segít egy vájat a kárpit belsejében, de nagy rutin kell, hogy egy mozdulattal elegánsan lecsaphassuk a fedelet. Az üléstámlák lebillentésével egy kis résen át vékonyabb cuccokat előre lehet dugni, de a hűtőszekrényt azért inkább szállíttassuk házhoz.
A Mitsubishi kicsivel kevesebb köbcentiből is meg tudja oldani az átlagos mai 1,6-os szívó benzinmotorok teljesítményét, másfél literből 109 lóerőt hoz ki. Úgy is megy, mint egy rendes 1,6-os kompakt: 6600-ig pörög, ereje elég a hétköznapi közlekedéshez, de néha az ember azért megcsóválja a fejét: hej, pedig ez a nemzet már hozott ki sima utcai autóban száz lóerőt, még többet is egy szívó literből!
Nagy tempónál kicsit zajos, a motor 120-nál 3500-at forog: nagyon kellene egy hatodik fokozat. Viszont még így pörgősen is elképesztően takarékos. Na, mit gondolnak, mennyit fogyasztott az egy és negyed tonnás szedán, két felnőttel, két gyerekkel, sok csomaggal, 100-120-as országúti autózás és némi városi gurulás mellett? Én hét és félre is csak megértően bólogattam volna, de a Lancer 6,33 liter 95-öst kért száz kilométerre, tankolástól tankolásig, kiszámolva, nem számítógép szerint. Az többet mutatott.
Még motorok
A Lancer jelenleg még egy 143 lovas, 1,8 literes benzines és egy 140 lóerős kétliteres dízelmotorral rendelhető, valamint állítólag várható egy kétezres benzines érkezése is a jövőben. Számomra felfoghatatlan, a gyártó miért nem pakolja be a Colt CZT ezerötös, százötven lovas turbómotorját is a Lancerbe: a mai szigorú széndioxid-kvótás időkben a kicsi, takarékos, de szükség esetén erős feltöltött motor fejlesztése és használata logikus út. Van kis turbója a Renault-nak, a Fiatnak, a Peugeot-nak - és van a Mitsubishinek is, csak hát ő valamiért nemigen használja.
A Lancer alapára négymillió forint – jaj, miket mondok, 3,99 milla. Ennyit kérnek ezért a valóban japánban gyártott japán kompakt limuzinért, védővámmal és irigylésre méltó összerakottsággal, az öröklét ígéretével, kézi klímával, négy automata villanyablakkal, meg egy jó, bár nem látható rádióval, menetstabilizáló nélkül, de hét (HÉT!, térdlégzsák is van alapáron) légzsákkal.
Mi van ennyiért más? Valami német? Az Opel Astra szedán százezerrel feljebb kezdődik, igaz 115 lóval – de klíma nélkül. Magyar? A 107 lóerős 1,6-os Suzuki SX4 szedán 3,85 milliónál indul. Francia? A Mégane négy ajtóval 3,1 millióért már elvihető – 1,4-es motorral, hűtetlenül. A nagyjából alap-Lancer szintű 110 lovas 1,6-os Expression 4,26 millió. Másik japán? A legolcsóbb Civic szedán a 125 lovas 1,6-ossal, automata klímával 4,4 millió. Olasz? Igen! A Linea 2,99 milla 1,4 fapadként, hopp, és most jön az első igazán megfontolandó alternatíva: viszont a remek 120 lóerős 1,4-es turbómotorral Dynamic-ként már 3,75 millió forintért elvihető.
Ami engem illet, a teszt végére a Lancert minden hibájával, kis csomagterével együtt nagyon megszerettem, simán el tudnám képzelni családi autónak, ha ebben a kategóriában lehetne gondolkodnom (de azért persze két gyerek mellé megvárnám a kombit). És a szép, bár kopogós műszerfal mögött nemigen irigykednék egy elsuhanó más szedán láttán. Legfeljebb a turbós Linea miatt. De ez kevesebbet eszik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
