A hibrid technika nem csak gazdaságosabb üzemű autók építéséhez jó. A GS 450h a tesztvezetésen 13 és 20 liter között fogyasztott, de úgy ment, mint a veszedelem, méghozzá valami nagyon különleges, eddig sohasem tapasztalt veszedelem.
A Toyota 1997-ben kezdte árulni a Priust, aztán tavalyelőtt megcsinálta a Prius II-t. Ezután tavaly nekiállt luxusmárkája hibridizálásának, elkészítette a hibrid SUV-ot, az RX400h-t. Ezt a Totalcar mind látta és szerette. Most a cégcsoport kijött a világ első hibrid luxuslimuzinjával, a GS450h-val. Örömmel fogadtuk a meghívást a bemutatóra, és ezt az autót is megnéztük, méghozzá Spanyolországban. És egy kicsit Angliában.
A malagai sajtóprogramon több turnusban mintegy ötszáz újságírónak dicsekedtek el az autóval. Az első hátsókerék-hajtású hibrid, az első 100 lóerő/liter teljesítménysűrűségű hibrid, a leggyorsabb hibrid, a legjobb gyorsulású hibrid, és így tovább. 1,9 tonnája hat másodperc alatt gyorsul százra. Katalógusfogyasztása vetekszik a konkurens dízelekével, károsanyag-kibocsátása messze jobb bárminél. Meg még van benne új navigáció, remek Mark & Levinson hifi, sötöbö, sötöbö, tehát a luxusautók kötelező tartozékai is.
A sima 430-as GS is nagy élmény lehet, de én abban nem ültem soha, így a hibrid GS már elindulás előtt is lenyűgözött. Vannak autók, amiket egy hétig vezetek, aztán semmire sem emlékszem, le kell passzírozni, majd törölgetőruhában kicsavarni az agyamat a számítógép előtt, hogy valami kicsurogjon belőle róla. A GS 450h nem ilyen.
Milyen már, hogy a tükör állításához le kell nyitni egy kis panelt a kormány mellett jobbra? Aztán ezen a panelen van még pár gomb: fényszórómosó, hátsóablak-róló (amit a GS a váltókar R-be húzásakor leenged!), ilyesmi. Szellőztetett-fűtött villanyos ülés, elektromos kormánymozgatás. Fantasztikus a belső világítás csillárja. Aztán az antisznobizmus netovábbja: a csomagtérfedél nem záródik gombnyomásra motorral, de ha nem csukjuk be jól, egy villanymotor egy kis gurtnival a helyére húzza. Extra, amit soha senki sem fog észrevenni, ki csinál még ilyet a világon?
És ezt a luxusűrhajót még vezetni is lehetett. Az itiner egy hosszabb és egy rövidebb útvonal alternatíváját kínálta, tengerparti sztrádán mehetett, aki pihent volna pár órát az esti sajtótájékoztató előtt, egy Andalúziában kanyargó hegyvidéki úton az, aki inkább mindjárt az első nap ki akarta próbálni az autót. Vállalkozó szellemű padtársammal természetesen gyorsan összeállítottunk egy harmadikat: elmentünk Gibraltárra.
Gibraltár
Jópofa hely, kis félsziget egy nagy sziklával. 6,5 km² területén angolok, majmok, és átmenetileg turisták élnek. Angolból nagyon sok van, mert Gibraltár az Egyesült Királyság része, 1830 óta brit koronagyarmat. Épp ezért szabályszerű határon kell átkelnünk, útlevél-ellenőrzéssel, esetenként csomagtartó-felnyitással. Ezt mi nem tudtuk, izzadtunk is rendesen, amikor pár autónyira az egyenruhásoktól ráébredtünk, hogy két magyar vagyunk egy belga rendszámú kocsiban, Spanyolországból angol felségterületre akarunk átlépni, és semmiféle okmányunk nincs a sokmilliós, vadonatúj Lexushoz.
Azért beengedtek. A közlekedési sajátosságokra rögtön felhívja a figyelmet, hogy a félszigetre behajtva alaposan körül kell nézni, nem jön-e repülő, mert a kifutópálya keresztezi az utat. Istenem, így fért el. Az icipici Gibraltáron autózni a legzsúfoltabb olasz városközpontokhoz hasonlóan horror, parkolóhely gyakorlatilag nem létezik, a szűk utcákban időnként vissza kell tolatni, hogy elférjen a szembejövő.
Ha sikerül átvergődni a temérdek kismotoron, buszon és gibraltári rendszámú (autójele GBZ, még jól jöhet keresztrejtvényfejtéshez!) autón, nem torkollunk be véletlenül egy zsákutcába vagy rácsos kapuban végződő magánútra, előbb-utóbb eljutunk az Európa-ponthoz, ami a félsziget vége, Európa legdélebbi pontja, világítótoronnyal és egy szép fehér mecsettel. Ha jó idő van, átlátni Afrikába.
Gibraltárnak arab neve is van: Dzsebel al Tarik (Tarik sziklája), itt szállt ugyanis partra 711-ben az első mór hódító, Tarik serege. 751 év arab uralom után foglalták el a spanyolok, majd 1704-ben jöttek az angolok. 1967-ben népszavazáson a helyiek úgy döntöttek, inkább maradnak angolok, mint lesznek spanyolok. Azért a spanyolok időnként még ma is elő-előveszik a témát. Állítólag addig lesz Gibraltár angol fennhatóság alatt, amíg majmok élnek a Szikla tetején. Gondolom a britek szaporítják, a spanyolok mérgezgetik őket; most a spanyolok lehetnek aktívabbak, mert egy majmot sem láttunk.
Olvasónk kiegészítése
A brit hadseregben egy (talán) ezredes vezetésével
külön alegység foglalkozik a gibraltári majmokkal. Ezek a
makákók nemzetségébe tartozó berber makákó faj egyedei. A
katonai alegység feladata az állatok védelme, az etetés
(nincs elegendő mennyiségű és minőségű természetes
táplálék) valamint az állatok egészségügyi ellenőrzése. Az
állomány (régebben) egy csoportot alkotott, és a
beltenyésztettség elkerülése érdekében rendszeresen
frissítenek afrikából származó egyedekkel. Mellesleg nem
csak az állatokat kell megvédeniük, hanem tőlük az
embereket, döntően turistákat. Noha a berber makákó nem a
legagresszívebb a nemzetségben, de más fajokhoz hasonlóan
gyakori, hogy váratlanul támad, ha nem tud több élelmet
szerezni az őt etetőktől. A majmok többségénél a táplálék
átadása nem társas gesztus, hanem az alárendeltség biztos
jele.
Akár autópályán, akár kis mellékutakon autóztunk, néha összenéztünk, és leszögeztük: nagyon megy, de nem érezni. Letakartam az órát, kérdeztem, na most mennyi? 120? Aha, 180. A statisztikai hibát leszámítva (valami nagy AMG vagy M, szupersportautók, ilyesmi) gyakorlatilag nincs ellenfele. Egykedvűen löködi el az útból a jóval drágább európai felső-közepet és nagykategóriát, a sztrádán a Porsche Boxster sem tudott meglépni, pedig akart: az elegáns, simulékony külső egy brutális vadbarom szívét takarja. És az elegáns, simulékony belső is eltakarja, mert a száguldás akusztikai jelei nem jutnak be a kabinba.
Az ember beáll a sztrádán a belső sávba, a tempomatot feltolja 180-ig (tovább nem engedi az Agy), bekapcsolja a követőradart, és többé semmi gondja. A Lexus lassít, ha valaki kijön elé, gyorsít, ha az a valaki újra kimegy, bippel, ha valaki olyan hirtelen vág be, hogy nagyot kell fékezni; csak arra kell figyelni, hogy túl ne szaladjunk a lehajtón. Meg a traffipaxra. A hibrid rendszer egyik előnye, hogy lassításkor, tehát a követőradar fékezéseikor is, főleg áramtermelésre fordítódik az elnyelt mozgási energia, nem a fékbetét és tárcsa felmelegítésére. Leírva nem láttam, de hallomásból úgy tudom, nem kizárt, hogy egy GS hibriden egész életében ne kelljen fékbetétet cserélni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
