A márka legutóbbi dobása meg egyenesen zseniálisnak nevezhető. Lehet, hogy eredetileg egyszerűen csak egy kicsit megemelt tetejű Logan kombi gondolata járt a tervezők fejében. Aztán a Dacia új formatervezési irányzatának jóvoltából - erről a baltával faragott, derékszögűen csikorgó stílusról beszélek - olyan praktikus puttonyost kaptak, hogy azonnal megkockáztatták egy harmadik üléssor beszerelését.
Az meg befért, nem is akárhogy. Akkora láb- és fejtér maradt a hatos és hetes helyeken, hogy ihaj. Ez csak azért érdekes, mert a harmadik sorban ülést a Renault Grand Scénic, de még egyik-másik kifejezetten nagyméretű buszlimuzin sem oldja meg jól - a Logan MCV-hez képest dupla-tripla áron. Persze nem véletlenül bőséges a hely, mert a Logan MCV tengelytávja (ez a hossz alapvetően meghatározza a belső tér méretét) 2905 milliméter. Ez megegyezik a Kia Carnivaléval (ami egy nagy buszlimuzin), de a Jaguar S-Type luxuslimuzinéval is. Rosszabbat mondok, a GMC Yukon is alig négy centivel tud többet, márpedig az egy akkora, tahó amerikai terepjáró, ami el se fér rendesen az európai utakon. Egy ijesztő monstrum. Egy guruló BROÁÁÁÁF!
A maga módján a Logan MCV megérdemli a hatalmas jelzőt - közvetlen és átvitt értelemben egyaránt. Három sorban utazhat benne hét ember, centijeik csak 190 centiméter felett válnak zavaróvá. És nincs itt olyan kitétel, mint azt egyterűknél, hogy elöl, és a középső sorban - itt ez bármelyik ülésre igaz. Más plusz dolgokat is tud az MCV, persze csak pianóban. Jobban mondva, az MCV formájához igazodva, inkább pianínóban.
A hétszemélyes Logan MCV szellőzőrendszere erősített, mert rájöttek, hogy hét ember valamiért többet lélegezik, mint öt. A 27 centiméterrel megnyújtott kombi talán még komfortosabban is rugózik, mint az alapját adó négyajtós, a kanyarokat kvázi ugyanolyan jól bírja, csak a fordulóköre nagyobb. Mivel a tömegnövekedés alig egy mázsa, ezért az MCV nagyjából csak annyival lomhább a hagyományos Logannál, mintha az autópályán felvennénk egy hátizsákos stoppost.
És még bőven akadnak érdekességek. Például a csomagtérajtó nem felfelé, hanem középen osztva, kétfelé nyílik. A két kis rövidke ajtót a legzsúfoltabb parkolóhelyen is fel lehet tárni, ha pedig bármelyik akadályozna a rakodásban, a határolójuk a profi furgonok stílusában ki is akasztható, ekkor 180 fokban kitárulnak. Persze hét személlyel a fedélzeten nagyjából három zacskó tejnek marad hely a csomagtartóban, meg a belső kivitel sem igényesebb, mint az eredeti Loganban. De van polc a második sori utasok a feje fölött, a leghátsó ülésekre pedig viszonylag könnyen be lehet jutni, mert a középső ülések egy mozdulattal összecsukódnak és előrebillennek.
Az ötszemélyes Logan MCV indulóára - és most kapaszkodjanak meg, de erősen - a 2,4 millió forintot sem éri el 1,4-es motorral. Erre jön még a plusz két ülés százötvenezer forintos felára, és máris megkaptuk a csodavagont. Aki azon morfondírozik, hogy most jó olcsón megveszi az ötülésest, majd ha kell, később beszerelteti a harmadik sort is, most vesse el a spekulációt: az eltérő padló- és szellőzőrendszer-kialakítás miatt a genetikailag ötülésesnek született verzió később már nem alakítható hetessé.
Alig hárommillió forint fölé nyúló, minden jóval felszerelt, Laureate kivitelű tesztautónkat 1,6-os, tizenhat szelepes motor mozgatta 104 lóerővel, kisbuszokhoz képest jelentős dinamizmussal, de még átlagos személyautókhoz képest is egészen tűrhetően. Gondolom az 1,4-es 75 lóerős ezzel a kasznival igazi agyhalál, a sima 1,6-os nyolcszelepes 90 lóerős már eséllyel küzd a Zsigulik ellen. A 68 lóerős 1,5 dCi-re itt meg tényleg a lomha dízel szerepét osztották, erényeként csak a legjobb fogyasztás és a legjobb értéktartás kombinációját tudja felmutatni.
Valódi hétszemélyes. Könnyen (de nem valami sokoldalúan) variálható. Ha kell, akár 2350 literes rakterűvé alakítható (ez igazi furgonméret!), kényelmes, jól vezethető, üthető-vágható autó. Tudják-e, praktikusságban melyik a hozzá közeli ajánlat? A Mercedes-Benz R osztály , de egy olyanból hat Logan MCV-t lehet venni. Árban a Citroen Berlingo lenne az igazi vetélytárs, de annak csak öt ülése van, utána meg leginkább a buszlimuzinok jönnek, aztán meg már az Ikarus 260-asnál tartunk, ami amúgy is veterán.
Úgy gondolom, a Dacia nagyon ráérzett valamire a Logan MCV-vel. Csak le kellene csiszolgatni az éleit, hogy igazán sziporkázó legyen. Meg ugye a név - azt bizony elbaltázták. Érdemes lenne megnéznie a Renault illetékeseinek, hogy sznobériától nem teljesen mentes országunkban mennyivel több Daewoo fogy, amióta arany csokornyakkendő virít az autók orrán.