A Lexus SC430 nem a mi autónk, Miamit kell köré képzelni, ahol télen nem sózzák az utakat. A váltó D-ben, tető lenyitva, a protkóm villog, s azon töröm a fejem: átutalták már a nyugdíjamat? Majd nyomok egy kövéret, és hat-hét másodperc múlva már hatvannal megyek. Mérföldben.
Mintha harminc éve ezt az autót vezetném. Pedig csak most ültem bele, hogy végre kisütött a nap. Gergővel már november óta emaileztünk, hogy mikor tudnánk letesztelni, de jött a tél, szóval annyiban maradtunk, hogy ha majd kisüt a nap. Mert amikor havazik és fagy, nyikorog a tetőmechanizmus. Nem bírja az útszóró sót, mivel elsődleges élőhelyén ritka ellenség a nátrium-klorid.
Most viszont a téli napsugarak tiszteletére Gergő kipucolta a sót a tető réseiből. A kocsi 2004-es, és Amerikából hozta be. Azonban amikor szóba kerül, hogy milyen autói voltak, kiderül: egy olaszautó-rajongóval akadtam össze: Barchetták, Alfa Spiderek és Multiplák után próbálta ki a Lexust, és megszerette, nagyon.
Ez már csak azért is meglepő, mert Gergő két méter magas, ezért az ülést tényleg koppig hátra kell tolnia, de szerintem még így is lazán be tudná fogni a füleit a térdeivel. Persze az SC430-as hatalmas előrelépés a Fiat Barchetta után, mert abban azért egyszerűbb kinézni a szélvédőkeret fölött, ha ennyire magasra nőtt az ember. A Lexusban viszont nincs erre szükség, sőt, az a benyomása támadhat az embernek, hogy négyüléses.
Csak múltja van?
A Lexus első típusa az LS volt, s rögtön másodiknak érkezett a kupé, SC betűjel alatt – ennek még nem volt nyitható a teteje. Az SC 400 1991-ben jelent meg négyliteres V8-assal, majd később jött a kismotoros SC 300, a régi, soros hathengeres Lexus-motorral. A típus 2000-ig készült, szigorúan Japánban, ahol a 2001 tavaszától árult SC 430-ast is készítették. Bár a gyártás már leállt, a típus raktárról itt-ott még kapható. Az SC sorozat folytatásáról nincs végleges hír, eredetileg az LF-A tanulmány alapján készült volna a következő generáció, de állítólag ezt a projektet a remek gazdasági környezetre való tekintettel leállították. Ettől függetlenül lesz a Lexusnál új kupé-kabrió, az IS 250 C, még az idén. Ez azonban „más vevőkört céloz meg”, azaz olcsóbb lesz – nagyjából a Volvo C70 és a BMW 3-as Cabrio lesznek az ellenfelei. Azt ugye nem árt tisztázni, mennyi is volt az SC 430 újkori ára. Az utolsó fellelhető árlista szerint 22 millió 570 ezer Ft. Csak a tisztelet kedvéért.
Ez azonban illúzió: már az én átlagos testmagasságomra beállítva sem lehet beszállni hátra. A fotózás végén hazavittük az iskolából Gergő kislányát, aki úgy 150 centi magas lehet, de igazából be kellett volna költöznöm a kesztyűtartóba ahhoz, hogy kényelmesen üljek.
A látszat ellenére nem a taposóaknák áldozataira gondoltak akkor, amikor az ülésnek látszó valamiket beépítették hátra: Gergő szerint arról van szó, hogy a kétüléses autókat Amerikában sportkocsinak tekintik, és emiatt kedvezőtlenebb a besorolásuk a biztosítóknál. Ezért kerül a 911-es Porschékba is hátsó ülés, amely csupán két sík lapból áll. Tény, hogy hihetően hangzik – és tény, hogy a Carrerákba sem lehet hátra beülni. A Lexusban az egyetlen vigaszt az első ülés támláján elhelyezett Lexus-embléma jelenti azoknak, akiket mégis bepréseltek hátra: egy combosabb fékezésnél simán lefejelhetik, és akkor a homlokukra lesz írva, milyen jó kis autóban ültek.
Már csak ezért is jobb előre ülni. Az SC vérbeli Lexus, méghozzá erőteljes amerikai beütéssel, tehát nem az adrenalinvadászok kocsija. A 281 lóerős, 4,3-as V8-as motor hallatlanul csendesen jár, alapjáraton lényegében már minimális környezeti zaj is elnyomja a hangját. Leginkább a gőzölgő kipufogóvégeken látszik, hogy jár. Azt tudni kell a kocsiról, hogy biztosan dobogós a lenyitható fémtetős kupé-kabriók között, legalábbis a modern koriak között. Először vala a Mercedes SLK, majd a Peugeot 206 CC-vel egyidőben mutatták be a Lexus SC430-at 2000-ben, a Párizsi Autószalonon. Azonban a franciák előbb kezdték árulni a 206 CC-t, így a Lexus csupán harmadik lett a versenyben. Igaz, ennek a tetejével nem is volt annyi gond.
Állítólag 25 másodperc alatt nyílik az alumíniumtető, de az erről készített fényképsorozat adatai szerint ez inkább 30 másodperc. Ne feledjük, 2001-et írunk, ekkor még csak szigorúan álló helyzetben lehet játszani a tetővel, amely két darabból áll: az első maga a tetőlemez, a másik a hátsó szélvédőből és annak a keretéből áll. Ez szokás szerint a csomagtartó elülső részét foglalja el, ha tehát le van nyitva a tető, két-három kistáskányi hely marad.
De kit érdekelnek a táskák?! Menjünk már!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.