Igazságot Mareának!

Teszt: Fiat Marea 1.6 ELX

2002.08.14. 09:40

 
   
   

Az 1.6-os motor a menetteljesítményeihez képest kicsit tán mohón fogyaszt, de lehet, hogy csak mert karakterisztikája kikényszeríti az állandó nyomulást. Dinamikus autózáshoz városban ritkán kapcsolunk harmadiknál feljebb, bár ha lemondunk a gyorsítás lehetőségéről, ötösben is rángatás nélkül tartja az ötvenet. Na jó, a hatvanat.

Az 1.8-as nyugisabban vezethető, fogyasztása a gyakorlatban még talán kevesebb is. Ezek után lép életbe Murphy törvénye, amennyiben a kevésbé tökös 1.6-os Mareából rengeteg szaladgál, az 1.8-as meg fehér holló.

 
   
 Öt henger, 20 szelep és 155 ló

Meg kell említeni a kétliteres, öthengerest (!), ami ugyan derekasan nyakalja a benzint (lásd 14.2 literes gyári városi fogyasztási adat), ellenben 154 lóereje és 186 Nm-es nyomatéka szép dolgokra képes. Hogy mást ne mondjunk, 8.6 alatt viszi százra a gépet.

A használtpiacon sok dízel is feltűnik. A két JTD motor '99 második felétől elérhető, mindkettő imádnivaló: a kisebbik 1.9-es (105 LE) is 10.8 alatt van százon, átlagfogyasztása pedig 5.6 liter. A nagytesó 2.4-es (130 LE) majdnem megfogja a kétszázat, gyorsulása 10 másodperc. A régebbi dízelek (TD 100 és TD 125 - a szám a teljesítményre utal) lényegesen kevésbé kulturáltak, többet is fogyasztanak, de dízelhívőknek simán vállalhatók.

 
   
   A gyári magnó szokatlan formájával garantáltan nem vonzza a tolvajokat. A kormánytávirányító már az ELX szereltségtől jár.

A felszereltség az alap SX változatban elégséges. Jár az ABS és a vezetőoldali légzsák, meg adnak egy alaprádiót. Az ELX szint (Exclusive Luxury, bizony) már szinte minden fontosat hoz, bár az utasoldali légzsák és a klíma még mindig csak opció. A csúcs HLX-ben már oldallégzsákok is vannak, de a klíma még mindig feláras extra - a gyakorlatban azért egyik felszereltségi szinten sem szokott hiányozni a használt autókból.

A Marea alsó-közép autó, annak ellenére is, hogy külső méretei felső-közép közeliek. Apró, bosszantó hibáktól nem mentes, de alsó-közép szinten igényes kidolgozása, és még felső-közép szinten is kellemes autózhatósága miatt eleve érdekes alternatíva. Ehhez jön a dömpingár: a használtautó piac (elő)ítélete szerint az autó értékvesztése magas, ami az eladóknak ugyan rossz hír, de a vevőjelölteknek meg jó. Az 1.8-as benzines és a két JTD motor különösen okos választás, pláne ha a felszereltség is legalább ELX szintű.

 
  Mihályi Attila (nick: Attiska), Marea-tulajdonos
 
  
 
   
   
Tavaly tavasszal a feleségemmel kimentünk az autópiacra tájékozódni. Megláttunk egy Mareát. Innentől csakis ilyen autót akartunk. Tágas, gyönyörű, kényelmes, jól megy, és olasz. Kell még más?

Ősszel teljes gőzzel beindult a Marea-beszerzés. Időközben rádöbbentünk, hogy nem lesz egyszerű megfelelő autót találni, mert elég ritka a típus, főleg ha a felszereltség is számít. Már barátkoztam a gondolattal, hogy külföldről hozok valamit, mikor idén márciusban rámmosolygott a szerencse. Az autópiac előtti parkolóban láttam meg. Írtam egy kis cetlit, hogy az autót megvenném, és az ablaktörlő alá tettem. Pár nap múlva a Marea az enyém lett. Klímás, dupla légzsákos változat, ELX felszereltségi szint. A szokásos 1,6-os 103 lóerős motorral van felszerelve, ami szerintem megfelelő dinamizmussal mozgatja a Bravánál nehezebb karosszériát, különösen 4000 felett. Igaz, ez köszönhető a Bravánál/Bravónál rövidebb áttételű nyomatékváltónak is. Az autó nagyon jól össze van rakva, eddig semmi zörgés nem tapasztalható, pedig sok a műanyag az utastérben. A Mareára talán az olaszok is jobban odafigyelnek. A motorhang nagyobb tempónál egy picit erősebb, mint a szokásos, de nem zavaró (140 km/h körül ötödikben a fordulatszámmérő 4000-et mutat, emiatt zajosabb a motor, cserébe innentől még harap is). Az ülések nagyon kényelmesek, jobbak mint a Brava/Bravo ülései, plusz elöl van egy könyéktámasz, igaz ennek magassága nem állítható. A futómű nem túl lágy, de nem is feszes, pont amilyennek lennie kell egy ilyen autóban. Nem hozza zavarba néhány nagyobb tempójú kanyarvétel. Összegezve: nagyon szeretem a Mareámat, szerintem méltatlanul kevés van belőle Magyarországon. Ennek van előnye is, mert igencsak meg szokták nézni, valamint általános a márkatársak közötti villogás, integetés, vigyorgás. Én egy jó darabig nem vagyok hajlandó megválni Tőle.
 
  Isaura Mareája
 
  
 
   
 A dél-amerikai változat fara a Lancia Lybrához hasonlít. Európában ne keressük
A brazil piacron az eleve állat kétliteres motorra még turbót is tesznek (gyorsulás: 7.4), vagy éppen 2.4-es öthengerest tesznek bele - onnan azonban ritkán érkezik hozzánk használtautó. Milyen kár.




 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.