Ha sztrájkolnak a vasutasok, ez is megteszi
Adatlap Maruti 800 Dx Dx - 1984
Félreértés ne essék – a Maruti 800 nem autó. Legfeljebb autópótló eszköz: kispolszki, a Ligier vagy Aixam törpeautók, esetleg Trabant. De valamennyi közül még ez a legjobb.
Igazi konkurenseit nem is a hasznaltauto.hu-n kell keresni, hanem a BKV jegypénztáraiban, a bicikliüzletekben, a robogókereskedőknél. Egy használható Maruti 800 épp annyiba kerül, mint tizenkét darab havibérlet. Vagy egy jobbfajta kerékpár. Vagy valami szebb napokat látott konténeres robogó. A fenntartása pedig csak marginálisan fájdalmasabb. Viszont.
Négy személy relatíve száraz és temperált utaztatására alkalmas – rövid távon. Ha nagyon, de tényleg nagyon muszáj, autónak is mondható, persze csak ha az ilyen eszközök ultima ratióját nézzük. Én is láttam lengyel vásározót három méter magasan megrakott kispolákkal begördülni a Széna téri vadpiacra a nyolcvanas évek végén. Még Rómában is akadt krakkói rendszámú 126p – nem hinném, hogy a kedvenc városi járművétől elszakadni képtelen lengyel középiskolai tanár repülővel szállította oda. Holmi kispolszkikhoz szokott agy számára pedig a Maruti igazi, klimatizált, bárszekrényes, neonfényes, örömlányos sztreccslimó.
Mivel ma már legfeljebb nyolcvannal látjuk szenvedni másodrendű utakon, nem is gondolnánk, hogy a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján a Maruti 800 DX abszolút boldogságot jelentett a Trabant-elvonási tünetektől vonagló magyar autósok számára. A Merkur 1988-tól hozta be; akkor parányi, nyugati luxusékszernek tűnt a sivár szociautós kínálatban. És bár tudásához képest nem volt olcsó, kevesen bánták meg, hogy megvették.
Kis marutológia
A Suzuki Alto nevű Kei-carja 1979-ben jelent meg, s 1984-ben érkezett a második generáció. Ebből a szériából született a Maruti 800, amelyet az indiai, Delhi-közeli Gurgaonban lévő Maruti Udyog cég gyárt. E vállalat többségi részvényese a Suzuki Motor Corporation, 2007 óta nevezik az indiai leányvállalatot Maruti Suzuki India Corporationnek.
A Maruti Udyogot 1981-ben alapították, az autógyártás 1983-ban kezdődött meg az üzemben. A Maruti 800-asokat 1984-től gyártották, Magyarországra 1988-tól hozták be őket.
Tűnjön bármilyen egyszerűnek, a magyar 800 DX-ek viszonylag jól felszerelt autók voltak az indiai 800-as alapmodellhez képest. A legfontosabb extra a tekercsrugós hátsó futómű, hiszen a sima 800-asnak hátul teherautó-stílusú laprugói voltak. A DX-tulaj a fentieken túl hozzájutott ajtózsebekhez, hátsó ablaktörlőhöz is.
Volt idő, amikor a Maruti Udyog évente félmillió 800-ast is eladott a hazai piacon, a kiskocsi népszerűségben a Hindustan Ambassadort és a Premier Padminit is letaszította az első helyről. Ám amióta az újabb Altót is párhuzamosan gyártja a cég, a néhány évvel ezelőtt minimális frissítésen (új orr, műszerfal, ötfokozatú váltó, légkondicionáló-berendezés a DX-ekben) 800-asokra mind kevesebb vevő akad, a gyártását rövidesen befejezik.
Eleinte tehát a Merkur, később a Magyar Suzuki hathatós közreműködésével a Marutik nagyjából 1996-97-ig találták meg a csatornákat a magyar vásárlókhoz. Ám az eleinte drágának tartott nyugati termékből a végére csórók járműve lett, olyanoké, akiknek még Suzuki Swiftre sem telt, ám mindenáron új autóhoz akartak jutni. Pedig a késői példány műszerfalán már volt óra is. Manapság pedig… Egy bevásárlókocsit toló hajléktalannak előbb adják meg az elsőbbséget, mint szegény marutisnak.
Roboghatsz akármennyivel, villoghatsz, dudálhatsz,
ha Marutit vezetsz, a gyalogos mindenképpen lelép eléd
a járdáról, mert:
a) fel sem merül benne, hogy autó jön;
b) nem hiszi, hogy odaérsz, mire ő komótosan átszeli az úttestet;
c) kontaktlencse nélkül észre sem vesz téged.
Ezt a kocsit még a fekete macska sem méltatja arra, hogy éjszaka átfusson előtte az úton. Az autóstársaktól pedig ne várj kegyelmet – aki 2008-ban Marutival grasszál, felölti a láthatatlanná tevő ködmönt. És retteghetsz, hogy szét ne lapítson valami kamionszerű Toyota Yaris.
Az autószerűtlenség egyéb területeken is elkíséri a Marutit. Akár a régi súly-, akár a mostani teljesítményadós korszakot nézzük, érezhető állami sarc lényegében nem sújtja. A kötelező biztosítása észrevehetetlen. Cascót egyáltalán nem lehet kötni rá. Ha pedig jó, a fogyasztása sem haladja meg egy csiptuningos Yamaha Jogét. És az alkatrészeit közérti áron mérik. Ennél olcsóbban autózni lehetetlen.
Ennyit az általánosságokról, jöjjön a teszt. Bizony, 2008. februárjában még találtunk működőképes, vizsgás Maruti 800-ast. Eredetileg azt hittem, csodás leletre tettem szert a mogyoróbarna (mogyorószürke?) példánnyal, de azóta belenéztem a hasznaltauto.hu-ba a cikk miatt (80 példány eladó, 50-400 ezer forintig), meg az utcán is elkezdtem észrevenni őket, sőt, a Népítéletben is megtaláltam közel félszáz jelenkori és volt Maruti-tulaj véleményét . Annyira tehát nem is kopott ki a típus. Csak, mint mondtam, láthatatlanná vált.
A szóban forgó kocsi jelenleg egy pilisvörösvári család n+1-edik autójaként szolgál, akárcsak manapság a legtöbb hozzá hasonló. 1991-es, néhány évesen, 400 ezer forintért, igen jó állapotban került a flottába, akkor még kizárólag a tanárnő anyuka használta. Az anyuka közben többszörös nagymama lett, a Maruti pedig végigszánkázott a családi hierarchián: először a gyerekek használták, aztán hézagkitöltő pótjárművé vált, mostanában pedig a fűnyíró és a szegélyvágó között lakik a régi ház mellett. Már csak néha lép akcióba, ha autóvákuum keletkezik a családban.
Számomra rejtély, hogyan keltik életre hosszabb állások után. Úgy ültem a kormánya mögé, hogy aznap délelőtt már futott egy kört a nagymama alatt (az ő Fabia Ecóját kölcsönkérte a sógornő, viszont valamivel el kellett ugrani a boltba). Állítólag ilyenkor könnyebben beröffen, mint pihentetés után. Hát…
Volt már sok borzalmas autóm, egyik-másiknál mélypszichológiai ismeretek és idomári képességek kellettek, hogy életre keljenek. Ilyen gonosz szemétládával sosem találkoztam. Rosszabb volt, mint döglött macskát egérfogásra biztatni. Annyit azért tudtam, hogy a nyolcszáz köbcentis, háromhengeres motor karburátoros, tehát kell a szívató.
VAJON HANYADIKBAN MEGY FEL A MARUTI DOBOGÓKŐRE? EGYÁLTALÁN, FELMEGY? LAPOZZANAK, MEGTUDJÁK.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
