Fiatal bitang marha

2004.08.27. 15:47

 
  A maverick jelentése
 
  Fény derül a névadás miértjére, amint megismerjük a maverick szinonimáit: életerős fiatal bika, gazdátlan borjú, fiatal bitang marha, kóbor személy, maga útján járó ember, különc, társtalan vagy független politikus.

A Maverick elöl MacPherson, hátul független hátsó felfüggesztéssel készült. Mind a négy kereket 302 mm átmérőjű tárcsafék fékezi. Alapfelszerelés a fékasszisztens és a blokkolásgátló. A kormánymű fogasléces szervokormány. A 16 colos könnyűfém kerekekből öt jut egy autónak.

A pótkerék hátulra a padló alá került, csak a hátsó ajtó kinyitásával használható a leeresztő szerkezet. Ez a megoldás több szempontból támadható. Elsősorban a koszos felnivel végrehajtandó minden művelet tovább nehezíti a kerékcsere amúgy sem kellemes folyamatát, másodsorban a koszon kívül egy esetleges terepezésnél sérülhet is a könnyűfém felni, amit persze majd csak egy defekt bekövetkeztével veszünk észre.

A kipróbált Maverick fekete bőrborítású székeket, bőr kormányt, sebességtartót, légkondicionálót és még ki tudja mennyi apróbb extrát kapott. A műszerfal nem nyerne dizájndíjat, de egy SUV-ban elmegy. A műszerek is a puritánság jegyében születtek. Ilyen szerény kinézetű fordulatszámmérőt még nem láttam, mégis harmonikus az egyszerűség. Dicséretes, hogy megúsztuk a krómcsíkokat és a műanyag fabetéteket is.

Újdonság a középbox a pohártartóval és a 12 voltos elektromos csatlakozóval. A kartámasz alatt jó kis tároló van, ami - mint kiderült - terepezéskor is jó szolgálatot tesz. A kesztyűtartóba meg se próbáljunk berakni egy A4-es formátumú valamit, ilyesmire furcsamód inkább az ajtózseb az alkalmas.

Az új Maverick üléseit áttervezték, így jobb tartású, komfortosabb alkalmatosságok lettek. A tervezés során figyelembe vették a nyomáseloszlást és megpróbálták kiküszöbölni a kellemetlen nyomáspontokat. Nagyon sokat nem ültünk benne, de számomra tökéletesen kényelmes, jó oldaltartású volt. Szériában textilborítással készül, a perforált Imola bőrért felárat kell fizetni. A hátsó ülés támlája 60/40 arányban dönthető, így a 820 literes csomagtartót végül 1870 literre tágíthatjuk. A rakomány fixálására a padlón rögzítőfülek várnak.

Egy terepjárószerűség általában hamis biztonságérzetet ad. Szerény védelmi felszereltség mellett is úgy érezzük, ekkora autóban nem érhet baj. A Maverick viszont a valóságban is az egyik legfejlettebb utasvédelmi rendszerrel rendelkezik. Az összetett elektronika balesetkor elemzi az ütközési tényezőket, és ennek függvényében indítja a védelmet. Így előfordulhat, hogy kisebb ütközéskor egyáltalán nem, vagy csak félig fújja a frontlégzsákokat, úgy, hogy mindezek közben érzékelő figyeli a volán és a vezető közötti távolságot. A biztonsági öv előfeszítői először szorosra húzzák az övet, majd gyengítnek a szorításon, amivel csökken a mellkas sérülésének veszélye.

A védelmi elektronika figyeli az utasülés terhelését is. Ha nem ül ott senki, vagy csak könnyű cekkerünket hagytuk a széken, az utaslégzsák nem kapcsol be, amiről a műszerfalon visszajelző tájékoztat. Boruláskor a Maverick dőlését és tengely körüli forgását szenzor érzékeli. A függönylégzsákok boruláskor először felfújódnak, kifeszülve úgy maradnak, hátha még valaki repül az autóban, majd néhány másodperc után leeresztenek.

Dicséretes, hogy hátul mindhárom utast hárompontos biztonsági öv védi, és a középső utas fejtámlája is teljes értékű. A hátsó övek áttervezésekor az egész ülésvázat megerősítették.


Az új Maverick kívülről is változott. Új a lökhárító, újak a ködlámpák és új az első lámpa. Prizmák nélküli az üveg, és csőbe húzták a reflektor-fényszóró-irányjelző triumvirátust. Szerencsére a hátsó lámpák áttetszősítését most megúsztuk. Egyszerűségében tökéletes a sarokra ültetett hátsó egység.

Először nem tudtam eldönteni, kívülről tetszik-e, de ahogy többet nézegetem a képeket, egyre jobban szívembe lopta magát. Főleg feketében, és főleg elölről. Az emblémája is jól néz ki , a Ford logo az egyik kedvencem.

Ford Maverick

Persze nem nekem kell hogy tessen. Akár tetszik akár nem, eszembe sem jutna, hogy egy ilyen nagyétkű benzinest vegyek. A kisebbik - tesztelt - modell alapára 7 450 000 Ft, a V6-os verzió 8 600 000 Ft. Nem lesz könnyű dolga a Fordnak.

 
  Műszaki adatok
 
 
   2.4 literes Duratec 3.0 literes V6 Duratec
Max. teljesítmény 150 LE, 5,700/min 203 LE, 6,000/min
Max. nyomaték 200 Nm, 4,000/min 262 Nm, 4,850/min
Csúcssebesség 171 km/óra 188 km/óra
Fogyasztás (kombinált) 10.4 liter/100km 12.1 liter/100km
Váltó 5-fokozatú manuális 4-fokozatú automata
  További adatok (46 Kb doc)
  Felszereltség, extrák, árak (65 kb xls)