Kér itt valaki enni?
Közben egészen megszerettem az AX-et. 190 ezer kilométer után az ülése már nem az a brazil Lafer bőrfotel, de a rugózás szenzációs, nem hinném, hogy bármelyik mai kisautóé ehhez fogható lenne, a Mazdáé végképp nem.
A szívódízel (pláne egy enyhe falsszívás miatt) nem volt pörölycsapás, ez tény, a váltóról is elég annyit megállapítani, hogy van, ne menjünk bele mélyebben, viszont meglepően sok a hely, a zaj pedig minimális. Pályatempónál kifejezetten csendes, gyorsításnál csak puha morgást hallani, szél- és gördülési zaj alig. Jobb váltóval, ügyesebb ülésekkel, még húsz lóerővel csodás kiskocsi lenne, de így sem rossz. Ja, és ne feledjük, az AX saját tömege szárazon 735 kiló, 245-tel kevesebb a Mazdáénál.
Miután élvezeteset dugóztunk, kikavartunk a város szélére, körbefotóztuk a kocsikat egy bútoráruház parkolójában, aztán rövid M7, és Velencétől a régi 7-es műúton folytattuk. Egy másik, kicsit néptelenebb kútnál tankoltunk Érden, tartva a teherautósok rugós bicskáitól.
És most dőljenek hátra a székben, vegyenek mély levegőt, hunyják le a szemüket, menjenek le alfába, dobjanak be egy felest, vagy meditáljanak, kinek, mi esik jobban. Az elkövetkező percekben szükség lesz a lélekjelenlétükre. Ommmmmmm_ Ommmmmmm_ Oooooommmmmm_ Megvannak?
Hát akkor vegyük előre az elméletet, azzal is kevéske levegőhöz jutunk. Amikor 1994-ben a Citroën specifikációit megadták, még nem a mai, elég sok turpisságot tartalmazó városon kívül/vegyes üzemben/városban mérési szabvány volt érvényben, hanem egy egyszerűbb 90-nél/120-nál/városban-módszer. Ezeket átszámítani egymásba lehetetlen, mert a mérési szisztémák is megváltoztak. De azért lássuk a hivatalos adatokat:
Mazda – 3,7/4,3/5,3 liter (országúton/vegyesen/városban) gázolaj 100
kilométeren
Citroën – 3,3/3,6/4,5 liter (90-nél/120-nál/városban) gázolaj
száz kilométeren.
Ekkor megtankoljuk szépen az AX-et. Túl hamar kattan a pisztoly, hosszú erőltetés következik – gondolom. Két percig kattogtatok, kihúzom a pisztolyt, a végéről csurgatom a lét. Kattognak a másodpercek, mi várunk, lökdösünk, már a sárvédő metálpirosán folyik a nyál.
Kapaszkodjanak meg: a napi számláló szerinti 115,6 kilométerre 3,46 liter fért be. Hát igen, ezek a kis dízelek elég jók voltak már akkor is, minden elismerésem. Az AX 1994-ben tudta a piechi álmot, a háromliteres autót. A fogyasztása ugyanis 2,99 literre jött ki, nekünk, Magyarországon, egy közel kétszázezret futott példánnyal.
Következik a Mazda. Ugyanaz a kútoszlop, ugyanaz a póz, nyomom a gázolajat befelé. Hűha, túl vagyunk a három literen, a Citroën itt már kattant. Átlépjük a négyet, majd kisvártatva az ötöt is. Sssszzzz_, már hatos számmal kezdődik a kijelző, és még folyik. Csak kicsivel hét liter fölött kattan a pisztoly, legszívesebben kihúznám, maradjunk ennyiben, köszöntem a jelenlétet, mehet mindenki haza, már így is sok lesz. De a mérés az mérés, színültig kell nyomni. Fél szívvel csorgatom tovább, lökdösöm, megint csorgatom, mire végre stabilizálódik a gázolaj-szint a cső végén. 7,43 liter, óra szerint 114,4 kilométerre mérve. Ez bizony 6,49 literes fogyasztás. Sok.
Legyünk kicsivel igazságosabbak. Átlagoljuk a két kilométer-számláló mérését, így pont 115 kilométeres táv jön ki. Ezzel számolva már az AX sem háromliteres autó, hiszen 3,01-et eszik, a Mazda kicsit közeledik hozzá, az övé most 6,46 liter.
Mivel a Mazdában végig ment a klíma (nem segített az ablakletekerés, ezekbe az újfajta kocsikba alig jön be levegő leeresztett üvegek mellett), vonjunk le még egy liternyi gázolajat, az nagyjából reális. Az így kapott 5,46 literrel felülről súroljuk a specifikált városi fogyasztást, ami ugye, 5,3 l/100 km. Az AX viszont még a saját, hivatalos, 90-nél mért adatát sem éri el.
Ez lehetetlen. Önmagában a Mazda 5,5-ös értéke sem rossz, végül is egy klímás, egytonnás kocsival ácsorogtunk a dugóban, cipeltük a sok légzsákot, éjbíeszt, Euro NCAP-barát gyűrődőzónát, robogtunk a pályán, előzgettünk is néha. De az AX három litere? Lehetetlen. Pedig csurtól-csurig mentünk, ketten ellenőriztük a feltöltések hitelességét. Valami trükk van itt. Megosztom véleményemet Alarm Petivel, mire elővesz egy köteg számlát.
"Nézd, ezek a legutóbbi tankolásaim. Ezt az AX-et leginkább arra használjuk, hogy Érden belül elugorjunk a boltba, kisebb cuccokat elhozzunk. Tipikusan egy-két kilométeres utak, a legrosszabb fajta használat, hónapok óta most először melegedett be a motor, csodálkoztam is, milyen jól bírja a pályát. És nézd, mik jöttek ki" – mutatja Peti a számokat. 4,9-től 5,2-ig terjedő számokat látok, olyan üzemmód mellett, amikor egy átlagos benzines kisautó tizenkettőt eszik. Döbbenet.
Na ja, gondolom, most beperel minket a Mazda, a Citroën-klubtól meg kapunk egy nagy tábla csokit. Kellett nekünk méregetni.