Kicsit jobban Hat

2005.07.26. 08:01

Modellfrissítés talán még soha nem járt ily kevéssé kézzelfogható eredménnyel. Ha szembejönne velem egy régi és egy új Mazda 6, nemhogy a különbségeket nem bírnám felfedezni, de még azt se tudnám eldönteni, hogy melyik az új.


Már megint Mazda, már megint Olaszország; szinte épp csak visszajöttünk a valóban új kis egyterű, az 5-ös bemutatójáról, már fordulhattunk is vissza, hogy Pisában meglássuk, milyen az új 6-os. Ugyanolyan, mint volt.

A magam erejéből mindössze egy dologra figyeltem fel. Más lett a műszerek kerete, krómos és recés. Volt még valami: nem voltam benne egészen biztos, hogy a korábbi dízelben is hatsebességes váltó lett volna. És tényleg nem, ez is új, már csak az 1,8-ashoz társul öt fokozat.

Megtettünk vagy 160 kilométert egy kétliteres dízellel, másnap 260-at egy ugyanekkora benzinessel. Kétségbeesetten kutattam át fültől farkig az autókat, de hiába, meg nem mondom, mi ebben az új, mondjuk, a tavalyelőtt nálam járt tesztkombihoz vagy Grubi kolléga egykori szedánjához képest. Azért valahogy összeszedegettem a változásokat.

Fenékkel érezve


A dízel két változatban létezik, van a kevesebbet fogyasztó 121 lóerős Standard Power, és a kicsit szomjasabb, de vehemensebb High Power. Az eddigi 136 lóerős csúcsmodellhez képest ez most 143 lovas 3500-nál, csúcsnyomatéka 360 Nm, kétezres fordulaton. Utóbbit vezettem.

A kettő híján kétezer köbcentis dízel Mazda éppolyan dinamikus, de barátságos viselkedésű, rendkívül könnyed mozgású autó, mint a felfrissítetlen változat. A hatsebességes váltó nagyon pontos, de harmadik és negyedik között átrántva idegesítően meg-megakad egy kicsit. A kuplung is fura, az első két elinduláskor lefulladtam (később ekkor még lelkesen gúnyolódó kollégám is így járt), a fogáspont túl határozott, a csúsztatás nehéz feladat. A jelenség váltásnál is érezhető, az erőátvitel mindig kis rántással jelzi, hogy újra van kapcsolat kerék és motor között.


Ezért a csekély kellemetlenkedésért bőven kárpótolt, hogy a fokozatok kiosztása igen jó. Szerpentines vadállatkodáskor ki sem igen kell venni harmadik fokozatból az autót, a 2000-től akár 5300-ig pörgethető motorral ebben az egy sebességben is biztosan és gyorsan meg lehet találni a csúszáshatárt. Még a legádázabb benzinhívők sem tudnának belekötni.

Ahogy a dízelesek is nehezen a kétezres benzinesbe. Volt 1,8-as 120 lovas és 2,3-as, 166 lovas tesztautó is, de nekünk ez a jó kis 1999 köbcentis, 6500-nál 147 lóerőt produkáló középutas jutott. Nagyon szép a hangja, könnyen pörög fel, húz, mint a bivaly, középkategóriában már rég éreztem benzinmotort ennyire elégnek még a jó kis mai common-rail dízelekhez képest is. Mi kell még?


Kicsit több pénz tankoláskor. Vegyes használatban a gyár szerint 7,8 liter az átlag száz kilométerre, a dízel hat litert kéne, hogy fogyasszon. A tesztúton e két érték a számítógép szerint ennél kissé magasabbra sikeredett, a benzines csaknem 12, a dízel csaknem tíz liter üzemanyagra tartott igényt. És egyszer az egyik 999,9 literre is, amit gyorsan lefényképeztem. Gombnyomkodás után a kis elmezavart többé nem sikerült reprodukálni.


A futómű is remek, elöl-hátul segédkeretes, több lengőkaros független felfüggesztést találni, a modellfrissítéshez új szilenteket és kissé módosított karakterisztikájú rugókat használtak. Érzésre mintha icipicit lágyabb lenne az új 6-os, de erre nem mernék esküt tenni. A fék éppolyan jó, mint volt: elöl hűtött, hátul tömör tárcsa, mindig lehet rájuk számítani.

A kényelem és a kényelmetlenség is a régi. Huzatmentes, de most is csak egyzónás az automata klíma, az én fülemnek picit magasabb a zajszint, mint egy Mondeóban vagy akár Avensisben, viszont remekül szól a Bose hifi, a tapintható anyagok meg egyszerre sugallnak tartósságot és minőséget.


Szeretem a Mazda6-ot, mert nincs túlbonyolítva, túlkényelmesítve, ugyanakkor különös, hogy elő mernek állni parkolóradar és fényre sötétedő belső tükör nélküli középkategóriás tesztautókkal. Nem mintha nekem hiányozna, de manapság más márkáknál alacsonyabb osztályokban is lépten-nyomon találkozom ezekkel a kütyükkel, itt meg valahogy nem.

De még egyszer: talán épp ezért szeretem annyira ezt az autót. A formáját is. Nem követi a trendet, nincs felhúzva a szeme a tükrökig, a hátsó lámpák mérete is emberi maradt. Nincsenek l'art pour l'art élek, törések, sárhányódomborítások. Márpedig ha egy autógyártó még modellfrissítéskor is képes vállalni az esztétikumot a divattal szemben, az én konzervatív lelkem máris az övé.

A Hat

A kínai számmisztikában hagyományosan hat testrészt különböztetnek meg: a két kar, a két láb, a fej és a törzs. Hat irány létezik, a négy oldal, a fent és a lent. Világtájból is hat van: a négy égtáj, valamint a zenit és a nadír. Az első kínai császár, Csin Shi Huang Ti uralmát a hatos számra alapozta, 6 × 6 tartományra osztotta birodalmát. A hat könyv a konfucianizmus szent könyveinek összefoglaló neve.

A planéták számmisztikájában: a 6-os szám a Jupiter: védelmező, birtokló. A szeretet mélyebb aspektusait jelképezi.

Mezopotámiában a sumérok a hatos, az őket leigázó akkádok a tízes számrendszert használták. Ezeknek összeolvadása eredményeként jött létre az a számrendszer, amit még napjainkban is a fokok, az órák és percek egységekre bontásánál alkalmaztak. Innen származik a kör 360 részre osztásának hagyománya is.

A biblia szerint a 666 a majdani Armageddon negatív hősének száma.
Jelenések könyve, 13. rész:
16. Azt is teszi mindenkivel, kicsinyekkel és nagyokkal, gazdagokkal és szegényekkel, szabadokkal és szolgákkal, hogy az ő jobb kezökre vagy a homlokukra bélyeget tegyenek;
17. És hogy senki se vehessen, se el ne adhasson semmit, hanem csak a kin a fenevad bélyege van, vagy neve, vagy nevének száma.
18. Itt van a bölcseség. A kinek értelme van, számlálja meg a fenevad számát; mert emberi szám: és annak száma hatszázhatvanhat.

Az oldalról ajánljuk

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

23 perce
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44