Szív nélkül nincs élet mégsem

2009.07.15. 00:01

Adatlap Mazda 3 Tx - 2009

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 105 LE @ 6000 rpm
  • 145 Nm @ 4000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.2 másodperc
  • Végsebesség:
    188 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • 5 119 900 Ft

Amikor az új Mazda 3 megérkezett, egy napig állítgattam az ülést, hogy ne zsibbadjon a combom. Utána sokat járattam az agyam, de nem jutott eszembe semmi az autóról, csupán a régi Mazda 3.

A japán fura fajta. Tisztelem őket sok mindenért, de nem árt tudni, hogy 30 négyzetméteres, rizspapírral bélelt, földszintes bútorokkal berendezett, nyomasztó betonkockákból járnak be dolgozni, hogy létrehozzák a Tökéletes Autót. Aztán este elmennek pacsinkózni, ha nem kattantak volna meg teljesen aznap a melóban. (Ez egy szerencsejáték, amihez képest a félkarú rabló valódi intellektuális kihívás.) A pacsinkó-palotában a zene 130 decibellel ordít, ők meg réveteg szemmel nyomják az acélgolyókat kilövő gombot, egymástól öt centire ülve.

Azt hiszem, a Mazda tervezőrészlegeinél itt lenne az ideje egy viszkizős- szivarozós thaiföldi csapatösszetartó túrának, csupa ötcsillagos hotelben megszállva, masszázzsal és a végkimerülésig átpókerezett éjszakákkal. Még mielőtt csinálnak még egy ugyanolyan autót, anélkül hogy észrevennék. Mert sokkal nehezebb volt összehozni az új Mazda 3-ról a sajtóanyagot, amiben le kell írni az újdonságokat, mint magát az autót.

Nyilván, ha az egyikből ül át az ember a másikba, az új Mazda 3-ast jobbnak és minőségibbnek fogja érezni. Aki viszont akkora durranást vár, mint amilyen az előző volt a megjelenésekor, az hamar lelohad: itt áll ez a 3-as, amely ugyanazt a nevet viseli, ugyanazon a platformon, ugyanazzal a motorral és ugyanúgy néz ki. Ez utóbbi persze túlzás, mert a részletek mások, jól kidomborították a sárvédőit, s mindenféle más dudorok jelentek meg a testén. Például a lámpák, amelyek annyira kiguvadnak, mint egy mélytengeri hal szemei.

Ha mindezt megvadítjuk egy olyan színnel, mint a tesztautó kékje, rögtön leesik, hogy ez a Mazda 3 nagyon szeretne tetszeni. És az ilyen tetszeni akaró kocsik általában a nőket veszik célba, ami némi magyarázat arra, hogy miért olyanok a lámpái, mint egy Tupperware-edény. Régi elméletem, hogy bizonyos autók formái a háziasszonyok tudatalattijára akarnak hatni, ezért világít úgy egy Matiz hátsó lámpája, mint az elektromos főzőlap, és ezért volt az előző Mégane Coupénak vasalóformája. Most a műanyag csodaedények kerültek sorra a háztartásból, de egye fene. Sokkal inkább gond, hogy ezt a karosszériaformát már lemásolták, és elsőre nehéz eldönteni, hogy ez egy Kia vagy egy Hyundai. Noha a részletek a Mazdánál kidolgozottabbak, mégis le kellett volna kattanni róla és kitalálni valami újat.

A Mazda 3 belseje viszont határozottan előnyére változott. Testesebbnek is tűnik a műszerfal, és kellemesen puha a felső burkolata. Csőszerű árnyékolók alatt vannak a műszerek, a la Alfa, de itt látszik, hogy az Alfánál sem hülyék dolgoznak. Miért skálázzák például úgy az olaszok a műszereket, hogy a nullánál függőlegesen álljon a mutató ? Talán mert szép? Nem. Hogy le lehessen olvasni. A Mazdában viszont kétezres fordulat, illetve 80 km/óra fölött mindent eltakar a kormány karimája, legalábbis ott, ahol a kormány fogása nekem kényelmes.

Kínos momentum a nagy tökéletességben a műszerfal közepén lévő kettő kijelző, amelyből az egyik narancssárga, a másik zöld, teljesen eltérő méretben és betűtípusokkal. Amúgy az egyik a klíma adataival ötvözi a rádióéit (ő a narancs), míg a másik hol fedélzeti számítógép, hol állomáslista, szóval, akad egy kis műfaji keveredés közöttük. Ja, és még egy forradalmi újítás: a rádióban lévő futófény, amely akkor villog, amikor piszkáljuk, már nem vérnarancs színű, hanem kék. Viszont kikapcsolható.

Ha az apróságokat leszámítjuk, a 3-as utastere tényleg tökéletes. A hely elöl bőséges, hátul megfelelő. Ez azt jelenti, hogy egészen magasak is beülhetnek, mert a tetőig van hely bőven. Talán ha nagyon hátratolják az első ülést, a támla kicsit nyomja a hátul ülő alsó lábszárát, de egy kompakttól ez nem bűn. A csomagtartó is átlagméretű, 340 literes, de jól pakolható, mert nagy az ötödik ajtó. Szóval, a méretekkel minden rendben, de az előző Mazda 3 után ez nem meglepetés.

Egy kevés hiányzik innen-onnan. Hogy honnan? Lapozzon!

Totalcar értékelés - Mazda 3 Tx - 2009

7
TC

Szinte tökéletes karosszéria, csend, könnyedség, minőség, ellazító unalom. Az ülés vétel előtt felpróbálandó, az 1,6-os benzinmotor szintúgy, nehogy csalódás legyen. Aki többre vágyik, válasszon dízelmotort.

Az oldalról ajánljuk

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

6 órája
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50