Nyugdíjasok és egyetemisták autója. Mi az?

2004.11.29. 09:59

Az autó fenntartási költségei kimerülnek az üzemanyag felvételével járó kiadásokban és a biztosítási díjakban. Ez utóbbit csökkenti az EGS-nek keresztelt berendezés, amitől EURO2-es normát produkál az 1986-ban bevezetett motor (korábban 3800 köbcentis egység volt a belépő szintű kupé motorja).

A Mercit körbeugrálva ujjongva fogadtuk hát a legnagyobb meglepetést: a beszálláskor valóban előreadja a biztonsági övet. Felhúzott ablakok mellett teljes a csend . A motor teljesen vibrációmentesen jár, beindításakor is marad a csend. Óriási. A kasztni mozgatásához elegendő a szerény V8-as, hengerenként 2 szeleppel, így furmányoskodás nélkül produkál 230 lóerőt (5400-as fordulatnál) és 335 Newtonmétert (négyezernél). Ezek a számok a mai motorokat tekintve nem tűnnek soknak, inkább a 15 éves technikát kihasználni az igazán súlyos érzés.

Indulásnál kettesből indul, ez elég beszédes - van annyi nyomaték, hogy az egyest ne kellejen használni, plusz a hajtómű további elemei is kíméltetnek a kisebb áttételek miatt. Kettesben gyorsíthatunk kedvünkre (akár 130 km/h-ig), a városi forgalomban észre sem vesszük és négyesbe rakja magát, innen kis gázfröccsökkel tarthatjuk a kiválasztott sebességet. Amennyiben fickósabban kívánunk közlekedni, semmi gond, csak induláskor lejjebb nyomjuk a padlóból kiálló gázpedált és máris megvan az egyes. Egyéb módokon is kínozhatjuk a hajtásláncot: érdemes kipróbálni a 2B fokozatot, ami nem enged egyes-kettes fölé kapcsolni. Elvileg Berg-menet. 40-50 között padlógázt adva érhetjük el az utazóközönségünk elismerését jelentő hangos sikongatásokat (az egyes fokozat 80-ig jó), vissza 1-es, és megy, mint az állat.

A menetteljesítményeket tekintve a mai napig bőszen riogathatjuk vele az autóstársakat, de igazából lassú haladással egybekötött nézelődésre a legjobb. Egy tank benzint elfáradás nélkül kiautózhatunk vele, ami nagy szó manapság. A végsebesség megegyezik a gyár által megadottal: 220-at megy, saját mérés szerint 7-8 mp körül van százon, ahol négyes fokozatban mindössze 2000-et forog a motor, gazdaságos, na. Ide tartozik, hogy üres állapotában több mint 1,6 tonna, telepakolva 2200 kiló. A kocsiszekrény méretei is elég beszédesek, hossza hat és fél centi híján öt méter, a tengelytáv 2850 mm, ami szintén derék, alig múlja alul egy Twingo teljes hosszát.

Belül

Amikor végre elfoglalhattam helyem a vezetőülésben, akkor fogtam csak fel, mennyire tudatosan megépített, vezetőre tervezett, testreszabott és átgondolt konstrukciót gyártottak 126-os kóddal. A minden irányban állítható bőrülés mellett nem hiányzott a kormány állításának lehetősége, a vezető oldali tükröt kézzel belülről is kényelmesen beállíthattam, semmi szükség egy elektromos tükörre, csak plusz hibaforrás. Az utastükör természetesen elektromos működtetésű, mert a 180 cm széles kocsiban (+tükrök) ugyancsak nyújtózni kellene érte. Hamar megtaláltam az ideális pozíciót, ahonnan kényelmesen beláthatom a kocsi sarkait, pontosan érezni, hol az eleje és a hátulja, pedig nincs rajta célkereszt. A műszerfalon vizsgálódva megállapítható, semmi egyébre nem való, csak hogy a vezető innen vezérelhessen mindent, és hozzájuthasson a lényegi információkhoz: fordulat, sebesség, vízhőfok, economy, pontos idő, üzemanyag mennyisége, olajnyomás, szóval alapadatok. Az egyetlen bajuszkapcsolóval kapcsolgathatjuk a fényszórót, moshatjuk az ablakot, indexelhetünk. Minek több, amikor ez is remekül működik, feladatát ellátja.

A világítás kapcsolója 30 éve így néz ki a Mercikben: jobbra egyet fordítva helyzetjelző, kettőt fordítva tompított, kihúzva ködlámpa. Balra fordítva parkolófény. Tökéletes. A klíma vezérlése is teljesen magától értetődő, semmi felesleges flanc: beállítjuk a kívánt hőfokot a tekerőn, a kívánt ventilátor erősséget hozzá és a többit a kocsi intézi nekünk, számomra érthetetlen módon huzatmentesen oldva meg a hűtést. A tetőablak és az ablakok kezelése sem igényel diplomát: fölfelé kapcsolva fölfelé megy, lefelé lefele. Ennyi. Belül a fentieken kívül a váltón, a hátsó ablak fűtésen, a magnón és a kikapcsolható kipörgésgátlón kívül más nincsen, csak a nagy-nagy rend. Tulajdonképpen más nem is hiányzik. Ja és a fa. Nem műgyanta, nem műfa, hanem valódi lakkozott fa, igazi repedésekkel a váltókulissza körül, amire a tulajdonos hívta fel a figyelmemet, én észre sem vettem.

Kívül

Kívül találunk egy hatalmas ajtót, ami optikailag uralja az autó oldalképét, főleg szép kilincse miatt. Ezt kinyitva szembesülünk a valósággal, az ajtó kb. 20 centi széles. Becsukva ismét szemlesütve állok: erőltetés nélkül, pontosan záródik a nyolcvankilós darab, tehát a 15 év mit sem ártott a zsanéroknak. Oldalról leengedett ablakokkal néz ki a legjobban a keret nélküli ajtó és a B-oszlop felső részének hiánya miatt. Elölről vicces a hűtőrácsra biggyesztett nagy embléma, és hogy minden kopó-fogyó alkatrész a helyén található, nem a szomszéd gyerek polcán a Merci relikviák között.

Hátulról nézve optikailag szélesebbé teszi az ún. kupékróm - amit a hazai négyajtós 126-os állomány jó részén is megtalálni - , ami nem más, mint a kocsiszekrény teljes szélességében, sőt, a sárvédőkre is ráfutó krómcsík a csomagtértető aljának vonalában. Jól néz ki, na. Sok króm nagyon nincs, a lökhárítók teteje, az ablakkeretek és az ajtó élének felső része krómozott, de a Skoda MB1000-en is valahogy így van az ajtó élét kivéve, tehát mai szemmel sem kirívó.

A motortetőt felnyitva derülnek ki a legkínosabb dolgok: mindjárt egy cetli azzal, hogy mikor és milyen olajat tettek bele utoljára, mikor szükséges a csere. Egy másik cetli azzal, hogy ne nagyon nyúlkáljunk, mert meleg. Egy harmadik cetli, egy negyedik cetli, egy sokadik cetli. Precizitás, na. A rengeteg ragtapasztól eltekintve a motortér teljesen rendben, ugyan a V8-ast csak ímmel-ámmal látni a rengeteg kiegészítő miatt (légszűrő, injektor stb.), de legalább nincs feleslegesen bebugyolálva. A képek önmagukért beszélnek. Érdemes megfigyelni, hogy a motor a működéséhez szükséges levegőt a vízhűtő-olajhűtő-váltóolajhűtő-klímahűtő négyes elől szívja, hengersoronként külön.

Mercedes-Benz 420 SEC - 1989

El kell mondanom, hogy éppen egy rakoncátlankodó pillanatát fogtuk ki, mert az utasülés támláját valamilyen ismeretlen oknál fogva csak előre volt hajlandó állítani, visszafelé nem (amúgy az egyik legkiválóbb ülésállító ergonómia díjáért kiáltó szerkezet). Egy autóvillamossági szerelőnek kb. 3 percét veszi majd igénybe a javítása. Tetszett a Merci, mert kupé, mert gyári állapotú, mert 12 literrel eljár vegyes magyarországi használatban, mert 15 éves korában sem égünk le vele sehol, mert kényelmes, és mert végtelenül olcsó és megbízható. Ismét nekilátok áttanulmányozni a vonatkozó jogszabályokat, és új barátom segít kiválasztani a megfelelő darabot.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.