A háromküllős kormány jó fogású, bár tengelyirányban nem állítható. Az ülés háttámlájának döntése egy szintén igényes, gumírozott tekerentyűvel történhet - amit sajnos alig lehet elérni. Tárolórekesznek nem vagyunk híján: a kormány alatti polc, az öblös ajtózsebek a pohártartókkal, a hatalmas kesztyűtartó és a kis rekeszek, hálók itt-ott minden útiszirszart képesek strukturáltan eltárolni a zsebkendőtől a CD-ken át a telefonig.
A kényelmetlen üléstől eltekintve az autó vezethetősége és menetkomfortja a kategóriához mérten kifogástalan. Az 1.7 literes Common Rail turbódízel nem tűr kritikát: egyszerűen kiváló. Bár méreteiből adódóan csak a fogyasztással együtt nézve számít fürgének, a 16 szelep, a 80X84 mm-es hengerméretek rövid löketű, pörgős motort adnak, a gázreakció még az automata váltóval is azonnali, a nyomaték már egészen alacsony fordulaton is elegendő hegyen-völgyön. 100-nál 2000-et, 150-nél 3000-et pörög a motor zajmentesen, finoman és emelkedőkön sem igen van visszakapcsolás.
Hiába: 1650 1/min-nél már 180 Nm-rel ösztönzi a motor a kerekeket. A végsebesség valahol 180 felett: a kiváló egyenesfutás nem akadályozott volna meg ennek pontosabb bemérésében, de a jeges-jégfoltos utak igen. Az ötsebességes automata rendben teszi a dolgát, adaptív készsége az én hektikus vezetési stílusomat hol 2500, hol 4000 körüli kapcsolással reagálta le, előzésnél a kick-down kapcsoló, vagy a váltókar visszapofozása valamely gyorsítófokozatba mindig kihúzott a bajból. Az ember motorfékezéshez, vagy előzéshez való felkészüléshez valahogy szívesebben használja ezt a jobbra-balra billegetős választókart, mint a hagyományos, félméternyi kulisszában tologathatókat - tetszik a megoldás.
És az úttartás, stabilitás. Ha meglátunk egy A osztályost, mi jut eszünkbe először? Hát persze hogy a jávorszarvas! Hála a futóműkeményítésnek és az ESP-nek (a kipörgésgátló indulásnál kikapcsolható, de 60 felett már nem), a kis Mercit már nehéz felborítani. 90-100 körül megrángatva a kormányt kicsit ijesztő, ahogy befékeződnek az első kerekek, de az eredmény az, hogy az autó a sávban és a kerekén marad. A hűtött mellső és a natúr hátsó féktárcsák és a fékasszisztens hatékonyan segít az út teljes szélességét elfoglaló jávorszarvas előtti megállásban.
A klasszikus Mercedes-feelingből a hibátlan technika örömteli kezelésén túl csak a már említett csillag maradt a kormány közepén: vezetés közben egy centi motorházfedél sem látszik, sem a célkereszt a kocsi elején. Ez a gépházfedél nem lesz pornóképsorozatok sztárja. És még a fogyasztás is - hogy a fenébe ehet egy 95 lóerős dízelmerci 6,08 litert 120 felett járatva (katalógusadat: 5,3), intenzíven gyorsítgatva? Hát - ez van, új idők, új Mercedesek.
Mazsolázzunk egy picit a felszereltségi listáról - egy Mercedesnél ez mindig öröm. Persze kihagyjuk a pótféklámpát és az állítható magasságú öveket, de még a klímát is, maradjanak csak az unikumok. Először is ami már a Classicban is megvan:
30 év átrozsdásodási garancia - ejha, ez nem akármi, várható élettartamom lecsengéséig már két A-Klasse kasztnival kihúzom, sőt, még örökséget is hagyhatok.
ABS+BAS+ESP (Blokkolásgátló, fékasszisztens, elektronikus menetstablizálás): a már említett szarvasok, hehe.
Légzsák a vezetőnek és az első utasnak + oldallégzsákok, állítható magasságú biztonsági övek övfeszítővel elöl-hátul (a középső üléshely kivételével), elöl överő-határoló: különösen agresszív jávorszarvasok esetére.
Fűtött szélvédőmosó fúvókák - ez igen!
Központi zár belső kapcsolóval és indításjogosultsági rendszerrel - mégiscsak egy Mercedes, ha nem is a keresett fekete "S" ...
Olaj- és hűtőfolyadék-szint hibakijelző - az utóbbi olyannyira, hogy a műszerfalon vízhőfokjelző óra nincs is.
És amivel több az "Elegance":
Belül: bőrbevonatú kormány és sebességváltó kar, csomagháló az első ülések háttámláján, csomagtér-fedél (?), 4 elektromos ablakemelő, faborítás a középkonzolon és az ajtókon, "Den Haag" szövetkárpit (szóval ezt még pluszban ki is kell fizetni?!), lehajtható kartámasz az első ülések között tároló rekesszel vagy mobiltelefon tartóval, rozsdamentes acél küszöb díszléc elől-hátul; elöl 'Mercedes-Benz' felirattal (enélkül nem is kéne, komolyan), tárolódoboz a vezető és az első utasülés alatt. Kívül: beömlő nyílás az első lökhárítóban a karosszéria színére fényezett kerettel, " Elegance" embléma a sárfogók oldalborításán, hátsó lámpatestek világos színben (bikromatikus), könnyűfém kerektárcsa, krómdísz a színre fújt ajtókilincseken, oszlopborítás 'Elegance' design-ban, rádió távirányítású központi zár automatikus zárással és vésznyitással, színre fújt ajtókilincsek, tükrök, hűtőrács és díszcsík, krómbetétekkel. Mindez kerül a Classichoz képest 582.800 forintba - azt hiszem, ez korrekt.
Amit az (alap)listáról hiányolok: se kormányról vezérelhető rádió, se tempomat, se automata ablaktörlő, vagy világítás, se tolatóradar, se sok minden egyéb. Van persze predesztinált megbízhatóság, nehezen überelhető image és van egy tulajdonképpen egész kellemes kis alsóközép autó. Tudják, mit? Ha pár év múlva már benn áll majd a garázsomban a W116 6.9 SEL, a G 55 AMG és egy sirályszárnyas SL, ígérem veszek egy ilyen Baby-Benzet mindennapi közlekedésre!
|