A fennhéjázáson innen
A "jó, jó, hát ennyi pénzem volt" ehelyütt nem érv, akinek nincs 11 milliója egy fullos C-re, csak hatmillája, ne sírjon, hanem vegyen egy jó Focust vagy Avensist. De ha kell a csillag, ne alázza magát 230 Newtonméterrel, inkább élvezze a bő 500-at. Jó, a négyhengeresek közül az erősebbik dízel már enyhítő körülmény: felhúzták 400 Newtonméterre a nyomatékát, ami nem is lehet rossz.
A V6-os dízel szépen szól és durván megy: 130-nál emelkedőn is szinte félelmetes. Alulról is betyár, hiszen ha nagy a nyomaték, az bírja a komolyabb áttételt, úgyhogy állórajtban se rossz. Mostanában tapasztaltunk ilyet BMW-dízelnél, de a Mercedesnek is összejött: a motor gyorsabban pörög fel és ejti a fordulatszámot, mint egyik-másik modern benzines.
A beltérben hosszában a plusz 4 és fél centit nem nagyon érezni, hátul úgyse lesz nagy a tér. Elöl viszont szinte megváltás, hogy az előző C osztályhoz képest 4 centivel szélesebb az autó, és ez válltérben maximálisan érezhető. Annyi a különbség, hogy az előző C-ben elfértem, ez meg kényelmes. Úgyhogy igazából az új C a közeljövő E osztálya: a tisztességes, emberhez méltó limuzin.
A beltérre nem mondatom, hogy komolyabb lett, mert a Mercedes belsők ritkán szolgálnak a humor melegágyául. A (természetesen fullos) tesztautók alapján nem is tudom elképzelni, milyen egy fapad-C bele, de a valenciai világbemutató tesztautói elég gusztusosak, talán csak a műszerek csillogó keretén gondolkoztam el, nem vásári-e ez egy kicsit. A műanyagok parédésak, a bőrök szépek, a fabetétek elhelyezéséből pedig már kiolvasni vélem a Mercedes tervezőinek titkos üzenetét: igen, tudjuk, a fabetét gáz, ezért olyan helyekre raktuk, hogy csak akkor lásd, ha keresed.
Az is alap, hogy az új fejlesztések szépen leszivárognak a csúcsmodellekből az economy classra, ahol szépen behozzák a kifejlesztésük árát. A C-be most érkezett meg a S osztály Comand rendszere, ami olyan, mint a BMW-féle iDrive, csak jobban szereti az embert. Van benne hangfelismerő rendszer is, legnagyobb megrökönyödésemre működik. Az ilyenekkel eddig inkább csak mókázni tudtam, ez a kezelésre is alkalmas.
Persze ez se tökéletes, legalábbis ami a navigációt illeti. Összefüggően kimondva csak az angol helyneveket ismeri fel, vagy német üzemmódban a németeket, Spanyolországban hiába válaszolom a destination kérdésre, hogy "Benidorm", betűznöm kell: bí-í-en-áj-dí-ó-ár-emm. Érdemesebb is kilóér' venni egy rendes, utólagos, érintőképernyős navit, akkor marad még 35 gigabájtunk a merevlemezen, amin tárolhatunk zenét. Mert feltöltött navigációval csak négy gigánk marad.
Abból a szempontból érdemes lehet megfontolni a gyári navigációt, hogy az a multiplex elektronika része, tehát ha a világítás fényérzékelője jelez neki,, automatikusan átáll éjszakai képernyőre. Ellentétben az utólag beszereltekkel, amik maximum azt tudják, mikor van az aznapra kirendelt naplemente. A C osztályban valószínűleg a kilométerszámlálót és a kormány szögét is figyelembe veszi, mert alagútban sem esik kétségbe, hanem korrektül mutatja pozíciókat. Persze alagutakban rendszerint nincs sok választási lehetőség, és bőven ráérünk akkor navigálni, ha kiértünk a szabadba.
A hátsó lámpa az ötajtós Multipláéra hasonlít, de biztos nehéz semmire sem hasonlító, ugyanakkor jól kinéző hátsó lámpát rajzolni, ami mercedeses, ugyanakkor C osztályos, elüt az előzőtől de hasonlít is rá, miközben beleillik a formálódó új márkaarculatba, anélkül, hogy túl uniformizálttá válna.
Széria a hét légzsák, a Neck Pro fejtámla (ütközéskor előrejőve blablabla), továbbá hogy vészfékezésnél villog a féklámpa. Nem ám az elakadásjelző, mint franciáknál, így ez elmegy új fejlesztésnek. Az extralistán pedig ide is megérkezett a Pre-Safe rendszer, ami megpördüléskor, vagy az általa veszélyesnek ítélt helyzetben ránk húzza az övet, felkészül a csattanásra, még sikít is helyettünk.
A luxusfejlesztések sorában ne feledkezzünk meg a 7 sebességes automata váltóról, ami most már C osztályhoz is rendelhető. Ne feledkezzünk meg róla, de ne költsünk rá feleslegesen: hat fokozat is bőven elég. Annyira bőven, hogy ha a BMW vagy öt éve nem kezdi árulni hat fokozattal a 7-eseket, még ma is elég lenne a világnak öt gang.
Nagyon csedes, elöl határozottan tágas, a futóműve pedig különlegesen finom: a sportos /45-ös gumikkal se rázott vészesen és lazán csusszant át a fekvőrendőrökön. Igaz, a spanyol fekvőrendőr nem olyan, mint a mieink, akiknek a kátyúkhoz képest kell elrettentőnek lenniük, és talán Magyarországon nem lesz majd ennyire kellemes egy C-drájv. Arra már tényleg egy Avantgarde-ot kérek, hátha meglátnak.