2003.05.21. 06:24

 
   
   

A futómű a V-ben kényelmes, és a konstruktőrök ebbéli igyekezetüket az átlag felhasználó számára értelmezhetetlen lengőkarok és stabilizátorok emlegetésén túl a hátsó tengely kerekei fölé szerelt légrugókkal is kifejezésre juttatták. Ezek bármilyen terhelés esetben vízszintesen tartják a járművet.

Ha már a magasság szóba esett, mindenképp említést érdemel, hogy a V padlólemezének pozíciója csupán néhány milliméterrel alacsonyabb egy átlagos képességű hobbiterepjáró hasmagasságánál. Ez egyrészről előny, mert az elsőkerék meghajtáson túl ez a körülmény is nagyban hozzájárul, hogy a méretes jármű egy kiadósabb havazás alkalmával se valljon szégyent, de hátrány azoknak, akik hozzám hasonlóan tériszonyban szenvednek. A rendkívül magas üléspozíciót talán jól érzékelteti, ha a mellettünk elhaladó Grand Cherokee-ra áttekintve olyan érzésünk támad, hogy akár az ott helyet foglalók ölébe is huppanhatnánk.

 
   
 

Szélcsendes időben, az egyenes szakaszokon még csak-csak tartható a 160-170 kilométeres utazósebesség, de már 20-25 fokos ívekben sem okoz kellemes érzést, ha 130-nál gyorsabban haladunk. Az üléspozíciót ezért a legmélyebbre, a tempomatot pedig 130-ra állítottam, így mindaddig nem veszítettem biztonságérzetemből, míg el nem érkeztünk egy szelesebb szakaszhoz. A kanyarokban sodródást még síkos úton sem igen érzékelhetünk, hisz' épp ennek kiküszöbölésére építettek ATS-t, azaz Anti Traction Systemet (amit később EPS-sé kereszteltek át) az autóba. Bizonyára a kis híján 1,9 méteres magasság okozta légellenállás teszi, de 100-110 táján zavaróvá kezd válni a szélzaj.

A hűtő- és fűtőberendezés légcsatornáit csupán a második üléssorig vezették. Melegben javít a helyzeten, hogy a hátsó oldalablakokat villanyvezérlés segítségével két pozícióban is nyithatjuk. A Chevrolet Lumina, a Pontiac Transsport és az Oldsmobile Shilhouette már 1991-ben kapható volt osztott légkondicionáló berendezéssel, melynek légkivezetései még a harmadik üléssorban is lehetőséget nyújtottak a bent ülőknek, hogy mind a lábtérben, mind mellkas magasságban külön szabályozzák a beömlő levegő erősségét.

 
   
   

Hűvös levegőre nem csak nyáron volt szüksége az antracit metál fényezéssel ellátott Ambient V tulajdonosának, ugyanis alig több mint 20 ezer kilométer megtételét követően az amúgy finom járású - extraként rendelt - automata váltó máig ismeretlen okokból felmondta a szolgálatot. Először még elegendő volt végigkapcsolgatni oda-vissza a fokozatokat, hogy betaláljon hátramenetbe, de néhány nap elteltével már végképp nyilvánvalóvá vált a helyzet tarthatatlansága.

Megkímélt V-modellt használtan vásárolni rendkívül kifizetődő - lenne. A vezérképviselet korabeli árlistájának tanúsága szerint közel 19 millió forintra taksált autóból rendkívül kevés fut az utakon. Ezek közül is elenyésző a vételre kínált példányok száma, de 10 millióért négy hónap leforgása alatt nem talált gazdára a két esztendős autó, és ez semmiképp sem a kiugróan jó értékállóság bizonyítéka.

 
   
 

Hét év egy modell történetében manapság már történelem, Bár egy készülő új MPV modellel kapcsolatban a Daimler-Chrysler idén őszre ígéri a nyilvános bemutatót a Frankfurti Autókiállításra; a nem kevéssé telített piaci szegmens mai versenyzőit szemügyre véve egy önálló, a márka presztízsét részletmegoldásaiban és összképében egyaránt jól érzékelhetően magán viselő modellel talán megközelíthetnék a házi versenytárs Voyager eladási mutatóit. Bár az is lehet, hogy nem ez, hanem csupán a jelenlét a cél?

 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.