Kis angol sportkocsi

Rövidteszt: MG Midget

2001.10.20. 07:34

Az MG Midget teljesen átlagos angol autó. Több mint félmillió készült belőle, közülük sokat még ma is használnak. Szerte a világon árusították, egyetlen érdekessége a karosszéria: kétüléses nyitott sportkocsi. Azon típusok egyike, melyek megalapozták a brit járműgyártás legendáját.

 
   
 

Magyarországon a sportos járművek fogalmába sokáig leginkább a Skoda Felicia férhetett csak be. A rendszerváltással együtt végre lehetőség nyílt elhozni a világ oldtimer-termésének színe-javát. Sajnos a vámrendelkezések útját állják a legtöbb kezdeményezésnek, de még így is remek klasszikusokkal gyarapodott a a hazai autópark.

 
   
   

Immár magyar rendszámmal fut ez az MG Midget is. Gazdájától tipikus történetet hallhattunk arról, miért is választotta ezt a típust. Az MG Midget a hatvanas és hetvenes években a kispénzű európai ifjúság sportkocsija. Legelső változata 40 évvel ezelőtt debütált, amikor a British Leylands konszern profi mixert megszégyenítően kezdte vegyíteni márkáit és típusait. A Midget tulajdonképpen egy Austin-Healey Sprite - eltérő hűtőjelvénnyel, krómcsíkozással, picit átalakított műszerfallal.

 
   
 

Az árkülönbség jelezte az elképzelés lényegét: a negyven fonttal drágább MG volt az elegánsabb, az exkluzív modell. Valószínűleg ezért is élesztették fel a harmincas években szintén kis sportkocsikon használt Midget nevet. Szépen eléldegélt egymás mellett a két típus, folyamatosan javítottak rajtuk. Így 1966-ban megkapták a Mini Cooper 1275 köbcentiméteres, 65 lóerős motorját, majd 1970-ben a Sprite karrierje véget ért. A Midget még közel egy évtizeden keresztül gyártásban maradt, végül az anyakonszern megváltozott elképzeléseinek áldozata lett.

 
   
   

Az általunk kipróbált Midget 1977-ben készült, az utolsó széria tagja. Ezt szokták lekicsinylően "gumi-lökhárítósnak" nevezni. Az amerikai biztonsági előírások miatt a '70-es évek elején az MG mindkét típusát hatalmas, keménygumiból készült lökhárítókkal szerelték fel. A hívők egy része megbotránkozott, hiszen a krómozott példányok sokkal elegánsabbak voltak. Ezért több autót utólag alakítottak át. Úgy tűnik, erre a Midgetre is hamarosan ez a sors vár.

 
   
 

Különleges, cirkuszi akrobatákat megszégyenítő mutatványok, és már bent vagyok! Lábam a motortérbe nyúlik, orrom szinte a szélvédőt böki. Nem probléma: indítógomb, aztán egyest kapcsolok az icipici váltón, és gurul a kicsi kocsi. Az autó építésmódjának köszönhetően egyedi fordulatszámmérésben lehet részünk: minél jobban pörög a motor, annál jobban rázkódik a kaszni. Az önhordó szerkezet egyik hátránya.

 
   
   

50 km/h sebesség körül a szél úgy dönt, hogy a fejem rossz helyen van. Nem sokkal később mindenféle beszélgetést beszüntetünk, kevés értelme lenne. Ha felhúzzuk a tetőt, a helyzet nem sokat változik. Bármilyen vonzó is lenne, most nem gyönyörködöm a kör alakú kijelzőkkel tagolt, a modern hifi berendezés miatt kontrasztos műszerfalban. A kanyarvételre érdemes odafigyelni, ilyenkor lehet igazán élvezni a kis méret előnyeit.

 
   
 

Aggódni persze nincs okunk, hiszen a Midget nem szupersportkocsi, esze ágában sincs 140 km/h-nál gyorsabban menni. Az 1.5 literes, négyhengeres 66 lóerős OHV motort még elbírta az alváz, de körülbelül itt volt a lehetőségek végső határa. Tulajdonosa nem is a maximumot akarja kihozni belőle, de azért demonstrálja, hogy a Mazda MX-5 előtt is létezett agilis, olcsó fenntartású roadster.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.