Túl durva!

2008.10.13. 02:34

Adatlap Mini Mini II John Cooper Works - 2007

  • 1600 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 211 LE @ 6000 rpm
  • 260 Nm @ 1850 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.5 másodperc
  • Végsebesség:
    238 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • 7 761 000 Ft

A motor dögerős és csodálatos a karaktere. Már alul, kétezres fordulat környékén is elég jól húz, feljebb pedig megőrül, szinte kiugrik az autóból. Űzi, röpíti a kocsit, nehéz elképzelni olyan szituációt, ahol ez a masszív 210 lóerő kevésnek bizonyulna. A Sport gomb benyomása után érezhetően javul a gázreakció, és kissé felkeményedik az egyébként is szokatlanul kemény és közvetlen kormány. A JCW 6,5 másodperc alatt 100-on van, ám ezzel távolról sincs vége, még jóval a sebességhatárok felett is magabiztosan, könnyedén gyorsul. Kár, hogy a hangja nem az igazi.

A JCW brummog. Jó hangos a kipufogó, és szépen durrog, mint némely versenyautóké, ha gyorsítás után elengedjük a gázpedált, de nem vérpezsdítő a hangja, sőt, hosszú távon inkább idegesítő. Autópályán kifejezetten kellemetlen a mély orgánum, 130-nál a gázpedál legapróbb érintésére is bántó búgás tölti meg az utasteret.

A motorhoz tartozó hatfokozatú váltó nagyon szépen, pontosan jár. A váltóutak lehetnének kicsit rövidebbek, ennek ellenére nagyon elégedett voltam vele. Egy baja azonban van. Amikor harmadikból vissza akartam tenni másodikba, többször is átugrott a kar a holtponton abba a tartományba, ahol már csak a rükverc van. Amikor gyorsan megyünk, egy komolyabb féktávon nagyon kellemetlen, hogy minden figyelmünket eltereli a vezetésről a szerencsétlenkedő váltókar.

Ha az aktuális JCW-nek a futóműve olyan lenne, mint az előzőnek, csak a motor és a váltó újult volna meg, a közepes hangélmény és a megszokást igénylő váltó ellenére is kapna négy és fél csillagot. A Mininek azonban a futóműve is új, és sajnos azt kell mondanom, a John Cooper Works Magyarországon gyakorlatilag használhatatlan.

Már az előző is nagyon kemény volt, ez azonban úgy pattog az útegyenetlenségeken, mint az a kicsi, kemény, tömörgumi labda, amivel délutánonként komoly sérüléseket okoztunk egymásnak a napköziben, amíg a tanító néni el nem vette. A sofőrnek egyfolytában korrigálnia kell az autó mozgását az útegyenetlenségek miatt, nagyjából úgy érzi magát, mintha rosszul beállított versenyautót vezetne.

A hosszanti bordák megvezetik, ide-oda tologatják a kerekeket, a huplik rendre kikapják a kezünkből a kormányt, és ha ez még nem lenne elég, az elektromos diffizár komoly hajtási befolyást produkál gázadáskor lassú és gyors kanyarokban egyaránt. Ha a John Cooper Worksöt rendesen meghajtjuk, a kormány megállás nélkül – igen, gázadáskor még egyenes szakaszokon is – mozog a kezünk ügyében, ha akarjuk, ha nem.

A futómű nagyon kemény, és a kasztni is végtelenül merev. Egy sportkocsi esetében ezek a legszebb bókok, de a JCW-nél egy kicsit túlzásba vitték a dolgot – vagy egyszerűen nem gurultak át Magyarországra a tesztidőszak alatt. Az egy dolog, hogy kényelmetlen, az előző is az volt, és sok más jó sportkocsi is az. Mindent nem akarhatunk egyszerre, ezt minden sportautó-tulajdonos tudja, és boldogan nyeli le a békát, ha bírja. De a JCW békája túl nagy falat, ilyen körülmények között egyszerűen képtelenség jóízűen autózni.

Az első kötény rendszeresen megsimítja az aszfaltot. Nem kell hozzá fekvőrendőr vagy földút, csak a megszokott magyar minőségi aszfalt. Nagyobb tempónál az autó rendre elpattog az útról – akkor is, ha nem eszeveszetten száguldunk –, márpedig ha nincsenek az aszfalton a kerekek, roppant körülményes a fékezés, a kanyarodásról nem is beszélve.

Mindehhez vegyük hozzá, hogy a kanyarokban egyfolytában mocorog alattunk, minden kisebb útegyenetlenség, minden pukli, minden keresztborda dob egyet rajta, szóval nekünk megállás nélkül korrigálnunk kell, ami megöli az élményt. Pedig tulajdonképpen minden rendben van, a motor és a váltó remek, a fékek brutálisak, a futómű nagyon gyors, és a diffizár is sokat segít kigyorsításkor. Versenypályán valószínűleg élveztem is volna, a magyar utak azonban még nem értek meg a Mini John Cooper Worksre.

Az előző generációs JCW élvezetesebb és jobban használható, mint az aktuális modell. Ez inkább egy versenypályán mutathatná meg kvalitásait, de rossz úton sajnos kirázza a lelket az emberből, így vezetni sem akkora öröm. Aki sportos Minire vágyik, vegyen egy használt JCW-t, vagy ha új autót szeretne, érje be a sima, 175 lovas Cooper S-sel.

A Mini

Totalcar értékelés - Mini Mini II John Cooper Works - 2007

Dögerős motor, precíz váltó. A futómű gyors és feszes, de nem a rossz minőségű magyar utakra találták ki. Az előző JCW jobb volt.