Na jó, legyen csupa nagybetű

Teszt: Mini One

2001.11.30. 09:52

A Mini magyarországi bemutatóján hosszan ólálkodtam az importőr sajtósa körül. Terveim voltak vele. Rá kellett vennem, hogy adjon Minit tesztelni azonnal. Nem adott.

 
   
   

Aztán végül kierőszakoskodtunk magunknak egy Minit, de csak a gyengébbik One-ra futotta, nem kaptunk Coopert. Bosszút forraltam. Elhatároztam, hogy csak azért se írom csupa nagybetűvel a Mini nevét, hiába kéri a forgalmazó.

Ön szerint melyik a szebb?

Sajnos a Mini olyan kétségbeejtően jól néz ki, hogy lehetetlen eleve gonoszul állni hozzá. Viszont elhunyt sztárok levetett gönceibe öltözve még nem lesz rögtön sztár valakiből, tessék nyugodtan megkérdezni bármelyik megyeszékhely elgyötört Zámbó Jimmy-imitátorát.

Az Issigonis-féle előd Mini annyira szerencsés teremtés volt, mint a minap estében elkapott ipari alpinista. Egy igazi múzsacsók után rajzolták szalvétára vonalait, maga volt a zseniális térkihasználás. Mintegy mellékesen pedig olyan jó autó lett, olyan kedves külsővel, hogy kultusztárggyá vált.

 
   
 

A BMW a könnyebbik végén fogta meg a feladatot, és a kultusztárgyat vette kiindulópontnak az ideológiai alapok helyett. Előszedtek néhány tucat könyökvédős mérnökembert, bezárták őket egy közeli várbörtönbe, hogy majd kijöhetnek, ha megfejtették a Miniben a legendát. És a derék, alapos emberek bementek, szögmértek, körzőztek, virslit vacsoráztak, aztán kijöttek, hogy kész van.

 
   
   

Az arányok maradtak a régiek, csak az új még határozottabban csap az asztalra, mint a régi. Az előd alapmodellje csak helyes volt, a Coopereknek jutott az erőfitogtatás. A jelenben már az alap One-ról is süt az arcátlan fürgeség. A sarkokba tolt elképesztő méretű kerekei fölött még külön sárvédő-szélesítéseket hord, direkt rájátszik a gokart imidzsre.

 
   
 

A külső méretek megváltozásáról készült néhány mókás illusztráció, melyek nyugodtan mehetnének az ISM szteroidellenes kampányának plakátjaira elrettentésül. Elsőre kicsit nehéz is feldolgozni a sokkot.




 
   
   

Belül nincs ilyen idegenkedés, ott egyáltalán nem ennyire egetverő a térérzetek közti különbség. Hátra bemászni mindkettőbe nehézkes, és mindkettő szűk, de valahogy ezt inkább csak az újnak rónánk föl. Elöl viszont szép tágas a One, meg nagyon kényelmes is, meg csinos is.

 
   
 

A belső nemcsak stílusos, hanem tele van apró tiszteletteljes főhajtásokkal az előd felé, márpedig az ilyentől könnyű elgyöngülni. Sorolom: hatalmas odú van az ajtó oldalában, azonos formájúak a szellőzés légbeömlői, megmaradt középen a sebességmérő, nincs hagyományos középkonzol, és a britek végső lefegyverzésére jobb oldalon maradt a motorteret nyitó kallantyú.

 
   
   

Mindez ráadásul olyan minőségben, ami a keret nélküli ajtók puffanásától a kapcsolók kattanásáig teli torokból BMW-t üvölt. Furcsa ez, mert a műanyagok nem puhák, a fémutánzatok még véletlenül sem tűnnek fémnek, és mégis pont így van minden jól. A One sorsát nem is a design pecsételi meg, hanem ami a nézelődés után jön.

Be kell ülni, szépen leengedni az ülést az aszfaltig, ahol az eredetiben ült az ember, beindítani a motort (ami a One-ban a leggyengébb 90 lóerős 1,6-os), és megnézni, mi maradt a 3+1 szeres Monte Carlo raligyőztes előd esszenciájából.

 
   
 

Lassú, normális közlekedés közben a Mini nagyon jó, nagyon összerakott, nagyon kifinomult kisautó, alacsony fordulaton erőtlenke motorral. Csak éppen soha senki nem akart vele lassan és normálisan közlekedni. Talán a kormányoszlopon küklopsz békaként ülő ingerlő fordulatszámmérő, talán a gyanúsan közvetlen kormány, vagy talán a szellemi örökség miatt. Előbb-utóbb minden tesztelőből előbújt a csintalanabbik énje, és soha többet el se ment.

Szomorú igazság, de a 90 lóerős motor tényleg nem túl erős. De. De lelkesen elpörög olyan sokáig, amennyi a képen látható, és 4000 fölött már rendesen húz. A váltó pedig annyira elképesztően jó, masszív, határozott, hogy igazán kellemes elfoglaltság mindig ott tartani a fordulatot a magasban. Olyankor meg a hosszú áttételek miatt már gyors is, kettesben messze száz fölé juthatunk. És akkor még nem kanyarodtunk egyet sem.

 
   
   

És jobb is, mert rendszerint a józan ész távozása nagyjából egybeesik az első néhány dinamikus irányváltással. Egy vidám rénszarvasteszt után jogosítványt feledve azonnal a legközelebbi szerpentin felé kell kényszeresen elindulni, és örülni a szemvonalból messze száműzött sebességémérőnek. A teszt-Minink alatt még csak nem is a sportosabbik felfüggesztés volt, épp csak az opcionális 16 hüvelykes könnyűfém kerekek, de jószerivel el sem tudjuk képzelni, hogy hogyan lehetne a jelenlegi felállásnál még jobbat kitalálni.

 
   
 

Pedig van még sportcsomag a Cooperhez, ráadásul 17-es kerekekkel, amelyek önmagukban nagyobbak, mint a régi Mini. A futómű tényleg elképesztő, valószínűleg egyike a világ legjobb elsőkerékhajtású felállásainak. Az autó úgy mozdul az irányváltásra, mintha a kezünkkel rögtön az utat tettük volna arrébb alatta.

Ez az elődnél is így volt, de ahol az pattogva kitolta az orrát az ívről, ott az új elképesztő masszívitással lenyeli a hibákat, és még akkor is az íven halad, amikor az utas már rég az ajtókárpitról próbálja lehámozni magát. Ha egyszer mégis sodródni kezd, azt olyan jóindulatú, kiszámítható természetességgel csinálja, mintha direkt erre tervezték volna. Sajnos a legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy vezetni ennyire jó szórakozás lehet - beleértve a sportautó-tulajdonosok jelentős részét is.

 
   
   

A Minit vezetve könnyen támadhat az az érzésünk, hogy tömör acéltömbben haladunk, annyira merev. Ez a szilárd karosszéria adja az alapot a pazar futóműnek, a kettő együtt pedig potenciálisan a legjobb élményautót csinálja a Miniből a kategóriájában. A "potenciálisan" a 90 lovas motor miatt jár. A bunkerkasztni ugyanis üresen is 1040 kiló (régi Mini: ~650kg), az pedig sok. A 10,9 másodperces gyorsulás jelzi, hogy így sem éppen lassú, de a futóműben és a fékekben még annyi tartalék van, hogy kacagva elbírna sokkal-sokkal többet még a Cooper 115 lóerejénél is. Reszketve várjuk a 160 lóerős Cooper-S-t.

 
   
 

Természetesen mind a négy sarokban tárcsafék van, méghozzá kiváló, alapáron ABS-szel és CBC-vel. Ez utóbbi a cornering brake control rövidítése, és a négy kerék független fékezésével segíti a kanyarokban az ívmenetet. Gyorsan vett szűk kanyarokban egészen valószerűtlenül eszelős módon megtartja az autót, ki kell próbálni, hogy elhiggye az ember. És persze illendő módon kikapcsolható, mint minden menetdinamikai segédlet minden BMW-ben.

 
   
   

Az okos fékek nem csak a garantált ámokfutást segítenek megúszni, hanem a normális mindennapi használat mellett is jól jöhetnek, elvégre nem csak Mini sofőrből lehet kikerülendő mániákus az utakon, hanem például fácánkakasból is. Keményebb akadályok esetére van még négy légzsák szériában, további kettő rendelhető.

Miért vagyok mégis mérges a BMW-re?

Azért, mert a Minit mindenki feltétel nélkül imádta. Kellett a csinos fiatal tesztelőlányoknak, az óvatosan vezető, konszolidált családanyáknak és családapáknak, a finnyás szakújságírók mindegyikének. Praktikus érvek szólnak ellene, de ezeket kapásból elsöpri a karaktere. Akit a külső és a belső nem győzött meg, az a próbaúttól azonnal megtért. Biztosan van olyan ember, akinek nem kéne sehogy se, de ilyennel valahogy eggyel sem találkoztunk. Ennyire kelletlenül talán még egyetlen tesztautót sem adtunk vissza.

Csak sajnos nagyon drága. A Mini 4,8 milliós indulóára környékén a kisautók közt csak a prémium és a sport kategória létezik (A2, MB A osztály / Clio Sport 2.0, MG ZR, stb). Ugyanennyi a nagy rivális 1,6-os VW Beetle is. Viszont vannak sokkal nagyobb és erősebb autók, kevesebb pénzért. Vagy ugyanekkorák sokkal kevesebbért.

Akiknek tényleg nem a méret a fontos, hanem az élvezet (ez természetesen nem szörnyű szóvicc), és megteheti, vegye meg. De legalább próbálja ki.

Ha pedig nem veheti meg, álljon be néhány év múlva a sorba a használtautó-kereskedésekhez. Mögénk.

A Mini One alapára időközben csökkent, immár 4.388.000 forintért is elvihető.

Az oldalról ajánljuk

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

4 órája
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04