Kutyapiszkot néz, vagy meg akar ütni?

2008.10.29. 00:32

Adatlap Alfa Romeo Mito Distinctive - 2008

  • 1368 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 155 LE @ 5500 rpm
  • 230 Nm @ 3000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.0 másodperc
  • Végsebesség:
    215 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 4 995 000 Ft

Hú, de nem kanyarodik!

A remek motor mellett különösen fájdalmas a lassú, puha, buta futómű, a hirtelen, de nagyon pontatlan kormányzás. Az autónak nincs egyenesfutása, ide-oda szagolgat az orra menet közben. A kormány-visszatérítő erő furán változik manőverezés közben, kanyarokban pedig el-elszáll a Mito fara.

Papp Tibivel, aki mérnök, hosszasan elemezgettük, miért nem megy egyenesen soha a Mito. Arra jutottunk, hogy a közel függőlegesen álló gólyalábak, a széles gumik, az erőteljes rásegítés és a végállások környékén nagyon elbillenő keréksík együtt lehet felelős a Mito időnként kifejezetten szerencsétlen, idegesítő viselkedéséért. Meg persze a primitív, sport(os) autóhoz méltatlan csatolt hosszlengőkarok hátul, és az orrnehézség.

Mindezt tetézi a túl hirtelen befogó, betegesen érzékeny fék. A kis Alfa egyenesben nagyon erős, ha gyorsít, meneküljön előle mindenki! De ha kanyarodni, fékezni, netán kanyarodni és fékezni kell, akkor mellőle és mögüle is jó lesz elinalni.

Jártamban-keltemben két hipotézist is felállítottam a Mitóról. Az egyik, hogy tuti erősebb a katalógusértéknél. Mikor öten elmentünk vele ebédelni, olyan virgoncan húzott a felső tartományokban, mintha nem is dobtuk volna meg a tömegét jó harminc százalékkal. És ugye azt már egyszer láttuk, milyen szerény is a Fiat néha, ha teljesítményadatokról van szó.

Erősebb-e az Alfa, mint amilyen?

Elmentem hát egyik törzshelyünkre, a budakalászi műhelybe, hogy pontosan megmérjük, hány a ló a Mitóban. Nem ment könnyen. Ha a hátsó kerekek állnak, az elsőket pedig meg szeretnénk hajtani a mérőpadon, az Agy úgy gondolja, ezt nem hagyhatja. Hátul áll, elöl forog: biztos jeges az út, hát beavatkozom. Az ESP ilyenkor 1500-1600 fölé nem is engedi pörögni a motort: a mérésnek lőttek.

Az Alfa menetstabilizálója kikapcsolhatatlan; erről írásos papír van, hiszen a kézikönyvben is utánanéztem, nincs-e valahol valami trükk. Nincs. Illetve van, amolyan „ne próbálják ki otthon” jellegű. A sokat látott mester ugyanis némi hümmögés után átállt a Mitóval az aknára, kitekerte a kormányt, és az egyik kerék mögött lehúzta a csatlakozót az ABS jeladójáról.

Probléma megoldva: a kormány mögött ugyan kétségbeesetten villognak a figyelmeztető feliratok, de a kerékről jövő információ híján ilyenkor az Agy kapitulál. A motor pörög, a kerekek forognak. Már csak az OBD-csatlakozót kell bedugni, hogy a mérőpad lekérhesse teszt közben az adatokat, fordulatszámtól szívócsőnyomásig.

Hát ez nem ment. Az Alfa sértődött számítógépe nem volt hajlandó kommunikálni a műszerrel. Erre is van recept: a fordulatszámmérőt figyelve a mérőpadot össze lehet szinkronizálni a kocsival: mondjuk kétezernél rányomunk a gombra, a pad összeveti az értéket a motorfordulathoz tartozó kerékfordulattal, és máris tudja, az adott fokozatban milyen sebességhez milyen fordulatszám tartozik.

Ezek után már csak egy utolsó, fáradt rúgásra futotta a Mitónak: a meghekkelt menetstabilizálóval együtt a motorvezérlő elektronika választható programjai is elszálltak, a DNA-kapcsoló nem működött többé. A mester kérdőn rám nézett, én meg mondtam, hogy mindegy, azért mérjünk.

Mértünk. 230 Nm 4900-nál, 160 lóerős számított normateljesítmény 5400-nál. Tehát a sok kínlódással sikerült megállapítanunk, hogy a Mito motorja öt lóerővel, alig több mint három százalékkal erősebb a katalógusadatnál – vagyis a differencia bőven a gyártási szóráson belül van. Igazam is van, meg nem is: az 1.4 T-Jet ismét erősebb a hivatalosan megadott értéknél, de közel sem olyan számottevően, mint a Grande Puntóban volt anno (120 ígért helyett 138 ló).

Mennyivel nehezebb az orra, mint a fara?

Második tételemet akkor fogalmaztam meg, amikor egy statikus, de így is igen érdekes bemutatóról hazafelé tartva Ákos kollégámat követtem a Mitóval. Neki egy Scion Xb-je van, ami nem igazán sportos alkat. Cseppet sem állatkodva, csak gyorsan befordult a kanyarba a kockával, én ugyanúgy mentem utána az Alfával – egyszercsak hopp, már el is riszált vagy negyven foknyit a segge, onnan rakta vissza az ESP. Ekkor keletkezett a 2. sz. hipotézis: aztapicsa, de könnyű a segge, tuti van elöl vagy hét mázsa a tucatból!

Elgurultam hát második számú törzshelyünkre, az újpesti gumiszervizbe, ahol egyebek mellett van egy súlymérésre is alkalmas lengéscsillapító-vizsgáló pad. Felálltam rá, nem szálltam ki: velem, tehát a majd’ mázsás sofőrrel együtt elöl 873, hátul 516 kilót nyomott a Mito. 63 százalék esik előre. Nem csoda, hogy könnyen meg-megcsóválja a farkát.

Népítélet

Legyen ön az első aki a MiTo-ról ír!

Azért, a fene egye meg, mindennel együtt mégis kéne. Nyom, idegesít, nem is tetszik, és néha meg akar ölni, de mindettől lelke lesz. Hiába, ebben nagyok az olaszok. Nyűgös, egyes részleteiben buta, mégis kívánatos kisautót csinálni mindig is tudtak. Csak kicsit drága. No nem olyan drága, mint a hangulatában, presztízsértékében a Mitóhoz eléggé hasonló Mini: a 120 lovas Cooper is 5,3 milla, a 175 lovas Cooper S pedig 6,3 millió forint. De drágább, mint a műszakilag vele sokban hasonló Fiatok.

Az olasz lélekhez ötmillióért (ennyibe kerül ez a benzines-turbós változat) Alfa-életérzést is adnak. De. 1,4-es turbóval a legdrágább Grande Punto is négy milla alatt van – igaz, csak 120 névleges lóval. A jóval nagyobb Bravo viszont 150 lovas, 1,4-es turbóval is kijön 4,85 millióból. Tessenek választani.

Totalcar értékelés - Alfa Romeo Mito Distinctive - 2008

6
TC

Különleges forma, különleges motor, különlegesen rossz útfekvés. Hirtelen felindulásból bizonyára sokan megvásárolják majd, de racionális érvek nem szólnak mellette.

Az oldalról ajánljuk

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36