Kutyapiszkot néz, vagy meg akar ütni?
Hú, de nem kanyarodik!
A remek motor mellett különösen fájdalmas a lassú, puha, buta futómű, a hirtelen, de nagyon pontatlan kormányzás. Az autónak nincs egyenesfutása, ide-oda szagolgat az orra menet közben. A kormány-visszatérítő erő furán változik manőverezés közben, kanyarokban pedig el-elszáll a Mito fara.
Papp Tibivel, aki mérnök, hosszasan elemezgettük, miért nem megy egyenesen soha a Mito. Arra jutottunk, hogy a közel függőlegesen álló gólyalábak, a széles gumik, az erőteljes rásegítés és a végállások környékén nagyon elbillenő keréksík együtt lehet felelős a Mito időnként kifejezetten szerencsétlen, idegesítő viselkedéséért. Meg persze a primitív, sport(os) autóhoz méltatlan csatolt hosszlengőkarok hátul, és az orrnehézség.
Mindezt tetézi a túl hirtelen befogó, betegesen érzékeny fék. A kis Alfa egyenesben nagyon erős, ha gyorsít, meneküljön előle mindenki! De ha kanyarodni, fékezni, netán kanyarodni és fékezni kell, akkor mellőle és mögüle is jó lesz elinalni.
Jártamban-keltemben két hipotézist is felállítottam a Mitóról. Az egyik, hogy tuti erősebb a katalógusértéknél. Mikor öten elmentünk vele ebédelni, olyan virgoncan húzott a felső tartományokban, mintha nem is dobtuk volna meg a tömegét jó harminc százalékkal. És ugye azt már egyszer láttuk, milyen szerény is a Fiat néha, ha teljesítményadatokról van szó.
Erősebb-e az Alfa, mint amilyen?
Elmentem hát egyik törzshelyünkre, a budakalászi műhelybe, hogy pontosan megmérjük, hány a ló a Mitóban. Nem ment könnyen. Ha a hátsó kerekek állnak, az elsőket pedig meg szeretnénk hajtani a mérőpadon, az Agy úgy gondolja, ezt nem hagyhatja. Hátul áll, elöl forog: biztos jeges az út, hát beavatkozom. Az ESP ilyenkor 1500-1600 fölé nem is engedi pörögni a motort: a mérésnek lőttek.
Az Alfa menetstabilizálója kikapcsolhatatlan; erről írásos papír van, hiszen a kézikönyvben is utánanéztem, nincs-e valahol valami trükk. Nincs. Illetve van, amolyan „ne próbálják ki otthon” jellegű. A sokat látott mester ugyanis némi hümmögés után átállt a Mitóval az aknára, kitekerte a kormányt, és az egyik kerék mögött lehúzta a csatlakozót az ABS jeladójáról.
Probléma megoldva: a kormány mögött ugyan kétségbeesetten villognak a figyelmeztető feliratok, de a kerékről jövő információ híján ilyenkor az Agy kapitulál. A motor pörög, a kerekek forognak. Már csak az OBD-csatlakozót kell bedugni, hogy a mérőpad lekérhesse teszt közben az adatokat, fordulatszámtól szívócsőnyomásig.
Hát ez nem ment. Az Alfa sértődött számítógépe nem volt hajlandó kommunikálni a műszerrel. Erre is van recept: a fordulatszámmérőt figyelve a mérőpadot össze lehet szinkronizálni a kocsival: mondjuk kétezernél rányomunk a gombra, a pad összeveti az értéket a motorfordulathoz tartozó kerékfordulattal, és máris tudja, az adott fokozatban milyen sebességhez milyen fordulatszám tartozik.
Ezek után már csak egy utolsó, fáradt rúgásra futotta a Mitónak: a meghekkelt menetstabilizálóval együtt a motorvezérlő elektronika választható programjai is elszálltak, a DNA-kapcsoló nem működött többé. A mester kérdőn rám nézett, én meg mondtam, hogy mindegy, azért mérjünk.
Mértünk. 230 Nm 4900-nál, 160 lóerős számított normateljesítmény 5400-nál. Tehát a sok kínlódással sikerült megállapítanunk, hogy a Mito motorja öt lóerővel, alig több mint három százalékkal erősebb a katalógusadatnál – vagyis a differencia bőven a gyártási szóráson belül van. Igazam is van, meg nem is: az 1.4 T-Jet ismét erősebb a hivatalosan megadott értéknél, de közel sem olyan számottevően, mint a Grande Puntóban volt anno (120 ígért helyett 138 ló).
Mennyivel nehezebb az orra, mint a fara?
Második tételemet akkor fogalmaztam meg, amikor egy statikus, de így is igen érdekes bemutatóról hazafelé tartva Ákos kollégámat követtem a Mitóval. Neki egy Scion Xb-je van, ami nem igazán sportos alkat. Cseppet sem állatkodva, csak gyorsan befordult a kanyarba a kockával, én ugyanúgy mentem utána az Alfával – egyszercsak hopp, már el is riszált vagy negyven foknyit a segge, onnan rakta vissza az ESP. Ekkor keletkezett a 2. sz. hipotézis: aztapicsa, de könnyű a segge, tuti van elöl vagy hét mázsa a tucatból!
Elgurultam hát második számú törzshelyünkre, az újpesti gumiszervizbe, ahol egyebek mellett van egy súlymérésre is alkalmas lengéscsillapító-vizsgáló pad. Felálltam rá, nem szálltam ki: velem, tehát a majd’ mázsás sofőrrel együtt elöl 873, hátul 516 kilót nyomott a Mito. 63 százalék esik előre. Nem csoda, hogy könnyen meg-megcsóválja a farkát.
Népítélet
Legyen ön az első aki a MiTo-ról ír!
Azért, a fene egye meg, mindennel együtt mégis kéne. Nyom, idegesít, nem is tetszik, és néha meg akar ölni, de mindettől lelke lesz. Hiába, ebben nagyok az olaszok. Nyűgös, egyes részleteiben buta, mégis kívánatos kisautót csinálni mindig is tudtak. Csak kicsit drága. No nem olyan drága, mint a hangulatában, presztízsértékében a Mitóhoz eléggé hasonló Mini: a 120 lovas Cooper is 5,3 milla, a 175 lovas Cooper S pedig 6,3 millió forint. De drágább, mint a műszakilag vele sokban hasonló Fiatok.
Az olasz lélekhez ötmillióért (ennyibe kerül ez a benzines-turbós változat) Alfa-életérzést is adnak. De. 1,4-es turbóval a legdrágább Grande Punto is négy milla alatt van – igaz, csak 120 névleges lóval. A jóval nagyobb Bravo viszont 150 lovas, 1,4-es turbóval is kijön 4,85 millióból. Tessenek választani.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
