A másnapi tesztvezetésen felsorakozott autók közül a legjobb verziót sikerült megcsípni a 27-es sorszámú MiTo-val. Egyrészt a benzines turbómotor volt benne, másrészt a 8C Competizione speciális festését kapta – mint kiderült, ez még egy darabig nem lesz rendelhető, annyira spéci eljárással készül. Mindenesetre döbbenetesen szép szín.
Persze ez egy jól felszerelt típus volt, öt (+30 ezer Ft) bőrüléssel (+250 ezer), piros féknyergekkel (+35 ezer), windows-os, hangvezérléses Blu&Me Nav navigációs rendszerrel (+150 ezer), multikormánnyal (+30 ezer), és még sorolhatnám, milyen tételek pörögették feljebb a 4,995 milliós alapárat. Igaz, ez már alapból is egy jó kivitelt takar kétoldalas légkondival, microsoftos navi nélkül pedig lehet élni. A hangvezérlésben mindig a „say help” az egyik választási lehetőség – gyakorlatilag mindig ez lett a vége. Egy érintőképernyős navit tényleg egyszerűbb kezelni.
Maga a kocsi nagyobb, mint vártam. Hátul is el lehet férni, mint ma már a legszűkebb kiskocsikban is, igaz, bejutni nehezebb, mint egy ötajtósba. Az első ülések kifejezetten magasak, de amúgy jól tartanak – az Alfa itt értelmezi újra elsőként a sportosságot. Csomagtartó van, 270 literes, ami átlagos egy kisautónál, de a karosszériaszilárdság oltárán feláldozták a rakodónyílást. Akadt egy-két igénytelen részlet is, méghozzá szem előtt: az állítható kormányoszlop és a műszerfal közötti műbőr lebernyeg, egy-két alsó műanyag panel és a zörgő ajtóburkolat azért megingathatja az embert abban a hitében, hogy az Alfa teljesen lezárta a múltat.
Az egész futómű elég kemény, ettől aztán hiába ülünk magasan, a MiTo alig billeg. Meg is mondták miért: 1 g keresztgyorsulásnál a dőlés mindössze 3,8 fok. És a kocsi tényleg tudja ezt a keresztgyorsulást, bár sokaknak nem fog tetszeni, hogy ehhez elektronikus segédletet kapott. Az „elektronikus Q2”, azaz fékezéssel megvalósított differenciálzár is szükséges ehhez, nélküle csak 0,95g-t tudna.
Az elektronikus hókuszpókuszokból ennél jóval több jár az új sportos érzéshez. A stabilizáló elektronikát, a motorvezérlést és a kormányszervót az úgynevezett D.N.A. (ez a DNS angolul) nevű elektronika szabályozza, ennek része a váltókar előtti kapcsoló, sportos, normál és „all weather” állással. Sportos üzemben túltöltéssel dolgozik a turbómotor, ekkor adja le a 230 Nm-t (normálban csak 206-ot). Ezen felül a sportos üzemmód izgágább gáz- és kormányreakciót ad, de a motor hangja is jobb, a stabilizáló rendszer pedig engedékenyebb. Az „all weather”-üzemmód szolgál arra, hogy télen és vizes úton biztonsággal mozogjon a MiTo. Persze igyekeztek párhuzamot vonni a Ferrarik Manettino kapcsolójával, de itt egy funkció mindenképp kimaradt: az elektronikus stabilizálás kikapcsolása.
Nem nehéz megjósolni, hogy a hazai utakon nagyon rázósnak fogjuk érezni a kis Alfát, mert Monza környékén is akadt olyan szakasz, ahol eléggé zötyögött, viszont tényleg egy olyan sportos kisautóként viselkedett, amivel lehet normálisan is közlekedni. Egy Type-R jellegű Hondával azonban biztos nem versenyezhet, mert nem is akar. De ahhoz elég a tudása, hogy a napi közlekedésben se utáljuk meg a sportossága miatt. Aztán amikor menni kell, megy, főleg 2500-as fordulat fölött, semlegesen kanyarodik és bődületesen fognak a fékjei. Talán mert az első tárcsák 30,5 centisek, mint egy Brerán. A viszonylag kis súly és az 1,4-es turbómotor ereje jó kombináció, hogy nyolc másodperc alatt gyorsítson százra. A váltó is elég jónak tűnt, a motorblokk mozgásait, vibrációit jól választották le róla, és a próbált kocsin elég pontosan és kis erővel járt. A kuplungolásba sem szakadtam bele.
Szóval baj van, mert nagyon rokonszenves. A MiTo, a néhány minőségi fenntartást félretéve egészen vonzó – egyrészt nem tucattermék, másrészt elfogadható méretű és vitathatatlanul egyedi. Nem baj, hogy nem azoknak szól, akik ésszel döntenek: a Junior négymilliós ára is sok, a dízel pedig 5,2 milliótól elérhető, és mint fentebb szemléltettem, egy-két tételt még érdemes bekalkulálni. De nem is a racionalistáknak készült, hanem hogy még idejében megfertőzze a jómódú ifjakat egy kis alfizmussal. Arra pedig jó.