Gumipatás telivér
Teszt: Ford Mustang GT - 1995
Akik azért vesznek sportkocsit, hogy Budapesten sportosan vezessenek, azok nem normálisak. Itt dugótól-dugóig, lámpától-lámpáig lehet taposni a gázt, és a végén nagyot fékezni. Ez az autónak sem jó és a sportosság fílingje sincs jelen egy pillanatra sem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tetőn a kisöccs |
Zsiga mindig Mustangról álmodott. Gyerekkora első matchboxa is egy 65-ös Mustang volt. Felnőttként végre felkelhet a szőnyegről, ahol a játékokat tologatta, és igaziból beülhet a volán mögé. Választhat is, hiszen ebből a nem mindennapi tipusból mindjárt kettővel rendelkezik. A legendás 65-ös évjáratú egyelőre restaurálás alatt áll, de amint elkészült bemutatjuk, és elmeséljük kalandos útját, ahogyan Magyarországra érkezett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Viszont ez a piros, 1995-ben készült példány sem piskóta. 5.0 V8 full extra. Bőr-légkondi-automata, amire csak szükség lehet, ha nekivágunk a 66-os útnak. Sokan idegenkednek az automata váltótól, főleg sportkocsikban, de nem rossz az. Kényelmes a városban, és a 215 LE, meg a 380 Nm körüli nyomaték belesüppeszt az ülésbe, ha kell. Az 1997-es ráncfelvarrás utáni példányokban ráadásul a 4.6 literes motor már 245 lovas, a nyomatéka is meghaladja a 400 Nm-t. Remélem senki nem próbálta meg japán autókhoz hasonlítani az adatokat. Ez tilos.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motortér kinyitása után egyből látszik, hogy ide már nem nagyon férne el nagyobb. De nincs is szükség rá, hiszen ebben a V8-asban is rengeteg tartalék van. Mikor Zsiga megvásárolta az autót, rögtön szerelőhöz vitte, aki fényt derített a hiányosságokra. A kisebb-nagyobb javítások után felajánlotta, hogy cirka 2 millerért megtuningolja a motort is. A 450-500 Le érdekében speciális dugattyúkat kapna, meg kompresszort, ami a bal első lámpa mögött férne el, így nem lógna ki a motorháztetőből mint Mad Max-nél, de ez nem is baj. Nem kell látni, mi lapul odabent. Zsiga köszönte szépen, de ezt inkább nem kérte. A sportosság úgysem csak a motoron múlik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Örült, hogy végre autózhat vele. Fél éve 65000 mérföld volt a kicsikében. A papírokból kiderült, hogy 3000 mérföld óta van Magyarországon. Valamint, hogy az 55 ezres szerviz után, a honi szokásokhoz híven a 60-as kimaradt (5000 mérföldenként van előírva a szerviz). Jobb a békesség, ezért vezetett az első út a szerelőhöz. Mindjárt ott is hagyott 700k jó magyar forintot. Motorrevízió, fékrevízió, betétcsere, ablaktörlő elektronika csere, új aksi (zselés), 4 új gumi, mivel mind a 4 különböző volt, és kiderült, hogy a váltó azért rúgja vissza a kettest, mert két gyűrű törött.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Végül a számlán meglepődve látta a 6 db lengéscsillapító cserét. "Kettőt adtál tartalékba?"-kérdezte, de a szakember csak mosolygott. A hátsó tengelyen ugyanis négy gátló van. Oldalanként kettő, melyek más-más irányban csillapítanak. Az újak ára 90e Ft./db, igaz All Life Guarantee. Ekkor jutott Zsiga eszébe az amerikai szlogen, amit a régi Mustangokra találtak ki hajdanán a Ford PR-osai: "egyszerű autó-egyszerű embereknek". A 65-öshöz komplett javító kitt-ek kaphatók manapság is, magyarázó videokazettával, így bárki elvégezheti a motorgenerált akár otthon is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az újabb verzióra ez az ékszíj cseréig érvényes. A motor különböző járulékos részeinek- szervo-vízpumpa, stb.- meghajtására az egyszerűség kedvéért egyetlen szíj hivatott. Jól jön ez, ha le kell cserélni, és különösen örülhetünk, ha elszakad. Ekkor ugyanis minden leáll.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az újabb Mustang külső megjelenése már nem annyira karizmatikus. Tovatűnt a 60-as évek vonalvezetése, helyét modern kori gömbölyűségre törekvés vette át. Sajnos. A hátsó szárny csak a GT-nek jár. A szutyok, 3.8-as 150 lóerős motorral szerelt változatok nem kaptak ilyet. Nekik a hátsó lökhárítóba sincs bevésve a "Mustang GT" felirat. Elöl a bőr burkolat kavicsfelverődés és sárkányfűárus ellen véd, az alja azonban sajnálatos módon leszakadt. A felső részen levő két bumszli az öngyilkos bogarakat tartja távol a szélvédőtől.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szóval külsőleg nem egy tigris. Nem is értem, miért gondolják sokan, hogy a Mustang valami más. Semmi különös, szerintem. Talán az elmúlt évek során felhalmozott jó adag előítéletből él a mai napig. Nézzük, mi van belül. Behuppanunk a bőr fotelekbe. Nem tartozom az egyetemi kosárlabda liga tagjai közé, de a vezetőülés a leghátsó pozícióban is túl közel van a kormányhoz. Nem fér a fejembe, mihez kezd itt Michael Jordan.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A forgalmi szerint négy személyes a verda, de ne legyünk hiszékenyek. A hátsó ülésre még hosszában se engedjünk felnőttet. Esetleg gyereket, abból is max. egyet, ha nem akarunk rögtön az ortopédia felé kerülni. Az első üléseken motorosan állítható deréktámasz viszont kellemes gondolat a tervezőktől.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nézegetem a Boeing pilótafülkéjéhez kicsit sem hasonlító műszerfalat. Mi ez a randa nagy dudor ott jobb oldalt? Ja, igen: a szimmetria. Pont olyan, mint a vezető előtt, csak ebben nincsenek műszerek, csak légzsák, meg kesztyűtartó. A hi-fi isteni, külön kazettás rádió, külön CD player, és ebben van beépített erősítő is. Gyors forgolódás: 6 hangszóró. Hmmm. De várjunk még velük. Előbb a motorhang,
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kerreg az önindító, majd feldübörög a ménes. A V8 hangja hátborzongatóan kellemes belülről. Meg kívülről is. Nem is kell ide zene. "Nem is lehetne"-mondja Zsiga, mert annyira kemény a futómű, hogy a CD-n egyetlen számot sem lehet végighallgatni, állandóan ugrál. A sportos futóművet nem ide találták ki. Mindent és mindenkit szétráz Budapest kockakövein, aszfaltjain, de az autópályán is csak külföldön talál megnyugvásra. A mocskos kapitalista szabadságérzet, és a vad száguldás fílingje nem ezen az autón érkezett hazánkba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez amcsi autó, nem a rövid távok ideális járműve. Ha viszont messzire megyünk, a csomagjainkat jobb, ha feladjuk postán. A végsebességnek még a közelében sem járt, így a gyorsulás az egyetlen öröm, amit nyújthat. Na meg a sok bámész tekintet, amit a hozzáértőktől kap a tulaj: "Odas, apám egy Mustang..."
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)