A ralibajnok munkagépe
Teszt: Mustang 940
Felhasználási területük, munkavégzési feladataik végtelenek. Még faültetéshez is tud lyukat fúrni, többféle átmérőben. És betonkeverőként is beválik.
Mustang 940, diesel Isuzu motorral. Ezeknél a gépeknél a motor teljesítménye általában 30-80 LE között van, természetesen a típustól függően. A 2060 típusban dolgozó 2770 köbcentis, 62 lóerős tehát nem számít gyengének. Tesztünk különlegessége, hogy a szóban forgó gépezet a ralibajnok Gerencsér Titi saját munkaeszköze, így ő mutatta be nekünk.
A kis gépeknek nincs szükségük túl nagy teljesítményű motorra, mert a jármű kerekeit és a munkát végző emelentyűt nem a motor hajtja. Az csak a beállított állandó 2000-2800-as alapjáraton pöfékelve az olajszivattyút üzemelteti. Ez az olajszivattyú hozza létre a 200-250 atmoszférás olajnyomást, és ez hajt mindent.
A haladáshoz szükséges hajtáslánc is roppant egyszerű, de kissé szokatlan. Az öszkerékhajtás nem első és hátsó tengelyekre oszlik, hanem bal és jobb oldali kerekekre. Ráadásul az egy oldalon levő kerekeket lánchajtás köti össze. Váltó nincs. A kanyarodáshoz sincs szükség kormányműre, rudazatra és hasonló snassz alkatrészekre. A kezelő egyszerűen elveszi a meghajtást attól az oldaltól, amerre fordulni szeretne.
Így történhet meg, hogy a kis aranyos a saját tengelye körül meg tud fordulni, vagy legalábbis nagyon kis helyen is képes rá. A végsebessége 8-14 km/h körül mozog, és akár 45°-os emelkedőn is fel tud kapaszkodni, persze ezek is típusonként változó értékek.
A motor a vezető háta mögött kapott helyet. A további hátsó súlyokkal jócskán hátra helyezett súlypont a teheremelésnél jön jól. A gépek a kialakításuktól függően meghatározott nagyságú teherrel tudnak dolgozni. Ezen nem lehet változtatni további tőkesúlyok felhelyezésével - mint például néhány traktornál -, mert a hidraulikát is arra a súlyra méretezték, és nagyobb teher esetén könnyen eldurranhatnak a csövek. Esetleg meg sem bírja mozdítani, inkább magát emeli meg. A gépek önsúlya 1,5 tonnától 5 tonnáig terjed, az emelhető súly 400 kg-tól indul.
Felhasználási területük, munkavégzési feladataik végtelenek. Az előre szerelhető különféle adapterek segítségével szinte bármilyen munkát el lehet végezni velük - földhányástolás, hóekézés, villás targoncahelyettesítés, úthenger, árokásó, simító. Még faültetéshez is tud lyukat fúrni, többféle átmérőben. És betonkeverőnek is beválik.
Természetesen ezekhez a melókhoz nemcsak a megfelelő adaptert kell felszerelni, hanem szükség esetén a kerekeket is le kell cserélni. Ha olyan terepen dolgozik, ahol nagy a defekt veszélye - például vastelepen a sorjás vasdarabok kiszúrnák a gumit -, érdemes tömör gumis kereket használni. Ennél a keréknél külön-külön kemény gumicsíkokat csavaroznak a felnire, és bármelyik sérülésénél lehet azt az egy elemet cserélni.
Földmunkánál azonban ezek a kerekek nem jók, mert nem elég rugalmasak, nem tudnak megkapaszkodni a talajban és könnyen kipörögnek. Ide kell a normál, levegős abroncs, sőt ha sáros, süppedős a talaj, gumi lánctalpat is fel lehet szerelni. De 20-30 perc alatt az acél lánctalpat is felszerelhetjük, ha már nagyon vészes a helyzet.
Az utastér, vagy inkább kezelői odú elölről közelíthető meg, és a tágra nyitott ajtón át lehet helyet foglalni a műbőr kárpitozású fotelban. A lábak között az irányító kar, melynek kezelését rutin nélküli emberre még véletlenül se bízzuk. Előre tolva mehetünk előre, hátrahúzva tolathatunk. Közben figyelnünk kell, merre csavarjuk el a botot, mert arra fog fordulni a verda. Súly nélküli hirtelen elinduláskor könnyen két kerékre áll, és ha ügyesen kezeljük a nyomatékot, haladhatunk is ebben a pozitúrában.
További kezelőszervek: világítás (első-hátsó) kapcsoló, ablaktörlő-kapcsoló, ablakmosó. Pontosabban még a fülke fűtését -mert az is van ám - szabályozhatjuk digitális üzemmódban: van-nincs. Ha vágyunk a melegre, térdtől indul a kiolvasztás, mivel a radiátor és a rá szerelt ventillátor pont a legérzékenyebb szervek előtt kapott helyet. Ha viszont melegünk van, mindegyik oldalról leszerelhetjük az üvegezést, és a puszta rácsok mögül tekinthetünk a külvilágra, miközben szél süvít a fogaink között.
A lábaink alatt található pedálokkal az emelőkart irányíthatjuk fel, meg le, akárcsak egy bolyhos sapka a faágon (Pom-Pom meséi). A motorháztető-, akarom mondani ajtó belsején található kis tábla segít a megfelelő karbantartási feladatok megjegyzésében. Üzemórában láthatjuk, mit mikor kell cserélni. A ledolgozott órákat a fülkében található műszer rögzíti, mely mellett a tulajdonos tuningolása folytán helyet kapott egy olajnyomás jelző műszer is.
Safety First, lebegett a gyártók szeme előtt, és bár hiányoznak a figyelmeztető táblára figyelmeztető táblák, a jó magasra felemelt teher alatt is nyugodtan dolgozhatunk. Ehhez azonban ki kell tolni a biztonsági csapokat, melyek a fülke tetején találhatóak, ebben megakad a veszély esetén alászálló kar, és nem esik a fejünkre, aminek nem kéne. E mellett az emelő belső szerkezete is úgy lett kialakítva, hogy gáz esetén az olaj nem a cső teljes keresztmetszetén, hanem kicsiny lukakon át folyik vissza, így lassítva a karok zuhanását.
Ha építkezünk, vagy kertet rendezünk és belátjuk, hogy nekünk ilyen gépre van szükségünk, 5 millió forinttól már kaphatunk is egy ehhez hasonló, nem túl bonyolult példányt. Az adapterek között is válogathatunk további súlyos százezrekért, milliókért. Mielőtt azonban ilyen feladatokba fogunk, végezzük el az előírt gépkezelői tanfolyamot. Itt többek között megtudjuk azt is, hogy közúton nem száguldozhatunk vele, a munkahelyek között szigorúan tréleren kell szállítani. Szóval jobb, ha inkább bérlünk egyet.
Égő Ákos Web-szerkesztő megjegyzése:
Az első mozgékony skid-steer loader-t (csúszókerekes munkagépet) negyven évvel ezelőtt mutatta be az észak-dakotai BobCat gépgyár. A BobCat kategóriát teremtett, és rengeteg gyártó, többek közt a magyarországi Hódgép is készített hasonló elven működő munkagépeket.
A hétvégén - elkerülve a kilátástalan kézi földmunkát - BobCat-et hívattam. Egy gép óránként 5 ezer forintért dolgozik. Plusz 5 ezer a kiszállás. Amikor a nagytestű gépek nem férnek el akkor csak a BobCat lehet a megoldás.
Marosi Jánost a "bobketert" faggattam a részletekről:
A BobCat-nek szinte minimális a szervizigénye, ha odafigyelnek az olajokra. A motorolajat 50 üzemóránként, azaz szinte hetente, a hidraulika olajat 100-150 üzemóránként cseréli. A leggyakrabban a hidraulika csöveket kell karbantartani, de nemrég cserélt hidraulika szivattyút is. Szinte minden javítás megoldható házilag. Az egyik legdrágább alkatrész a markoló lapáton lévő speciális tüske, aminek darab ára 25 ezer forint. Egy szezonban akár három garnitúrát is elhasználnak. Sok kollégával ellentétben az ő gépén nincs kiiktatva a biztonsági érzékelő hálózat. Előfordul, hogy a munka hevében elakad, vagy felborul az 1600 kilós gépecske, és akkor csak ezek a berendezések védhetik meg a vezetőt.
Hiába van lehetőség a bontófej csatlakoztatására, ezt a kicsi gépet nem vereti szét a kalapáccsal.
Marosi úr elmondta, hogy ő mindig felkészíti a gépét a munkára, mert a legfontosabb, hogy a megrendelő elégedett legyen. Ha valaminek kész kell lenni, az legyen meg időre, mert egy műszaki hiba esetén megrendelőket veszíthet.
Másfél órás kotrás után kölcsönös elégedettséggel váltunk el és vidáman mászott vissza a BobCat az IFA-ra.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.