Az előzetes képek és tájékoztatások alapján akár jól is sikerülhetett. Ezért nagy várakozással indultunk Bécsbe, a bemutató helyszínére, hogy saját szemünkkel győződjünk meg, kitör-e a Daewoo régi világából és képes lesz-e egy új tagjává válni.
1999-ben, még a GM-mel való kapcsolat szorosabbra fűzése előtt a
Daewoo felkérte
az akkor már a Tacumán dolgozó Pininfarinát, tervezze meg az
1997-ben bevezetett első Nubira utódját. Azóta a Daewoo-val sok
minden történt, ez azonban nem akadályozta a híres tervező céget,
hogy befejezze a J200 fejlesztését, és elkészítse a megrendelt
autót.
2002-ben, a GM Daewoo megalakulása után az amerikai konszerntől
érkező friss tőke eloszlatta a gunsan-i (Dél-Korea) gyártósorok
fölül a felhőket, az arculatváltásra és a gyártás fellendítésére
való törekvés pedig elősegítette a gépek beindulását.
Először az ázsiai piacon jelent meg, most pedig - vélt vagy
valós igényeink alapján elvégzett-, kisebb futóműhangolás után
nálunk is bemutatásra került az új modell.
Egységes arc: Matiz, Kalos, Nexia, Evanda, Tacuma |
A Daewoo útkeresését talán legszembetűnőbben az autók orra,
vagyis a márkára jellemző vagy jellemzően nem jellemző hűtőmaszkok
érzékeltetik. Az új Nubirán az eddigi semmilyen (Matiz, 5 ajtós
Kalos), nagy-íves (régi Nubira), kis-szögletes (4 ajtós Kalos),
nagy-ívesen-szögletes (Evanda) és gigantikus (Tacuma) applikációk
után egy közepes méretű, szögletes jelenséget találunk, mely
különböző betűkkel kiegészítve akár más márkák elején is megállná a
helyét. Ez az orr rész az F1-es autókról álmodó, szűkülő
domborítású motorháztetővel már szinte sportos jelleget kölcsönöz a
jövevénynek.
Megérkezésünk után az első meglepetést az okozta, hogy a 109
lóerős 1,6-osok mellett 1,8-as motorral szerelt Nubirákkal is
találkozhattunk, mivel utóbbi kezdeti bevezetése az eddigi
sajtóanyagok alapján sem tűnt bizonyosnak. A nagyobb motor 122
lóerővel és egy négysebességes, ZF gyártmányú automata váltóval, -
a belsőtér valamint a felszereltség tükrében -
már szinte presztízsmárkák autóit idéző utazási élményt
tehetne lehetővé. Ám nem teszi. A hangulat megtörik az első
gyorsításkor és szertefoszlik egy erősebb fékezés alkalmával.
A Nubira
automata váltójának működési elvét nem sikerült megértenünk.
Legkisebb gyorsításra, a motor adott fordulatszámon rendelkezésre
álló erejének kihasználása helyett azonnal visszavált, akár a
gázpedál középállása mellett is. Nagyobb sebességnél a
motorfordulat váltakozása olyan érzést kelt, mintha még a negyedik
fokozatban sem jönne létre közvetlen kapcsolat a motor és a kerekek
között, ami azt eredményezi, hogy mind 2000-es, mind 4000-es
fordulaton haladhatunk negyedikben, 120-szal.
Valamiféle reteszelés-érzetet érhetünk el egy HOLD feliratú
kapcsoló használatával, ilyenkor viszont a legkomolyabb szándék
(kickdown) ellenére sem kapcsol vissza az elektronika, még
alacsonyabb fordulattartományban sem. Sajnos első benyomásaink
alapján ez a váltó nem híve a nyugodt, de dinamikus autózásnak, és
az új 1,8-as motorban szunnyadó lehetőségeket is ügyesen elrejti.
Jobb választás az 5 sebességes kézi váltó. Igaz, a
megvezetésén nem nagyon finomítottak, talán még a Nexia-előd csepp
Kadett-ből származik, de a motorok erejének kihasználásában sokkal
jobban közreműködik, mint automata társa. Ezzel már érezhető, hogy
mindkettő jól el van látva erővel a több mint 1200 kg-os autó
mozgatásához. Mindehhez az 1,8-as a katalógusadatok szerint akár
7,5 literrel is beérheti vegyes használat esetén, és képes a 100
km/h-s sebességet 9,5 másodperc alatt elérni. Automatával a
fogyasztás 9,1-re, a gyorsulás 10,7-re nő, az 1,6-os 7,1 literes
átlagos fogyasztása sem mondható magasnak. Gyorsulása a katalógus
szerint nem jobb a nagyobb automatáénál, amit a próbák alapján nem
tudok elhinni.
A 190 km/h körüli végsebességről való lassításban az összes
verziónál négy tárcsafék közreműködése segít igen határozottan,
csak legyen, aki nyomja a fékpedált. Sajnos az először
próbált autóban ez kissé nyúlós volt, ami megnehezítette a vehemens
lassítást. Egy másik Nubirát próbálva a helyzet valamit javult,
amiből arra következtetek - és egyben remélem -, hogy mind a váltó,
mind a fék nehézségei a forgalmazás beindításával enyhülnek,
illetve megszűnnek. Egyéb lényeges probléma nem volt felfedezhető a
tesztút során, a részletekben és összhatásában is messze túlnőtte
elődeit az új Nubira.