Kategóriák között
Skoda Octavia tartósteszt
A sportos vezetést a futóművön kívül a motorizáltság is megnehezíti. A legalulméretezettebb a 68 lovas szívódízel (SDI), amivel tényleg csak vánszorog az autó. Igaz, erről a VW-dízelről legendákat mesélnek, legalábbis ami a problémamentes működést és a hihetetlenül hosszú élettartamot illeti.
A legelterjedtebb Octavia-motor az ősöreg, 1.6-os, nyolcszelepes, 75 lovas benzines, made in Wolfsburg. Nyertes csapaton nem szokás változtatni - azon kívül, hogy nem mai gyerek, a motort kevés kifogás érheti. Teljesíti a környezetvédelmi normákat (egyelőre - a következő szigorítás már nem fog menni), alacsony fordulatszámon meglehetősen nagy a nyomatéka, ráadásul a nyomatéki görbéje is kellemesen lapos. Városi használatra így tulajdonképpen alkalmas, bár azon kívül már érződnek a korlátai, küszködik a számára túlméretes kasznival.
A másik 1.6-os motor szintén csak nyolcszelepes, de hála a változó szívócsőhossznak, a teljesítmény már 101 lóerő. Pörgősebb, mint 75 lovas testvére, így országúton feltétlenül ő nyer. Az Octavia családban valószínűleg neki jár a Legjobb Vétel matrica. Érzésre ezzel egyenértékű a 90 lovas TDI változat, csak sokkal drágább és alapjáraton iszonyúan kelepel. Viszont tényleg keveset fogyaszt, és amikor felpörög a turbó, meglepően dinamikusnak tűnik.
Igazán dögös motorokkal sajnos drága az Octavia: a győri, hengerenként ötszelepes, 1.8-as motor 125 lóereje már alkalmassá teszi a német autópályákon is a folyamatos belső sávban haladásra, miközben fogyasztása a gyakorlatban egy decivel sem több a 101 lovas változaténál. Ennek a motornak a turbós változata 150 lóerős, és jellemzéséül elég annyi, hogy aki kipróbálta, később gyakran álmodik vele. A 110 lovas TDI-változat is isten, a 90 lovasnál már leírt hátrányokkal és előnyökkel: kerreg, de megy mint állat, ráadásul alig fogyaszt.
A 16 szelepes motorok (1.4 16V és 1.6 16V) még csak most érkeznek a kínálatba, használtan egyelőre még nem hozzáférhetőek. Azért más autókban már vezettük ezeket az új VW-motorokat, meg lehet nézni a Polo, a Leon és a két Golf-tesztet ( Golf 1.4, Golf 1.6).
Használt Octavia vásárlásakor megkönnyíti a dolgunkat, hogy a kínálat túlnyomó része követhető előéletű, magyarországi üzembehelyezésű autó - az importőr-nepperek valahogy nem álltak rá a típusra. Általában a vezetett szervizkönyv sem hiányzik, hiszen a Skoda márkaszervizek az olcsóbbak közé tartoznak, a tulajok hajlamosak rájuk bízni az autókat. Az egyetlen potenciális gond azzal van, hogy az Octavia - éppen jó ár/érték viszonya és olcsó fenntarthatósága miatt - kedvelt cégautó, így rengeteg a sokat futott, esetleg kissé lestrapált példány.
|
|
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.