Kategóriák között

Skoda Octavia tartósteszt

2002.08.21. 09:10

 
   
   

A sportos vezetést a futóművön kívül a motorizáltság is megnehezíti. A legalulméretezettebb a 68 lovas szívódízel (SDI), amivel tényleg csak vánszorog az autó. Igaz, erről a VW-dízelről legendákat mesélnek, legalábbis ami a problémamentes működést és a hihetetlenül hosszú élettartamot illeti.

A legelterjedtebb Octavia-motor az ősöreg, 1.6-os, nyolcszelepes, 75 lovas benzines, made in Wolfsburg. Nyertes csapaton nem szokás változtatni - azon kívül, hogy nem mai gyerek, a motort kevés kifogás érheti. Teljesíti a környezetvédelmi normákat (egyelőre - a következő szigorítás már nem fog menni), alacsony fordulatszámon meglehetősen nagy a nyomatéka, ráadásul a nyomatéki görbéje is kellemesen lapos. Városi használatra így tulajdonképpen alkalmas, bár azon kívül már érződnek a korlátai, küszködik a számára túlméretes kasznival.

 
   
 

A másik 1.6-os motor szintén csak nyolcszelepes, de hála a változó szívócsőhossznak, a teljesítmény már 101 lóerő. Pörgősebb, mint 75 lovas testvére, így országúton feltétlenül ő nyer. Az Octavia családban valószínűleg neki jár a Legjobb Vétel matrica. Érzésre ezzel egyenértékű a 90 lovas TDI változat, csak sokkal drágább és alapjáraton iszonyúan kelepel. Viszont tényleg keveset fogyaszt, és amikor felpörög a turbó, meglepően dinamikusnak tűnik.

Igazán dögös motorokkal sajnos drága az Octavia: a győri, hengerenként ötszelepes, 1.8-as motor 125 lóereje már alkalmassá teszi a német autópályákon is a folyamatos belső sávban haladásra, miközben fogyasztása a gyakorlatban egy decivel sem több a 101 lovas változaténál. Ennek a motornak a turbós változata 150 lóerős, és jellemzéséül elég annyi, hogy aki kipróbálta, később gyakran álmodik vele. A 110 lovas TDI-változat is isten, a 90 lovasnál már leírt hátrányokkal és előnyökkel: kerreg, de megy mint állat, ráadásul alig fogyaszt.

 
   
   

A 16 szelepes motorok (1.4 16V és 1.6 16V) még csak most érkeznek a kínálatba, használtan egyelőre még nem hozzáférhetőek. Azért más autókban már vezettük ezeket az új VW-motorokat, meg lehet nézni a Polo, a Leon és a két Golf-tesztet ( Golf 1.4, Golf 1.6).

Használt Octavia vásárlásakor megkönnyíti a dolgunkat, hogy a kínálat túlnyomó része követhető előéletű, magyarországi üzembehelyezésű autó - az importőr-nepperek valahogy nem álltak rá a típusra. Általában a vezetett szervizkönyv sem hiányzik, hiszen a Skoda márkaszervizek az olcsóbbak közé tartoznak, a tulajok hajlamosak rájuk bízni az autókat. Az egyetlen potenciális gond azzal van, hogy az Octavia - éppen jó ár/érték viszonya és olcsó fenntarthatósága miatt - kedvelt cégautó, így rengeteg a sokat futott, esetleg kissé lestrapált példány.

 
  A szépség, a szörnyeteg és a 4WD
 
  Az Octaviának három speciális modellje van. A Laurin & Klement nevű szépségre igaz a full extra kifejezés: csak az 1.8T és a 110 lovas TDI motorokkal készül és mindent tud - a vajszínű, puha, teljes bőrkárpit, a faberakások és krómozások, a spéci 16-os felnik, a xenon-fényszórók, a gyári CD-tár a Skoda - még a Superb előtti korszakának - luxusautójává teszik. A sportos szörnyeteg csak 2001-ben került piacra és az RS névre hallgat. Sportülések, ültetett sportfutómű, 180 lóerősre hergelt turbómotor jellemzik. Ha valaki ilyet keres használtan, a megmaradt családi-autó jelleg és a bolondbiztos menettulajdonságok ellenére is először a törésre utaló nyomokat keresse. A svájci hegyipásztor-lobbi nyomására kerülhetett a választékba a négykerékhajtást Haldex-kuplunggal elrendező Octavia. A hátsó hajtómű helyigénye miatt kezdetben csak a kombikat lehetett így rendelni, de újabban már az ötajtósba is szerelik a két turbódízel, illetve a turbós benzines változatokba. Aki azt hiszi, hogy mondjuk a 150 lovas 1.8T jutányos árú Subaru-pótléknak is megteszi, alaposan téved: korábbi tesztünkben korántsem voltunk elragadtatva a VW-féle 4x4 tudományától.
 
  Szerviz
 
  
 
   
   
Minorics Norbert, a budapesti Mentes és társai Skoda-szalon szervizese:

" Az Octaviáknak nincs típusbetegsége, és úgy általában sincs sok baj velük. Van egy gumialkatrész a stabilizátor környékén, azt 60-80 ezer kilométernél kell cserélni, de néhány ezerből az is megvan. A féktárcsák jobban fogynak az átlagosnál, különösen városi használatban. Előfordulhat, hogy már 60 ezer kilométernél magát a tárcsát is cserélni kell. A két tárcsa, a betétek és a munkadíj kb 50-60 ezer forint eredeti, gyári alkatrészekkel, munkadíjjal, áfával." (A Skoda Orrmotor topikban felhalmozódott vélemények szerint a légtömegmérő is gyakori hibaforrás, különösen az 1.8-as motorokban. Az alkatrész 100 ezer forint körüli összegbe kerül.)
 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.