Mindezek tudatában tulajdonképpen már egyáltalán nem csoda, hogy nem igazán hajszoltam a tesztautót. Azt hiszem, még így is dinamikusabban közlekedtem, mint a potenciális vevők, illetve tulajdonosok többsége, de a fordulatszám-mutató ritkán kúszott négyezer fölé, sőt, az esetek többségében valahol kettő- és háromezer között mozgott.
Mivel a maradék benzin mennyiségét a fedélzeti számítógép segítségével pontosan meg lehet határozni, a gázzal érdemes indítani. A váltókar alatt van egy kis gomb, mellyel választhatunk, gázzal, avagy benzinnel szeretnénk közlekedni. A gomb mellett apró LED-ek mutatják, mennyi gáz van még a tankban, a teljes mennyiséget öt egységre osztva szét. Irányadónak jó, de azért inkább bízza magát az ember a fedélzeti komputerre, mint néhány világító lámpácskára.
Ha gázzal megyünk, indításkor egy ideig még benzint fogyaszt a motor, amíg be nem melegszik. Ezután már a gáztankból szippantja ki az üzemanyagot, az átállás tökéletesen észrevétlen. Az autózás első ciklusában mentem városban, autóúton és autópályán is óra szerint 140-nel, öt személlyel – a három hátsó utas remekül elfért, többször rákérdeztem a relatíve hosszú út alatt, kényelmesen ülnek-e, van-e elég helyük, senki sem panaszkodott.
40,5 liter gázzal 405 kilométert sikerült így megtenni – a gáztank 50 literes, de ebből csak 40-et tudunk felhasználni –, vagyis pontosan tíz litert fogyasztott az Octavia. Az LPG (Liquefied Petroleum Gas) ára 140 forint körül mozog, vagyis 1400 forintba került gáz üzemmódban 100 kilométer autózás.
Mikor a gáz elfogy, a motor kábé egy másodpercre leáll, de mire elkezdenénk gondolkozni azon, ami történt, újra működésbe lép. A váltó alatti kis gomb villogni kezd, sőt, hangot is ad. Meg kell ugyan nyomni, hogy elhallgasson, de igazából mindegy, a kocsi már úgyis magától átállt benzinre, hiszen különben nem húzna.
A benzines szakaszban volt megint autópálya – óra szerint 140-nel, de már csak négy személlyel –, autóút ezúttal nem, város viszont annál több. További 370 kilométert tettem meg 32 liter benzin elégetésével, 8,65 litert evett tehát az egyhatos motor benzinből száz kilométerenként. A 95-ös benzin ára 275 forint, ez azt jelenti, hogy ezúttal majdnem 2400 forintba került, amiért az előző ciklusban 1400-at fizettünk csak.
Azt hiszem, ekkora különbség azért nincsen a két üzemanyag között, az első ciklusban sokat mentem autóúton 80-nal, a másodikban pedig többet autóztam városban, ezért a nagy differencia. A Skoda szerint 30 százalékkal jön ki olcsóbban, aki gázzal autózik, és ez teljesen hihető is, esetünkben a különbség valószínűleg a különböző használat miatt lett ilyen markáns.
A sima Octavia 1.6i Ambiente ára 4 962 400 forint, a Dual 250 000 forinttal kerül többe, és a Skoda számításai szerint nagyjából 36 000 kilométer alatt hozza vissza az árát. Ezután már könnyen kiszámolható, ki az, akinek megéri, kinek nem. Egy biztos, az Octavia, bár nem a legszebb és nem is a legjobb autó ma a piacon, árához képest nagyon nagy, praktikus, csöndes és kényelmes.