Abszurd az autópiac. Például egészen jó autókat kell átműteni pusztán azért, hogy rámondhassák: új. Így járt most az Octavia is. Javítanivaló nem akadt rajta, arra, amire kellett, eddig is jó volt, hát nem nyúltak a lényeghez.
Azon nem érdemes vitázni, hogy jobb-e az új Octavia új lámpája, mint a régi, mert mindegy. Ahogy az olasz nevű szörnyasszonyba (a neve nem jut az eszembe) is ültetnek időnként új dolgokat a plasztikai sebészek, de ez a lényegen semmit sem változtat – csak ott ellentétes az előjel. Az Octavia megmaradt annak, ami volt: a Golf V. (=VI.) technikájára felépített, jól használható kocsi, mégis nehéz beskatulyázni, mert szinte középkategóriás méretű. Ettől kellőképpen vonzza a vevőket, mert kegyetlen jó az ár-érték aránya, pláne, hogy az alapmotorja picike. Egy olyan világban, ahol a Volvo S80-ból egyhatos dízel készül, az ember nem lepődik meg semmin; fogadjuk el, hogy az emberek jelentős részének tényleg mindegy, mitől mozog a kocsija. És mennyire.
Hogy az Octavia tengelytávja kisebb, mint a hasonló hosszúságú limuzinoké, szintén senkit sem érdekel, mivel kiválóan el lehet férni benne hátul. És bődületes a csomagtartója is (560 l). Az pedig csupán bónusz, hogy ötajtós létére lépcsőshátúnak nézhető, elvégre ez Kelet-Európa, ahol ötven évig kizárólag szedánok szaladgáltak. (Igaz, néha a rossz végükbe szerelték a motort, pont a csehek. ) Akinek meg nem kell öt ajtóval, ott a kombi – szeretik is a cégek.
Jópofa volt, hogy a PoHu Skoda-szalonjában volt a sajtótájékoztató, mert ott állhatott háromféle Octavia is. A még pár hónapig, azaz a készlet kifogyásáig kapható Tour az első kiadás, a 2004 óta létező második generáció pedig kétféle orral is jelen volt, így megnézhettük, hogy mi változott. Hát nem sok.
Ami az eltéréskereső bajnokság végeredményét illeti: nemcsak nagyobb lett a lámpa elöl, hanem a Superb mintájára beleírták az oldalsó foncsorba, hogy Octavia. Új a hűtőrács, az első lökhárító ködlámpástól, hátul picit módosultak a lámpák, továbbá a lökhárító aljába fényvisszaverők kerültek, az RS mintájára. Az ügyesek arról ismerhetik fel oldalról a 2009-es modellévű Octaviákat, hogy az oldalsó védőcsík már nem fekete, hanem olyan színű, mint a kocsi. Ja, és a tükrök is mások, az index csíkja keskenyebb, de mintha az egész tükörház kicsit ducibb lenne.