Nem csak fogdosni

Teszt: Skoda Octavia RS

2002.01.16. 07:40

Hétköznapi újautó-viselkedés: pöccre indulás, 1200-as alapjárat hidegen, 800-as melegen, hang egy szál se. A lehervadt mosoly 3-4000-ig nem is kerül vissza az arcra, innen viszont vérszomjas vicsorgásig fajulhat.

 
   
   

Kívülről jobbára a megszokott Octavia: nyugodt, robusztus, mégis ízléses vonalak, karakteres hűtőmaszk, a Németföldet idéző egybe'van-érzet. Azért csak jobbára, mert a harmóniát igencsak igyekszik megtörni a tizenhatcollos agresszív könnyűfém felni az átsejlő zöld féknyergekkel, a spoilerezés a rácsos levegőbeömlőkkel, a trükköket sejtető tiritarka emblémák-logók és a kissé már elcsépelt, de Skodában azért ritka muslicavadító szín.

Ez nem a hivatalos megnevezés a "fekete mágia gyöngyház", a "rallye piros" és a "gyémánt metál" melletti negyedik szín puritán módon - sárga. Az összhatás mégsem viccesen torz, ellenkezőleg: a kocsi a teszt során minden meginterjúvoltból egyöntetűen a Nagyon jól néz ki! első, második és harmadik benyomást váltotta ki - minden ízében gyönyörű.

 
   
 

Az előképzett tesztelő turulkebelét büszkén feszíti a tudat, hogy a mélyre eresztett (de fel is akad minden döglött macskán!) spoiler mögött kis hazánk méltán szintén büszke Győr városának terméke, az ezernyolcas, négyhengeres, hengerenként ötszelepes, turbós DOHC motor lapul, a VW-csoport autóiban általában megszokott 150 lóerő helyett kissé kihegyezve.

A jópofa, rugósbicska-szerűen gombnyomásra nyíló slusszkulcsba integrált gombbal nyithatjuk az ajtókat, hogy feltáruljon a beltér emberiséget megosztó világa: férfiaknak a fekete bőr-világos szövet kombinációs, markáns sportülések, a háromküllős, bőrhuzatos kormány, a szintén bőrbevonatú kézifékkar és váltókar, az alumínium (utánzatú) pedálok elég meggyőzőek ahhoz, hogy minden esetleges hibát megbocsássanak.

 
   
   

A nőknek nem. Az ülés túl mélyen van (bár mindkét első ülés magasságállítós) és kényelmetlenül kemény (bár mindkettő gerinctámaszos); hátul kicsi a térdhely (ez igaz, hála a Golf már unalomig szidott padlólemezének), nem világít a sminktükör (viszont középen a tükör fölött csinos kis harmadik napellenző hajtható le). Olyan unalmas a design.

Valóban, a Skoda belseje a VW-k és Audik jól bevált, kifinomult, elegáns enteriőrjéhez igazodik, a kezelőszervek, műszerek többsége onnan is származik. Az anyagok puhák, kellemes tapintásúak, eltekintve az ajtó berántófogantyúitól. Amivel mégis sikerült elrontani a hűvös eleganciát, az a középkonzolt körbefogó pöttyös szürke műanyag, amit talán alumíniumutánzatnak szánt a gyár, valamint a két nagy óra sztaniolkerete, ami gyerekkorom játékdömpereire enged asszociálnom.

 
   
 

Sötétben viszont minden gyönyörű, a népautók kék szemfolyatása helyett hál'isten maradt a szolid zöld világítás, piros mutatókkal. Nagyon hiányoltam a Passat fékezve visszasimuló kapaszkodóit ("majrévas"), az Octavián ezek durván csapódnak vissza a helyükre.

A nemcsak látványnak kellemes, de valóban határozottan tartó, kemény tömésű ülést praktikus racsnis emelővel lehet megfelelő magasságba hozni, egyszerűen, gyorsan beállítható a megfelelő üléspozíció és a gerinctámasz is. A kormány mind magasságban, mind tengelyirányban állítható, de állítás közben elengedve a magasságot sajnos nem tartja.

 
   
   

A tükrök beállítási rendszere ötletes, csak rossz: vagy együtt mozog a két külső tükör, vagy csak a jobb, baj viszont, hogy az állítógombot nem lehet kikapcsolni. Illetve ki lehet, csak ezt a pozíciót tükörfűtésnek hívják. Mindegy, az autóval tolatni nem érdemes, a lépcsőshátú VW-limuzinok többnyire gyalázatos hátralátását szépen megtoldja a szárny, ha nem lenne szégyen egy ilyen karakterű autón, gyárilag illene installálni a lambadázós tolatólámpát.

A slusszkulcsot elfordítva szemöldökfelvonás: emmegmi? Hétköznapi újautó-viselkedés: pöccre indulás, 1200-as alapjárat hidegen, 800-as melegen, hang egy szál se. A lehervadt mosoly 3-4000-ig nem is kerül vissza az arcra, innen viszont vérszomjas vicsorgásig fajulhat, 7000-nél már gyönyörű, szépen hangolt vruuummmokat hallgathatunk. Az élményt a külső szemlélő számára tovább fokozza a brutális méretű, téglalap metszetű króm kipufogóvég.

 
   
 

A váltó markolászása már-már heteroszexuális férfihoz méltatlan örömmel töltött el: nem csak fogdosni, de a precíz szerkezetet kapcsolgatni is élvezet. Az igazán sportos váltásokat akadályozza a hosszú váltóút, gyors harmadikba dugásnál pedig még akadni is képes a mechanika. Jól jönne a hatodik fokozat, már csak a feeling miatt is. A váltóhoz illeszkedve a nagyon könnyű kuplung is rontja a versenyautó-érzetet, igaz javítja a vezetési komfortot.

Az unalmas ABS mellé újabb rövidítéseket tanultam: EBD, mint elektronikus fékerőelosztó (Electronic Brake force Distribution), valamint utánanéztem a kipörgésgátló rövidítésének is: Anti Spin Regulation. Mindezt a Skodán az ESP feliratú gomb kapcsolja - ??? Szó se róla, a két rendszer valóban szépen regulázta a kerekeket (a működést a műszerfalon visszajelző tudatja az ólomlábúval).

 
   
   

Tükörjégen a mankót kikapcsolva gyakorlatilag elindulni is lehetetlen, alapjáraton pörög a kerék. Gyakran folyamatos gyorsításkor is fel-felvillant a kis pilács - még kettesben nyolcvan-kilencven körül is. A blokkolásgátló kiválóan dolgozik, egész kicsi és nagyon gyakori visszarúgásokkal tartja a kocsit a két árok között, nyoma sincs a régebbi ABS-ek hosszú kihagyásainak két fékezés között.

A gyorsulás borzasztó, a turbó hatása finoman kezd érződni 2000-2500 körül, padlógázon 4000-től már minden fokozatban nehéz előrehajolni hányni és a szemek is csak fékezéskor kerülnek elő a tarkóból. Igaz akkor meg sem állnak a szélvédőig. Kettesben 120-nál, hármasban 180-nál szabályoz le a motor, ekkor 7000 körüli értéket mutat a fordulatszámmérő.

 
   
 

A vége még a bevezetőben említett értéket is meghaladta - óra szerint -; 242-ig sikerült felbűvészkednem az autót, ez az érték a picit alulméretes gumikkal megegyezhet a gyárival. Mivel a tesztautóban alig 16000 kilométer volt, a fékek még legalább 40%-os állapotban voltak. A sztrádán a négy bazi nagy, hűtött tárcsafék még a 205-ös Goodyear téli gumikat is meggyőző hirtelenséggel ragasztja az úthoz, a városi dugóba beérve lassú araszolgatásnál ez az előny hátránnyá változik.

Finoman fékezni nem lehet, az autópálya rémületeit kipihenni próbáló utasok minden piros lámpánál felriadnak bóbiskolásukból. Ugyanez a jelenség a gázra is vonatkozik, a gázpedál útja kissé rövid a komputer szerint 0,00-tól (motorféknél lezáró üzemanyagellátás) 52,8 l/100km-ig terjedő fogyasztást eredményező átömlő üzemanyagmennyiség-tartományra.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

34 perce
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26