Ha a Highlander magyarul Hegylakóként vált ismertté, akkor a Mitsubishi most aszfaltra - vagy éppen mellé - lépő vadiúj verdája, az Outlander simán lehet kintlakó, vagyis hajléktalan.
És most, hogy így társadalmilag a helyére tettük a gépet, cáfoljuk
is meg az állítást, mivel az Outlander pont nem egy magára hagyott,
kilátástalan helyzetű autó, hiszen igencsak gondos előkészítés után
született.
Tulajdonképpen már akkor elkezdődött a dolog,
amikor a DaimlerChrysler vett 40% Mitsubishi részvényt.
Ezzel a gyártás és cégvezetés felelőssége is az ő nyakukba szakadt.
Lehet, hogy pont ez volt a céljuk a vásárlással, mert rögtön új
vállalati stratégia kiépítésébe fogtak. Minden területen radikális
költségcsökkentést vezettek be, amivel egyidejűleg a Mitsubishi új
arculatának, új modelleinek kialakítása is megkezdődött.
2001-et mutatott ekkor a naptár, és a következő két évben nem is
történt semmi látványos a cég körül. Mára viszont véget ért az
átszervezés, az európai központ Amszterdamba költözött, és
az eddigi 95%-os arányú japán nemzetiségű állomány európai
származásúakra cserélődött. Japánok már csak elvétve láthatók
MME (Mitsubishi Motors Europe) egyenruhában.
Az autók terén az első termék a szóban forgó Outlander. Az
elkövetkezendő 5 évben 14 új modellt szándékoznak bevezteni -
jövőre jő a Lancer EVO VIII, majd az új kisautó, és az új Space
Wagon -, és ez az első példány már magán viseli az új három
gyémántos megjelenést.
A micus rendszerváltás (2000) környékén már megjelent
koncepcióautóként, majd nemsokára a japán vásárlók Airtrek
néven örülhettek neki, míg az amerikaiak ennek egy kissé
átdolgozott változatát kapták, Outlander néven. Az új imágó és
stratégia alapjaként az európai közönség is teljesen ugyanazt
kapja, amit az amerikaiak, juhé.
Az amik a legnagyobb SUV-fogyasztók, és ha nekik jó lesz, a
többieknek pláne. Bár az Outlander nem igazi SUV. A prospektus
szerint a sportos kombik, és a szabadidő autók közti átmenet,
aminek a
crossover nevet adták. A kutatások szerint a célközönség
nagyrészt kiépített utakon használja majd az Outlandert, így
a négykerékhajtás inkább biztonsági eszköz, mint a
terepjárás nélkülözhetetlen feltétele. És ha már szóba került a
prospektus, hadd idézzem belőle kedvenc mondatomat:
"Áthidalva a ún. soft-roaderek (Honda CR-V, Nissan X-Trail...)
és a sportos kombik (Subaru Forester, Alfa Romeo 156 Sportswagon,
Volvo V40...) közötti különbségeket, az Outlander új színfoltot
jelent a piacon autentikus SUV megjelenésével, dinamikus sportos
kombikat idéző hangulatával. "
|
Az autó meglehetősen karakteres megjelenését a hangzatos nevű
Mitsubishi Design Amerika cég tervezte. Eredeti céljuk szerint
a Honda CR-V-nek és a Toyota RAV-4-nek kellett volna
vetélytársat állítaniuk, és meg kell mondjam, igencsak jól
sikerült. A megszokott Mitsubishis megjelenéssel szakítva annyira
markánssá tudták tenni a külsőt, hogy első ránézésre a "dögös" szó
jut eszembe. Az orr-részen legszembetűnőbb változás az eddigiekhez
képest az osztott hűtőrács és a két rész közti, a gépháztetőn
végighúzódó hatalmas borda. Ja, meg persze a piros helyett
krómszínű három gyémánt.
A fényezéssel is hangsúlyzni próbálják az autó izomzatát.
Mert míg a kerekeknél csak simán kidudorodik a karosszéria, addig a
küszöbökön, és a lökhárító alsó felén a sötétebb, vagy éppen
világosabb tónusú szín kiabálja az ember arcába, hogy itt a
részletekre is figyeltek. A fény-árnyék vonal így új értelmet nyert
a hangsúlyozásban. Az elöl már lassacskán megszokottá váló
integrált lámpaszett tartalmazza az összes, autóknál szükséges
fényforrást. A hátsó lámpatömb pedig a sima bura alatti szakaszos
felosztással jelent újdonságot.
Belül aztán ismét csupa-csupa új dolog fogadja az orthodox
Mitsubishi fanokat.
Először a T alakú műszerfal szúr szemet, melynek közepén a
kerek, mutatós óra vonzza a tekintetet. Kicsit anakronisztikus, de
semmi baj, nagyon jól mutat. A műszerek fehér hátlapját kapta ő is,
ezért nem lóg ki a sorból. A púpos műszertető erőteljesen hajaz az
Alfákra, de ez is rendben van, az Alfától lopni nem szégyen.
Kellemes anyagok, jó székek, szóval úgy tűnik, hogy a 80-as évek
végétől elkezdődött Mitsubishi nívó nem változott a közreműködő
japánok létszámának minimalizálásával.
Most már csak az a kérdés, hogy mi a helyzet a motorok, és a
futómű terén. Az új autókhoz, új fejlesztésű motorok is járnak.
Az Outlander egyelőre 2 literes, 136 LE-s, soros 4 hengeres
benzinmotorral lesz kapható. Ez a motor a Lancer Evo lassacskán
10 éves folyamatos fejlesztésének melléktermékeként született.
Októbertől lesz kapható a 2.4-es MIVEC nevű motor, ami 160 ló
erejét fogja átnyomni a változó vezérlésen, és a külön rendelhető
négyfokozató automata váltón. Aztán következik a csúcsok csúcsa a 2
literes turbós motor, ami az EVO VIII. butított változata. Az
általa termelt 210 lóerőt azonban csak jövőre kaphatja meg a
vásárlóközönség. Dízel motorral pedig előre láthatólag jó darabig
egyáltalán nem lehet majd kapni. Az ok egyszerű: a Mitsubishinek
nincs új fejlesztésű dízele. Jelenleg is dolgoznak rajta, de a nagy
csendből - ami ezt övezi -, arra következtethetünk, hogy sehol sem
tartanak, így ez még a távoli jövő zenéje lesz majd.
Az hajtásláncnál pedig az a legfontosabb részlet, hogy a 2 literes
motorral szerelt változatok - tehát amik most kaphatóak -
rendelhetőek pusztán elsőkerék hajtással is, az állandó
négykerék hajtás mellett. A szokásos McPherson és multilink dolgok
mellett a futómű tulajdonképpen a Lancer Evo-kból költözött át, ami
nem feltétlenül jelent rosszat. Mindenestre egy ilyen, a más
kategóriákban már bevált cuccokból összelegózott, teljesen új, nagy
szabadmagasságú kategória megteremtésekor az elsődleges szempont -
persze az eddigieken kívül - az ár lesz. Az pedig nem hibádzik az
Outlander esetében. Ha nem hiszi, tekintse meg a májustól kapható
Outlanderek ár-felszereltség táblázatát.
|