Annyira jól éreztem magam benne, hogy el is fogott az egészséges telhetetlenség, és körülnéztem, mitől lehetne még jobb. A helyszűke már rég nem zavart, a kapaszkodók hiánya is megszokható. Viszont egy hátracsapható ponyvatető illene az autóhoz. A szabadságélményt növelné, néhány kilót is megtakaríthatnának, pont ahol a legtöbbet számít.
A városi forgalomban erősnek tűnő kis gyöszökkel gyakran gyűlik meg a bajunk ha kimegyünk az autópályára. A fürge 1,3-as Swift is elerőtlenedik 130 táján. A Panda 100HP viszont nem. 140-ig igen lazán felgyorsul, de akkor kicsit elkedvetlenedtem: jó, de 5-ösben ilyenkor 5000-et forog. És hát eléggé üvölt, szép az orgánuma, de ennek a hangnemnek kicsit más tempónál a helye. Milyen jó is volna egy hatodik fokozat, de azt inkább nagyobb autókba, meg dízelekbe raknak. Borongva pillantottam a váltóra, és akkor végre észrevettem, hogy hatsebességes. 140-nél 4000 mégiscsak más. Aztán visszarakjuk 5-ösbe, gáz, és_ elindul! Nagyon kívánná a sportkipufogót is. Illetve a Fiat szerint az van neki, el is hiszem, de elsősorban a hangosításra gondoltam.
Elfogadható motorzaj, és még alfogadhatóbb szélzaj; múlt héten mentem ugyanennyivel egy Subaru Forester S Turbóval , abba jobban behallatszott az orkán. Nem fogja úgy vissza a menetszél, mint a Swiftet, hiszen a Panda igazából nem magas autó, csak úgy néz ki. Az ültetett 100HP-ből például végképp nem látunk át egy átlagos szedán fölött, pedig magasan ülünk. A külső tükrök elég kicsik, de legalább hátrafordulunk egy kicsit sávváltáskor, és elégedetten tapasztaljuk, hogy nagyon kicsi a holt tér, a körpanorámából alig takarnak ki valamit a tetőoszlopok.
Mindig jó beülni, de kiszállni is, mert akkor még vethetünk rá egy meghatottan elégedett búcsúpillantást.
Szeretem a pszichés lóerőket és a placebó-sportosságot, egy direktszűrő tudata vagy hangosabb kipufogó adott esetben sokat javíthat az önbecsülésünkön. A Panda 100HP-be egy Sport feliratú gombot raknak, amit hosszasan próbálgattam. Állítólag gyorsít a gázreakción, ami az elektronikus gázpedál mellett abszolút elképzelhető.
Mivel a váltó jó, az ember szívesen kapcsolgat vissza, és nagyon jó tempóban pörög fel gázfröccsre még sportgomb nélkül is. Lehet, hogy tényleg működik, a Karotta például 3000-es fordulat alatt határozottan érezni vélte. Sport módban a kormány is kicsit keményebb, de a legbiztosabb, hogy ilyenkor lelövi a kipörgésgátlót, itt a füttyös gavallérstartok ideje.
Országúton minimum az istencsászár minősítés jár neki. Nem is tudom, országúton mikor előzgettem utoljára kamionokat kettesével. A 80-120 hármasban valami lenyűgözően rövid idő alatt zajlik le, márpedig ez a biztonságos előzés záloga. A jó autó magabiztossá teszi a vezetőt, ez olyan. Városban pedig tényleg közbotrány, amit egy Panda 100HP-vel előadhatunk: király motor, jó váltó, feszes futómű, közvetlen kormány, erős fék. Hamar oldódnak a gátlások, és hiába tartja az ember veszedelmes taplóságnak a sávok közti cikázást, a 100HP játszi könnyedséggel visz a bűnbe.
Elpörög 7000-ig, ott szabályoz le, de úgy 4-től 7-ig egyenletesen, csak persze emelkedő hangmagasságon húz, és a vége se olyan, hogy jaj istenem elpusztulok, inkább csak afféle oké barátom, értem én, hogy élvezed, de máskor nyugodtan válts csak el 5500-6000-nél.
A féke elsőre ijesztően harapós, amolyan kicsit rálépünk és már le is stukkoltuk a kormányt stílusban. Gyanakodtam is, hogy csak olyan lesz ez is, mint a egyébként igen kellemes Lancia Libráé: amikor nem kéne, pitbull, amikor meg 120-ról lassítanánk egy nagyot, semmi hatás. A Panda 100 féke szerencsére sztrádatempónál is megbízható, és a négy tárcsa miatt nem is fárad, ha több nagyot satuzunk egymás után. Egyébként sajnos meg kell szokni a simogatást, és bármennyire kívánná a boy racer-vér, nem tudunk kikuplungolva beesni a kanyarba, jobb talpcsonttal fékezni és spiccel finoman gázfröccsöt adni, mert abból - mármint a fékezésből - nem jöhet ki más, mint hogy lefejeljük a kormányt.
Még apró okosságok is jutottak bele. A szélvédőre ablaktörlő nélkül is nyomhatjuk a vizet, hogy egy húzás se legyen száraz. A hifi nem hallgat el, ha levettük a gyújtást, de beállítástól függően 10-20-30 perc után automatikusan kikapcsol. A biztonsági övre nem figyelmeztet, de ha valaki megszokta, úgyis beköti, ha meg akkora agya van, mint Győzikének, úgyis levágja késsel a csatot, hogy a fémet a csatlakozóba dugva elhallgattassa a bimbammolást.
Az ára pedig jó: hárommillió. Még az is lehet, hogy jobb az ár-érték
aránya, mint
tegnapi csoporttesztünk fél kategóriával nagyobb versenyzőinek. A
felszereltség ezen az áron igen méltányos. Klíma, villanyablak elöl,
bőrkörmány és váltógomb, CD-s rádió, alufelni, spoilerecskék, meg
persze vidámság, stílus, lélek.