Már az eredeti-új Panda bemutatójakor is tudtuk, hogy lesz belőle összkerekes. A tavalyi frankurti kiálításon be is mutattak egy előzetes, enyhén túlmókásított szabadidő-változatot, de mindenki tudta, ez a Panda soha nem lesz olyan, mint a klasszikus kocka, akárhány kerekét hajtsák is meg.
A szolidabb, sima 4x4 dizájn szempontból nem igazán értékelhető, ugyanaz, mint a normál Panda. A 4x4 Climbing verziója viszont pontosan úgy néz ki, ahogy kell, nem hittem volna, hogy értelme lesz a Panda óvatoska formatervének, és valami átütőt is ki lehet belőle hozni, de szavamra, összejött.
4x4, idáig oké, de miféle 4x4? Az olasz szaklap, a Quattroruote néhány hónapja komoly cikket közölt arról, hogy a Fiat Magyarországon, Esztergomban gyártja majd a Fiat új, rejtélyes, összkerekes autóját. Ezt azóta is fáradhatatlanul cáfolja a Fiat, pedig nem volna mindegy, hogy a Panda 4x4 a csak exportra, Subaru Justy néven gyártott, Swift formájú kisautó hajtását kapná, vagy az Ignis 4x4-ét, mert a kettő közel sem ugyanaz. De végülis mindegy, az egyébként megbízható Quattroruote ezúttal ebben is tévedett - a cikk szerint egyébként Esztergom a nagy, sivár magyar alföldön található, és a városban nincs semmi látnivaló a Suzuki gyáron kívül.
Hogy visszatérjünk az ellenőrzött információk kisszerű világába, a Fiat Panda 4x4 Lengyelországban készül, hasonlóan a többi Pandához. A sajtóbemutatón pedig azt mondták a cég illetékesei, hogy a Panda 4x4 összkerékhajtása saját, négy éves fejlesztőmunkájuk eredménye. De legalább hagytak teret az egészséges misztikumnak: Fiat fejlesztés, és természetesen több mindenféle beszállító gondoskodik a rendszer elemeiről. Francia, olasz, szlovén és magyar újságírók egy emberként bólintottak sokat sejtve: valamit titkolnak, Subaru lesz ez!
Elég komolyan tesztelték. A Panda 4x4 végső erőpróbája a Himalájában volt, ahol Katmanduból indulva olyan helyeket jártak be vele, mint Kodari és Tingri, hogy végül 5000 méter fölött, a hegymászók alaptáborában vegyék le a tetőcsomagtartóról a lökhajtásos sárkányrepülőt, amivel a sofőr körbeautózta a Mount Everestet, 9000 méter magasban. A Panda 4x4-et tesztelték még a Kalahári-sivatagban, Lappföldön, és - nem tudom miért, talán a Clint Eastwood iránti rajongásból - a spanyolországi Arizonában, ahol Sergio Leone forgatott néhány spagetti-westernt, például kedvencemet, Egy maréknyi dollárért címmel: "Aki kiáll egy 45-össel egy puska ellen, az az ember halott ember." Eastwood persze kiállt, és egy kazánlemezzel a poncho alatt hülyét csinált az idősebbik Rojo fivérből.
Viszont az olaszokról tudjuk, hogy őrültek, hiszen két olasz Piaggio Apével ment Lisszabontól Pekingig, amikor az Ape olyan, hogy Veszprémtől Várpalotáig is megbolondul benne, aki még nem volt az. A Panda 4x4 tehát akár iszonyú autó is lehetne, de a dolog épp ellenkezőleg áll.
Nagy találmány a városi, optikailag terepjárósított kisautó. Ezek közül a Polo Fun tetszett, de azt két teljes centivel megemelték, és eleve rossz az alap Polo futóműve is. A Citroën C3-ból is csináltak effajta fél- vagy inkább negyedszerzetet, hiszen azzal is megmaradtak az optikai tuning szintjén, az elsőkerék meghajtással.