Tanács a többi autógyárnak, ha a kínálatukban tátongó sportossági ûrt szeretnék betömni: szériaként adott kék led, világító ablakmosó spricni, lidércfények az utastérben.
Itt a Peugeot. Sorra nyerik WRC-jükkel a rali-világbajnoki
futamokat. Na jó, mostanában már nem annyira, de akkor is
begyûjtöttek már néhány világbajnoki címet, csapatszinten is.
Az utcai típusaik között mégsincs jó ideje egyetlen rendes
izomgép sem, mert a 138 lovas GTI azért csak harmatgyenge
próbálkozásnak számít egyes, esetleg szintén ralibajnok vagy
honfitárs kategóriatárshoz képest (RenaultSport Clio: 170 le, Mini
Cooper S 164 le). A négykerék-hajtásról meg már rég lemondtak a
fanatikusok is. Tudják, hogy a padlólemez az autó egyik legdrágább
alkatrésze, és senki sem fog kis szériában újat gyártani (kis
kivétel: Renault Clio V6, középmotorl, hátsókerék-hajtás dupla
áron).
Ezért aztán hideg reszketés futott végig a tarkómon, mikor
megkaptam az új 206 RC bemutatójára és tesztvezetésére szóló
meghívót a Hungaroringre.
Mindössze annyi derült ki az autóról, hogy 180 LE búvik meg
benne, mégis megkönnyebbülve sóhajtottam fel: végre! Másodszor
akkor sóhajtottam fel ugyanígy, mikor kiszálltam az autóból a
Ringen, és elindultam hazafelé. Közben ugyanis sok minden történt.
A kiállított példányra vetett elsõ pillantásnál már
éreztem, itt nem valami nagy volumenû fejlesztésrõl lesz
szó, hanem amolyan hiánypótlásról. Csak azt nem értem, miért
most készült el ez a típus. Legalább három évvel ezelõtt meg
kellett volna születnie. Késõbb kiderült, hogy a szóban forgó 180
LE-t a már futó GTi motorjából bányászták elõ a változó
szelepvezérlés segítségével. Eddig biztos a fõtengely alatt,
baloldalt a sarokban bujkált. A 202 Nm-t toló motorról talán ennyit
elég is, hiszen az adatok majd pályán úgyis bizonyítanak.
A belsõ a már megszokott 206-dizájn némi bõrrel és
karbonnal. A mûszerfal bõrborítást kapott, ahogy a kormány, a
váltógomb, és a szoknyája is. Ezek sportautóknál már alapszintû
dolgok. Ahogy az is, hogy az üléseket is át kell alakítani.
Valamiért a székfejlesztõk azt hiszik, attól lesz sportos egy ülés,
ha van rajta válltámasz, meg rés a váll fölött a biztonsági övnek,
ami nem is ott bújik át, hiszen akkor a hátsó ülés funkcióját
veszítené. De így legalább a lehetõség adott a tuningüzletekben
kapható hárompontos automata öv installálására. A 206 RC-be
készített ülésekkel semmi baj nincs. Kényelmesen, keményen tartón
és szépen kárpitozottan ölelik körül a volán mögé ülõt. A másik
oldalt nem próbáltam, de valószínûleg ott is ez a helyzet.
"Kívül sportos, belül elõkelõ" - írja a sajtóanyag. Nos, ha ez a
belsõ az elõkelõ, akkor a külsõ valami ultrabrutál kellene legyen.
De nem az. "A feltûnéstõl mentes küllem a sportos karakternek
megfelelõ" - tesz helyre a sajtóanyag egy mondattal késõbb. Így
persze már érthetõ, hogy a 17 colos felnik (205/40), a távcsõ alakú
kipufogóvég és a hátsó spoiler kivételével miért nem találni más
szembeötlõ különbséget az 1.1-eshez képest. De vajon
miért álltak meg itt a gyár optikai tuningolói? Hogy szabad
kezet kapjanak a cicásító tuningmesterek? A túlzottan leültetettnek
korántsem mondható futómû meghagyja a lehetõséget a küszöb mögé
szerelhetõ neonnak.
A felniken jól mutatna a világító szelepsapka és a fehér tollal
kiszínezett Pirelli felirat, feltéve, hogy "ez a legjobb választás,
ha a maximumot akarjuk kihozni a felfüggesztésekbõl". Mögé pedig a
perforált féktárcsát utánzó alulemezt javaslom, hogy nagyobbnak
mutassa a 17 col mögött szerénykedõ féktárcsát. Az esõérzékelõs
ablaktörlõt meg kimondottan feldobná, ha pirosan világítanának a
mosóspricnik, és már csak az antenna végére kellene egy-két
kindertojásgumó, hogy tényleg sportos legyen a külsõ.