Lazulás Drezdában
A Phaeton viszont
nyilvánvalóan lazább légkörben született, erről tanúskodnak
az autó részletei. Előbb azonban nézzük magát a tömböt. Három
centivel alacsonyabb (1450 mm), mint a
Fiat Punto , a
német bálna viszont több mint öt méter hosszú, 5055 mm (Punto: 3800
mm). Jó, akkor legyen már meg a szélesség is: 1903 kontra 1660 mm.
Ezekkel a méretekkel már lehet kezdeni valami, ez már betontömbként is jól mutatna. A Phaeton hosszára optikailag is tettek néhány lapáttal: oldalát négy hangsúlyos vízszintes vonal tagolja; az övvonalon és fény-árnyék vonalon kívül egy hangsúlyos, széles krómdíszléc és egy brutális küszöbdomborítás.
Szemből igazi horrorfilm-mellékszereplő: messziről ártatlan
Skoda Superb,
közelebbről hirtelen szörnyeteggé változik, pont amikor már csak
bajosan menekülhetünk el előle. A króm hűtőrács elvileg mosolyogna,
de ezt nem vesszük észre, mert közben gonosz szemével úgy hunyorít,
és úgy vonja össze motorházdomborítás-szemöldökét, mint
Vitalij Klicskó,
amikor nézéses rásegítéssel próbál tekintélyt szerezni.
És a Phaeton hátulról sem a megtestesült jóindulat.
Ezt a hátsó lámpát tanítani fogják az iskolában, semmi kétség. Jókora tömb, a felső él az autó tengelye felé lejt, kell a szigor, hiába, de szélességre is gyúrunk: a piros műanyag átnyúlik az autó oldalára. No és a tolatólámpa, szó szerint pont az I-n; a japán minimál-dizájnerek szoktak ilyen apróságokkal értelmet adni a műalkotásnak, bár ezidáig az autóiparban igen keveset kamatoztatták ízlésvilágukat.
A
7-es BMW két tonna,
és csúcstechnika ide vagy oda, kéttonnásnak is érződik. Az
S-Mercedes a közel azonos tömegéből a kanyarokban akár fél tonnát
is letagadhatna. A Phaeton pedig a kisebbik motorral 2.2, a
nagyobbikkal 2.4 tonna, de így is könnyedebbnek tűnik, mint a német
konkurensek. A lökhárítók és a sárvédők műanyagból, az ajtók, a
csomagtér- és motorházfedél alumíniumból készült. Ennek ellenére a
brit Auto Express csoporttesztjében az A8, a Mercedes S55; és a BMW
735Li mögé sorolták. Nálam pedig - az A8-ast nem próbálván -
minimum egy holtversenyes első helyre jó, megosztva a Mercivel.
A központi vezérlőterem kezelése bonyolultabbnak tűnik a kelleténél - újabb variáció a BMW 7 drive rendszerére. Nálam továbbra is az S Merci hagyományosabb, ennélfogva kiforrottabb hifi-klíma-miegymás vezérlése nyert.
A belső tér hangulata a külső vetélytársak közül inkább az
új S Mercedes-ére hasonlít. Fakormányos kicsiny falum, hej; semmi
techno, mint a 7-es BMW-ben, inkább az otthonos, kandallós hangulat
a jellemző. Még így is, hogy tesztautónkban bőr a kormány. Valahogy
mégis volkswagenes az egész. Talán a káddugónyi VW embléma miatt a
volán közepén, ha másért nem. A Mercedesekben megszokott
rögzítőfék-pedál valószínűleg csak afféle mélylélektani aknamunka a
vevők átcsábítására, hiszen egy kézifékkar bárhol elfér, főleg ha
csak egy gomb az, mint a 7-es BMW-ben.
A hátsó ülés helykínálata nagyjából a hosszítatlan S-Merci szintjén van, azzal a különbséggel, hogy a Phaetonban hátul lehet kétüléses kialakítást kérni (jó kis felárért). Ezekben terpeszkedve nincs is jobb, mint elmerengeni az ötszemélyes Daewoo Matizon és Suzuki Wagon R+ -on, hogy azokban aztán mennyi hely van.
A luxusautóhoz luxusszolgáltatások járnak. Európa húsz
országában éjjel-nappal Phaeton-alkalmazottak serege vércseként
csap le, ha valahol valaki balesetet szenved, vagy simán lerobban
egy Phaetonnal. Az "Exkluzív Mobilitásgarancia" segélyvonalára
befutott telefonhívásra a helyszínre siet a szerelő, vagy mint
Napóleon előőrseinek kulcsfigurája, a szállásmester, aki szükség
esetén gondoskodik a szállodai elhelyezésről. Az embernek szinte
kedve volna balesetet szenvedni egy Phaetonnal. Persze a
legvalószínűbb szerintem a legkevésbé izgalmas megoldás: a sárga
angyal ad egy cserePhaetont. És a rendes TMK-szervizelésre is
ingyen elviszi az autót egy VW-alkalmazott.
A Phaeton egyik fő büszkesége az autótörténelem első "huzatmentes" légkondícionálója. Állítólag légmozgás nem érezhető - bizonyára így is van, de én utálom a klíma-szagot,és kedvelem a légmozgást.
Nagyon jó autó, valószínűleg a jelenlegi legjobb Volkswagen, talán
még az árát beleszámítva is. A piac egyelőre nem jelez semmi
érdekeset. Amerikában fogyogat, de többet várnak tőle,
Magyarországon eddig hatot "szállítottak ki", a kiszállítás-szakszó
azt jelenti, hogy még nincs feltéltlenül eladva, de az importőr már
átadta valamelyik viszonteladónak. A
Porsche
Hungária 2003-ra húsz példány eladását tervezi, amit akár túl is
teljesíthetnek, ha rá tudják venni a 20-30 milliós vásárlókat egy
próbaútra az autóval, az orrán egy hatalmas VW-emblémával. <
|