Szívem csücske, a KIA megint kapott egy piros pontot. A most bemutatott és jelenleg kapható legkisebb automata Picanto vásárlásakor minden mozgássérült 6% kedvezményt kap a vételárból. Nem egetverő bónusz, de az első lépésnek nem rossz.
Csúnyán le van pusztulva a városligeti Olof Palme-ház. Amikor utoljára jártam ott, este volt és hangos zene, nem tűnt fel semmi. Most, hogy a KIA vendégeként ismét a Milleniumi Szalonba léptem, azonnal a földbe gyökerezett a lábam, és a gurtnival kikötött ólomkristály csillár becsapódási helyét kalkuláltam.
|
Inkább a fal mellé húzódtam, és miközben megpróbáltam tekintetemet nem elfordítani a kivetítő vásznáról, a KIA "kétségkívül a legizgalmasabb modelljének" titulált Picanto ronggyá ázott a záporesőben. Erőt gyűjtöttem és elhatároztam, hogy végigvárom a szörnyű ebédet, és dacolva az elemekkel kipróbálom a kisautót.
Már a Picanto magyarországi megjelenése előtt megindult az erős médiakampány. Nem kicsi a tét, a nagyokat ért Opirus-támadás után a KIA újabb területre szándékozik betörni. A prezentáción megnevezett konkurencia a Hyundai Atos, Fiat Panda, Daewoo Matiz, Suzuki Alto, Renault Twingo, Nissan Micra, Ford Ka. A tornasorba a Picanto is beállt, és nem szeretne a végén csúfoskodni.
Az igazi különlegességnek számító ezeregyes automata érdekelt a legjobban, így hát azzal próbáltam kitaposni magam alól az Olof Palme sétányt. Nem lepődtem meg, amikor nem sikerült, azon viszont igen, hogy már elsőre sok kellemes szubjektív tapasztalatot szereztem. Az autó kívülről nem nevezhető radikális újításokban gazdag tervezésnek, de kellemes benyomást kelt, amit a vidám színek tovább fokoznak. Belül hasonló a helyzet, bár nekem a belseje határozottan tetszik. A kétszínű gazdag kárpitozás is igen megnyerő, kár hogy csak plusz pénzért jár.
A Picanto hosszúságban és magasságban a Matizhoz, szélességben a Twingóhoz, tengelytávban az Atoshoz hasonlít. Ötajtós kivitelben készül, amit a gyerekesek, kutyások hangos tapsszóval üdvözölnek. Négy-, illetve ötszemélyes kivitelben lesz kapható.
A kerekeket igyekeztek az autó legtávolabbi pontjai felé kitolni, ami jótékonyan hat a futóműre és a bent ülőkre egyaránt. Mivel most nekem két pedál jutott, ezért panaszra nem volt okom, kellemesen elfértek pókszerű végtagjaim. A lábtér elöl szinte minden kategóriatársánál nagyobb (1047 mm). A kormányt le- és fölfelé lehet állítani.
Megdöbbenésemre hátul is akadt hely, bár az ötszemélyes
változatot kétségekkel fogadom. Természetesen a hátsó lábtér - 872 mm -
a csomagtartó rovására megy. Hátul a fejem egész jól elfért. A Picanto
fejtér mérete: 966 mm. Összehasonlítva a konkurenciával csupán az Atos
Prime-ban van 9 mm-rel több hely. Az alapban 157 literes csomagteret a
60/40 arányban dönthető ülésekkel 882 literig bővíthetjük.
Hátul akad további meglepetés. A Picanto szériafelszerelése nem tartalmaz pótkereket. Ezt a prezentáción a súlycsökkentésre, a kevesebb üzemanyag-felhasználásra, ezáltal a környezet megóvására fogták. Egy elektromos pumpa és egy lötyi jár a kocsihoz. Defekt esetén ezzel próbálhatjuk orvosolni a hibát.
Ha továbbgondoljuk a dolgokat, elsősorban a költségcsökkentés itt a cél, mert egy defektjavító csomag nem igazi megoldás. A trutyival javított gumi mehet a kukába, és akkor fuccs a környezetvédelemnek. Persze ezen a témán lovagolhatnánk hajnalig, úgyhogy hagyjuk sorsára. Aki akar, felárért kaphat pótkereket.
Ha már a környezet megóvásánál tartunk, ezen a téren a kisautók egyik legígéretesebb tagja a Picanto. Az 1,1-es motor CO 2-kibocsátása 119-145 g/km váltótípustól függően. A fogyasztása vegyes használatban 4,9-7,6 liter/100 km között alakul szintén a váltótól és üzemtől függően. A kézi váltó ötfokozatú, hidraulikus kuplunggal, az automata négyfokozatú, elektronikus vezérléssel.
Forgalomba kétféle motortípussal kerül: ezres és 1,1-es SOHC csalogatja a vásárlókat. Az 1,1-es kategóriájához képest erőteljes, 64 lóerőt ad le 5500-as percenkénti fordulaton, a nyomaték 97,1 Nm 2800-nál. Az ezres motorról csak azt tudtuk meg, hogy 60 lóerős és csak kézi váltóval rendelhető.
A legolcsóbb alapváltozat elektronikus kényelmi berendezésekben szerény ugyan, de opcióként villanyos dolgok garmadáját rendelhetjük a hathangszórós rádió-előkészítéstől a kulcs nélküli ajtónyitásig. Az elektronikus akkumulátorőr felügyelete mellett elhagyhatjuk a fényszóró állandó kapcsolgatását, mert ha elfeledkeznénk róla, az elektronika automatikusan először helyzetjelzőre állítja, majd lekapcsolja a világítást.
A Picanto aktív és passzív biztonságáról nem esett túl sok szó. A sajtóanyagból megtudtam, hogy elöl 241 mm-es, hűtött tárcsafékek fékezik, így 100 km/h sebességről 41,3 méteren áll meg. Az opcionális ABS-t elektronikus fékerő-elosztóval (EBD-vel) kombinálták. A vezetőoldali légzsák szériafelszereltség, az oldallégzsákokért pluszban kell fizetni. A Kiánál megszoktuk, hogy a gyerekülésnek szánt ISOFIX rögzítési pontokat mindig megtaláljuk, így van ez a legkisebbnél is. Amelyik Picanto ötszemélyes, azoknál az ötödik biztonsági öv is hárompontos.
|
A Picantónak - amellett, hogy egy kedves kis autó - márkaépítési feladata is van. Nem titkolt célja a márka imázsának erősítése. Gyarapodniuk kell és elvegyülniük a népek között, hogy Európában egyre ismertebbé váljon a Kia márkanév. A koreai fejlesztőcsoport - Kang Lee vezetésével - az európai kutatási és fejlesztési központ munkáját felhasználva tervezte a Picantót. Így a beilleszkedés és az imázsépítés várhatóan gördülékenyebb lesz. Én drukkolok nagyon, de reális eséllyel csak a fapados indulhat a küzdelemben.
|