Felsőbb osztályba léphet

Teszt: Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

2002.02.28. 10:12

Az elfogultság hangja

Már az autóról látszott, hogy gazdája elvetemült Polo rajongó; Kónya Jánost a délutáni dugóból szólítottuk előző generációs Polójából ki egy kis tesztvezetésre

 
   
 

-Az én autómat két éve hozták be az országba, azóta használom. Száz lóerős, és szinte fullos az egész. Annyi, hogy a benzinmutató nem működik. Amúgy egyben van az autó, és meg vagyok vele elégedve. Ahhoz képest, hogy 1.4-es nagyon jól megy.
- A külsőn kívül mi az ami az új pólóban elsőre különbözik a tiedtől?
- Például a puha fék. Sokat változott az előző modellhez képest. Meg kell szokni. Az ilyen fék annak rosszabb, aki nem érzi annyira. Az enyémet sokkal erősebben meg kell nyomni ahhoz, hogy így fogjon. De azzal is meg vagyok elégedve. Nem ABS-es, de még egyszer sem volt, hogy megcsúsztam volna, pedig most egy kicsit el van kopva a gumi is. Az én kocsim jobban megy, mint az 1.6-os négyes golf, ahhoz képest nagyon jók a fékek.
Egyébként ebben az autóban minden pedál sokkal könnyebben jár. Benyomom a kuplungot és mintha kirúgnám a padlólemezet.
-Szerinted a futóműve nem labilis egy kicsit?
- Hát, nem érződik az, hogy mennyire rossz az út. Meg nagyon csendes. De az enyémnek sokkal jobban dől, a kasznija.
-Neked van a futóművel valami variálás?
- Semmi, csak annyi, hogy 195/55-ös gumi van rajta.
-Mi a véleményed a váltóról?
- Könnyen kapcsolható, a sebességeket jól meg lehet találni. A kocsi teljesítménye viszont nagyon kicsi... Figyelj, ha gondolod beleülhetsz te is az enyémbe, és kipróbálhatod. Az enyém az ehhez képest szinte kirobban. Ez nagyon gyengécske. Tudod én egy fiatalabb ember vagyok huszonegy leszek, nekem még kell az hogyha odalépek akkor menjen az autó. Hogyha ilyen Polot vennék, biztos hogy egy erőssebet.
Ennek mennyi a súlya?
-1o4o kg
Az enyém az 85okg.
-Nekünk a teszt alatt 10 liter körül fogyasztott a tied mennyit fogyaszt?
-Olyan 8 litert a száz lóerős motorral, és 195 a vége.
Kettesben olyan 8o-nál tilt, 6000 fölött egy kicsivel. Ez már jóval 6 alatt tilt.

 
  A belső változás
 
  
 

-A belseje nagyon szép. Olyan Golfos. Ez már középkategóriás autó. Jó a kilátás és csendes nagyon. Bár minden új autó ilyen, Az enyém az sokkal zörgősebb. Amennyi rossz út van itt Pesten, szétrázza az autót. Elől körülbelül hasonló a hely. Ebben rengeteg rekesz van az apróbb dolgoknak. Sajnos az enyémbe nem lehet annyira pakolni, csak az ajtókba. A kesztyűtartóba sincs hely a légzsák miatt. Ebben normális méretű a kesztyűtartó. Az ülésalatti fiókok hiányoznak az enyémből, pedig szerintem abban is meg lehetett volna oldani.

-Egyedül a motor az nem igazi. Igazság szerint egy 1.3-as Suzuki jobban süvít. Talán csak ha beleülnek öten, ez akkor is ugyanúgy megy. A motorhang nem hallatszik be abszolút, az enyémbe nagyon behallatszik.

- Milyen gondod volt eddig a Polo-val? A váltóval szokott problémám lenni. Pontosabban a váltónál egy rúd... _telefonálhatok gyorsan? Elvileg a barátnőmhöz indultam, és most vár. (Telefon: Bocs egy kicsit kések, mert nagy a forgalom)
-....Tényleg forgalom van nem? Szóval van ez az összekötő rúd és elől ott a váltó körül szét szokott menni, és akkor nem lehet kapcsolni semmit. Akkor alá kell feküdni, és meg kell csinálni. Azt mondták nekem, hogy ez Polo betegség. Nekem már kétszer-háromszor szétesett.

- Az enyém az 97-es és az értéke most olyan kétmillió Forint. A baj csak az, hogy most bejött ez az új Polo és az enyémnek lemegy az ára. Ha ez elég olcsó, lehet, hogy megkockáztatok egyet.
Ennek kicsit Mercis a lámpája, de az nem baj, mert én szeretem a Mercit. Én karosszéria lakatos vagyok, látom, körülbelül mennyit változnak az autók. Ez jó lett.

 
  Mad Max-Polo
 
  1990-ben nem a Polók híres felszereltsége miatt döntöttem úgy, hogy a Malmői Mobilia áruház parkolójában lealkudom azt a százast, és 1900 svéd koronáért elhozom a hamvas 1979-es VW Polót. Olcsó, jó vételnek ígérkezett. Nem voltak vele nagy terveim, de mégis megszerettem és évekig megtartottam. A motor igazán igénytelen volt, három év alatt az apróságok mellett egyszer kellet önindítót cserélnem. A kényelmét, vagyis a kényelmetlenségét viszont nem tudtam megszokni. Ezért a magam házilagos barkácsmódszereivel emeltem a komfortot. Először a műszerezettség bővült, majd egy hátsó ablaktörlőmotorból elektromos ablakemelőt gyártottam. Aztán ülés-, kárpitcsere, és minden, ami villamosítható.

A Magyarországot is megtámadó Beasty-Boys-os VW-jel gyűjtőőrület következtében bekövetkezett háromszori emblémalopás után korszerűsítettem a védelmet. Az első embléma legkisebb megmozdítására megszólalt a riasztó. Amikor elégedettségem a tetőfokra hágott, akkor kezdtem érezni, a karosszériával sincs minden rendben. Ezután következett a hátsó lámpák behegesztése és egyéb apróbb kozmetikai változtatások sora, amit egy vidám fekete szín alkalmazása fejelt meg végül. Egy bontott fűtőtesten talált Termo felirat felragasztása további bizonytalanságba taszajtotta a szemlélődőket.

A Comfortline felszereltsége:
Fényezett, elektromosan állítható és fűthető visszapillantó tükrök, fekete oldalvédő díszléc, kettős fényszóró az átlátszó üveg alatt elhelyezett irányjelzőkkel, teljesen horganyzott karosszéria, "Maxima" velúr üléshuzat, szőnyegbetét elöl/hátul, ajtó/oldal borítás szövetbetéttel, magasságállítható első ülések, osztott, dönthető hátsó ülés és támla könyöktámasszal, 2 fejtámla hátul, ISOFIX előkészítés (biztonsági gyermekülés rögzítési pont), rakodórekesz az első ülések alatt, "Alfa"-rádió, 4 hangszóróval, tetőantennával, fordulatszámmérő, digitális óra, napi km.-számláló, szervizintervallum-kijelző, elektro-hidraulikus szervokormány sebességfüggő szabályozással (55 LE-nél), vezető- és utasoldali légzsák, elektronikus indításblokkoló, központi zár, elektromos ablakemelők elöl, ködfényszóró

Motor: 4-hengeres otto 16V 55 kW / 75 LE
Hengerűrtartalom: 1.390 cm3
Furat / löket: 76,5 mm / 75,6 mm
max. teljesítmény: 55 kW / 5.000 1/min
max. forgatónyomaték.: 126 Nm / 3.800 1/min. Sűrítési viszony: 10,5
Maximális sebesség:
5-fokozatú kézi váltó: 172 km/h
automata sebességváltó: 168 km/h
Gyorsulás 0-80 / 0-100 km / h:
5-fokozatú kézi váltó: 8,6 / 12,9
automata sebességváltó: 9,9 / 15,3
Üzemanyagfogyasztás:
városi forgalomban: 8.8 - 8.9 l/100 km
országúti forgalomban: 5.2 - 5.3 l/100 km
átlag: 6.4 - 6.5 l/100 km
Üzemanyagtartály űrtartalom kb.: 45 l
Ára: 2 889 000Ft (Az új Polo azonos motor/felszereltségi szint esetén néhány ezer forinttal olcsóbb, mint az előző széria))

Értékelés: 4, - lehetne öt is, de a fogyasztás...          
 
 

Az Olvasó véleménye:

Formás kisautó, megfelelően tágas utastérrel, korrekt méretű csomagtartóval. A vezetőülésben könnyen el lehet helyezkedni, a kormányt közel lehet húzni, széltében is megfelelő a tágasság. Nyilván nem véletlenül a Fabia térkínálatát juttatta eszembe az autó.

A belvilág meglehetősen komor - amint azt már megszokhattuk -, jó minőségérzet, bár érzésem szerint a VW-ra ebben a tekintetben kezdenek többen is rázárkózni. Jó a volán fogása, a szervorásegítés erős - majdnem olyan könnyű a kormány, mint a Punto-ban.

Beindítás után további korrekt eredmények születtek, a motor közepesen csöndes, fordulatszámbarát, megfelelően mozgatja a kasznit. Én nem éreztem a 25 LE különösebb hiányát a 100 lovs Fabiához képest, bár bizonyára lehet olyan forgalmi helyzetet találni, ahol jól jön az erőtöbblet. MIndenesetre 250 ezer pluszt nem feltétlenül ér meg.

A váltó igen határozottan, katonásan - hogy ne mondjam: darabosan - mozog, minden váltáskor halábiztosan talál be a megfelelő fokozatba. Finomságával azonban nem tüntet, bár lehet, hogy ez csak az új autó egyik ideiglenes sajátossága volt.

Ami nagyon furcsa és kevéssé szimpatikus volt: az úttartás. A kifejezetten lágy hangolású futómű és a meglehetősen keskeny gumik (165) párosa egy kissé imbolygó, érzésre bizonytalan menettulajdonságot domborítottak ki. Kissé féltem odalépni kanyarban az autónak, mert korántsem adott biztos visszajelzést arról, hogy épségben ki is kerülünk belőle.

Felfedezett hiba, hogy a csomagtartó ajtaja igen nehezen csukódik - négyszer is oda kellett csapnom egyre nagyobb erővel, mire bekattant.

Az autó ára nem mondható sem magasnak, sem alacsonynak, ha tisztességesen föl akarja szerelni az ember, akkor viszont hamar a drága kategóriában találhatja magát.

Az Utolsó Európai
(Az Autósújságírás ámokfutói topik jeles képviselője)