Lehet, hogy a Panamera formatervében egyetlen meglepő, eredeti, váratlan törést, különleges lámpaburasarkot, apró kilincstrükköt nem találunk – ezzel nem akarom azt mondani, hogy formatervezésileg egy nagy nulla, de az is biztos, hogy kizárólag Porsche-buzik és félreinformált, rosszul szocializálódott kamaszkölkök fogják kiragasztani a falra a róla készült posztereket –, de technikailag igényes meló, az biztos.
Álljon itt néhány infó:
- jóval könnyebb a teljesítményben, technikában vele
összemérhető szuperlimuzinoknál, ami a leggazdagabb, 4x4-es Turbo
esetében 2000 kilót, a szerényebb, hátsókerekes, V8-as verziónál
1770-et jelent. Egy Suzuki Swifthez képest ólomsúly, de ezen
a szinten valóban szerény adat;
- valamennyi szuperlimuzin közül a Panamerában
a legalacsonyabb az üléshelyzet, csupán 30 milliméterrel magasabb,
mint a 911 Carrerában. Mellesleg ennek a legalacsonyabb
helyzetű a tömegközéppontja is;
- 1930 milliméteres szélességével a legterebélyesebb autó
a hasonlók között;
- a masszívan hátratett motor miatt a súlyeloszlás aránya 48
és 52 százalék az első és a hátsó tengelyek között, két első
utassal;
- a hangra igényes vevők a műszerfalról gombbal
működtethető, kipufogónyitó szelepet rendelhetnek;
- Walter Röhrl felállította vele a négyajtós autók
leggyorsabb körét a Nürburgringen, minden versenypályák
versenypályáján. Ami persze egyben sokkal jobb eredmény a legtöbb
sportkocsiénál is;
- a Panamera váza négyféle acélból, alumíniumból, magnéziumból és
némi rozsdamentes acélból is készül;
- a 4,8 literes, V8-as motor majdnem ugyanaz, mint
a Cayenne-é, de kisebbek a belső súrlódásai, egyenletesebb
a hőtérképe, sok benne a magnézium, a szívóverzió (400
LE) pedig piros lámpánál leáll. A turbós Panamera csak 4x4-gyel
lesz, és 500 lóerős;
- lehet légrugóval is rendelni, a rugós tagok egyenként két
liter levegőt tartalmaznak;
- a hátsó légterelő két lépcsőben működik: nyolcvanas tempónál
kiemelkedik a kocsi farából, majd 185-nél kinyílik belőle két
oldalsó flepni, ezáltal a felülete megnő, és a teljes
sebességtartományban leszorítóerőt termel;
- az összkerékhajtásos Panamerákban Haldex-kuplungos rendszer
van, az első kerekekhez vezető kardán átmegy a motorblokkon, és
alig 15 milliméterrel a főtengely mellett húz tovább;
- ebben is meglesz a 911-esben megismert PDK- (a VW felől
jobban ismertté vált nevén: DSG-) váltó. Ám a 911-esben ez egy
rövid és széles szerkezet, a Panamerába viszont hosszú és keskeny
kellett. Teljesen újratervezték;
- a 4,8-as, turbós Panamera 4,2 másodperc alatt megy százra,
a végsebessége 303 km/h;
- a legszerényebb benzines verzió később jön. Ebben háromliteres,
300 lóerős, turbós Audi-motor lesz (az S4-ből), de már készül
a dízel Panamera is;
- a Panamera S (V8, hátsókerék-hajtás) ára 21 millió forintnyi
eurónál indul, a Turbo 30 millió körül jelenik meg.
Ennyit az érdekesebb adatokról. Hogy vezetni milyen? Az Autocar kipróbálta a gyártáshoz közeli próbaautókat egy dél-afrikai, közel 5000 kilométeres túrán. Csak szuperlatívuszokban nyilatkozott a szerző, ami vagy azt jelenti, hogy sikerült elég whiskyt itatni vele, vagy – ami a lapot ismerve valószínűbb – a Panamera tényleg jó.
A tesztelő szerint a kocsiban meglepően mélyen ül az ember, a karaktere megtévesztően olyan, mint a sima 911-esé. Egyszerű a műszerfal, nincs semmiféle számítógépközpont-érzése benne az embernek, mint oly sok hasonló luxuskocsiban. Hátul, a csúsztatható, dönthető, deréktámaszozható üléseken is bőséges a hely – a Porsche-főnök Wendelin Wiedekinghez szabták, aki 193 centis. Ezek szerint sofőrös verdának is elmegy majd, sőt, 2019-ben talán már Wunderbaum-szagú, króm sárvédőperemes reptéri taxiként is találkozhatunk majd vele az újjáépült Ferihegy 2/B előtt.
Egyelőre azonban még be se mutatták, pedig már fantasztikus kocsi. A hétgangos DSG-váltó (bocsánat, PDK, azaz Porsche Doppel-Kupplungsgetriebe) rettentő rövid egyessel kezd, észrevétlenül pakol máris másodikba, ami pedig a Panamera méretéhez illetlen kilövési képességet ad ki. A hetedik viszont eszméletlen hosszú, 130-nál nem forog egészen kétezret a főtengely.
A csekély tömeg, a 0,29-es alaktényező, a kiváló termikus hatásfokú motor és még ezer trükk miatt a Panamera meglepő szabványos fogyasztási értékeket produkál: a sima vényóc 10,8-at, a Turbo 12,2-t kér száz kilométerre átlagban. Persze azért megnézném, hogy mi történik ezekkel az adatokkal egy átlagos, Budaörsről Szentendrére vezető útvonalon a reggeli dugóban…
Mindegy, a Panamera állítólag Mercedes S-osztály-, BMW 7-es-, Maserati Quattroporte- és Lexus LS600-verően jó. Stabil, gyors, otthonos, tágas, kezes, takarékos – megüti mindet. De hogy mennyire Porsche, azt majd csak negyven év múlva tudjuk megmondani. Mert beilleszkednie nem lesz könnyű…