Hatalmas siker Amerikában, és Európában is nyolc hónapot kell jövendő tulajdonosának várni rá: a Chrysler retróból egyelőre nem tudnak eleget gyártani, olyan nagy a vásárlói igény. Javulás csak akkor várható, ha jövőre a grazi üzemben is beindul az összeszerelés. A hivatalos hazai értékesítés ugyan szeptember 1-jével indult, ám az idei évre tervezett 50-60 darabos készlet már lábon elkelt.
![]() |
|
![]() |
|
A múlt hétvégi tesztvezetésre német illetőségű autókat kellett bevetni: a totalcar egy kétliteres 141 lóerős Limited felszereltségű példányt hajtott - nagy-nagy élvezettel. Ezzel az autóval kapcsolatban helyénvaló az élvezet szó, hiszen az 1930-as és 40-es évek hangulatát, az akkori amerikai életérzést idéző formaterv valóban esztétikai örömöt jelent.
![]() |
|
|
![]() |
A tetszetős külső alatt pedig olyan műszaki tartalom dolgozik, amely amellett, hogy maximálisan kiszolgálja a retrodizájnt, nem rendelhető alá annak. A praktikum, a komfortérzet nem szenved csorbát holmi konstruktőri allűrök miatt - elég csak az utaskabinba vagy a motortérbe pillantani. A 25 féle pozícióba átrendezhető ülésrendszernek köszönhetően a PT Cruiser az egyik legmobilabb jármű utasok és rakomány együttes szállítására, magas építésének és padlószintbe lehajtható üléseinek köszönhetően pedig nagyobb méretű csomagokat is szállíthatunk benne.
![]() |
|
![]() |
|
Az eredetileg 538 literes csomagtér akár 1821 literre is megnövelhető, ami a felsőközép-kategóriában szinte egyedülálló. Normál üléshelyzetben a kalaptartó kihúzható piknikasztalként funkcionál, a kényelmet pedig a csomagtérben elhelyezett 12 voltos csatlakozó fokozza. (Ebből egyébként még kettő található a műszerfal középkonzoljában.) Ami első találkozásra a legmeglepőbb, hogy a PT Cruiser nem éppen országúti cirkáló, európai méreteivel a városi közlekedésben is kiválóan manőverezhető - köszönhetően a magas üléspozíciónak, a jól hangolt tükröknek és az általunk tesztelt 4 fokozatú automata váltó rugalmassagának.
![]() |
|
|
![]() |
Ez a váltó már jól ismert a Chrysler Stratusból, mint ahogy a 2 literes 16 szelepes DOHC-motor is onnan szerződött át, ez azonban cseppet sem von le a műszaki tartalom értékéből. A kis méretű kerek műszerek miatt automata váltóhoz nem szokott vezető számára hiányozhat a más típusokból jól ismert kijelző, amely arról tájékoztat, melyik pozícióban áll a váltókar. S ha már a műszerfalnál tartunk: apró stílustörés, hogy az egyébként ízléssel használt fémhatású műanyagborításból a középkonzolra nem jutott. A hűtőrendszer kezelőgombjait, a CD-s rádiómagnó portálját körbevevő szürke műanyagkörnyezet inkább az olcsóbb népautók megoldására emlékeztet.
![]() |
|
![]() |
|
Pedig az egyéb komfort-finomságok az autóban ülők tömegből való kiemelkedését szolgálják. A hátsó fotelek előtt akkora lábtér van, mint a londoni taxikban, a légkondicionálás pedig ott is állítható. Igaz, nem fokonként, viszont ez a szolgáltatás már az alapkivitelnek számító Classic felszereltségben is rendelkezésre áll. Csakúgy, mint a négy légzsák (két első, két oldallégzsák), a blokkolás- és kipörgésgátló, a magasságában elektromosan állítható vezetőülés, az elektromos ablakemelő, indításgátló és központi zár, a dönthető kormányoszlopú szervokormány és a rádióhoz tartozó hat darab hangszóró.
![]() |
|
|
![]() |
Ehhez a belső térhez, a megszokottnál sokkal finomabb tapintású kárpitokhoz, az egész decensen elegáns miliőhöz különösen illik a jó muzsika, melynek élvezetében a külső zajok sem zavarnak. Ilyen kitűnő hangszigetelést - ami a kerék- és szélzajra is vonatkozik - őszintén szólva csak a jóval drágább Audi 8-asban és a Saab 9.5-ösben tapasztaltam.
![]() |
|
![]() |
|
Mielőtt azonban teljesen elsüllyedne a külvilág, nem árt néhány szót ejteni a menetteljesítményről. A majd másfél tonna önsúlyú amerikai pite nem a sportos indulás mintadarabja, de 4000-res fordulaton már 188 Nm nyomaték tombol benne, ami - tekintetbe véve az európainál is szigorúbb emissziós normák teljesítését - mind városi, mind országúti körülmények között erőt és biztonságot kölcsönöz a járműnek. A gyári adat szerinti 10 literes átlagfogyasztás ugyan kicsit magas, ám akik ezt a modellt választják, feltehetően nem a benzinár-emelkedéstől teszik függővé a vásárlást.
![]() |
|
|
![]() |
Ugyanakkor - ismerve a hazai fogyasztói szokásokat - a 7,3 millió forintos alapár versenyképes, mi több a maximális felszereltségű Limited változatért sem tűnik soknak a 8,8 millió. Belekalkulálva természetesen, hogy a 2 literes motor miatt a büntetővámokkal együtt az autó közterhei értékének majd negyven százalékát jelentik. A gyártó azonban - éppen a grazi gyártás beindítása révén - ígér egy 1,6-os, a BMW-vel közösen kifejlesztett erőforrással szerelt változatot, amelyre azonban 2001 negyedik negyedéve előtt nemigen számíthatunk.
