Idétlen dolog a Coupé-Cabrio szópárból a Coupé hallatán sóhajtani boldogan. Hacsak véletlenül nem a mikulás hozza a tesztautót. Olyankor tudniillik mifelénk hideg van. Figyelmes olvasóinknak feltűnhet, hogy még nincs is itt a mikulás, de a szellemes bevezetők nem teremnek könnyen, ezért ezt kéretik elnézni.
Egzotikus autót persze olyankor is öröm kapni,
amikor a déli verőfény már csak napelemes számológépeknek elég. A
CC
egzotikuma elsősorban átváltozó képességéből fakad.
Átváltoztatni pedig kiválóan lehet szélvédett parkolóházban is,
ahol nem lesz zúzmarás az újságíró szemöldöke. Azért boldogan
ültünk bele nagyon.
A CC belül nem forradalmi, a hagyományos
206-ostól a világos hátterű műszerek, az alumínium pedálok és a
váltógomb különböztetik meg. Leszámítva persze a tényt, hogy a
hátsó ülésekre csak akkora gyerek férne, amekkorát még
gyerekülésben kell utaztatni, gyerekülés viszont csak akkor férne
be, ha a sofőr is óvodás volna.
Az egyszerűség kedvéért most nevezzük kétülésesnek. Árulkodó
még a vaskosabb és laposabb A oszlop, ez ugyan sokat takar, de ki
merné ezt a szemére vetni, ha cserébe boruláskor szépen megtartja a
fejünk felett az autót?
A belső formái kellemesek, kár, hogy ülni nem
lehet igazán tökéletesen:
ha a pedálok jó helyen vannak, a kormány messze. Ez hosszú
karral kompenzálható, de hosszú kar nincs az opciós listán. Ettől
még kényelmes a CC, sokan eleve így szeretnek ülni. Sportos
vezetéshez meg legfeljebb kicsit előregörnyed az ember.
A képeken nem a szerző látható |
Sportos vezetésből pedig alighanem kijut majd a
Peugeotnak, mert nagyon alkalmas rá. A CC
alapjai a 206 GTI környékén keresendők, csak itt a 138
lóerős kétliteres motor egy mázsával többet cipel, ezért majd' 1
másodperccel lassabban ér fel százra. A többletsúly a
tetőmechanizmus és a merevítések miatt elkerülhetetlen, és a 9,3
másodperces gyorsulás százra és a 200 feletti végsebesség még
mindig tisztelhető értékek. Mindeközben városban, kínozva 11 litert
fogyaszt.
A motor lelkesen húz, de
igazán a futómű és a fékek akasztják benn a szót bárkiben,
aki cicaautónak merné csúfolni a CC-t. A 16 hüvelykes kerekeken a
205/45-ös gumik jót tesznek az ívmenetnek, és kisautó-futóműben a
Peugeot amúgy is mindig nagyot alkotott. A kormány rendesen
közvetlen, és a CC nem csak befordul a kanyarba, benne is marad.
Mindeközben kényelmetlen dobálás, zörgés, recsegés sincs, a CC
csukva kulturált kisautónak hat, igazán nagyon jónak.
Persze dér ide, télapó oda,
a tetőt muszáj volt leengedni. Erre a célra egy gomb szolgál
a kézifékkar szomszédságában. Lehetetlen nem mosolyogni féleszűen
minden formaváltáskor, ez egy olyan játék, amit képtelenség
megunni. A játék mivoltát a Peugeot-nál is érezték: a gombot a
folyamat alatt tartani kell, hogy mindvégig részesei legyünk (és
persze ne akarjunk rögvest elindulni). Sőt, míg nyitáskor az
ablakokat lehúzza magától, csukáskor lent maradnak, így azokat
újabb gombnyomkodással kell becsukni.
A nyitott tetős tesztelés egyben
a CC fűtése számára is derék erőpróba volt, és becsülettel
helytállt. A fejtető ugyan óhatatlanul kapott egy keveset a
frissítő mínuszokból, de orrnyereg alatt a klíma már kellemes
szinten tartató. Ez főleg szemüvegeseknek jó hír, így nem kell
hirtelen jégvirágképződéstől tartaniuk.
Az agyhártyagyulladás miatti aggodalmam
feleslegesnek bizonyult, a lappangási idő eltelt, és csak szelíd
nátha tünetei jelentkeztek. Ami kevésbé örömteli, hogy a CC nyitott
tetővel azért sokat veszít meggyőző merevségéből. Sima úton nincs
vele semmi baj, de
az átlagmagyar kátyúmezőt hallhatóan és érezhetően
megszenvedi, különösen ha a csukott tető mellett megszokott
elánnal hajtják rajta végig.
A kabriózás élménye viszont az ilyesmiért bőven
kárpótol. Különösen, ha zuzmót majszoló rénszarvasok helyett érett
búzakalászok közt suhanunk. A réneket egyébként nyitott tetővel is
pompásan ki lehetne kerülni, különben is van ABS és négy légzsák.
Érdekes módon
van használható méretű csomagtartó is: nyitott tető mellett
175 liter, plusz a hátsó ülések, csukva pedig öblös 400 liter.
A 4,7 milliós CC ráadásul nagyon jól néz ki, és
a keménytető elpakolásának lehetősége rendszerint azokat is leveszi
a lábáról, akiknek valamiért mégsem tetszik igazán. Különösen, ha
figyelembe vesszük, hogy
ezt a kunsztot legközelebb egy Mercedes SLK tudná
megcsinálni, ugyanekkora motorral bőven dupla pénzért. A CC
érzelmekre hat, de a ráció sem szól ellene, ez ritka kombináció. Jó
vétel.
A 206 cc teszt kapcsán ragadtam billentyűzetet,
hogy személyes tapasztalataim leírjam. Nino Karotta soraival
egyetértek, de szerencsémre eddig már 16 ezer km-t autóztunk a
cc-vel, tehát tapasztalatból is van bőven.
1. Ezzel az autóval képtelenség feltűnés nélkül közlekedni,
pláne ha az ember gondol egyet és a pesti dugó kellős közepén
nyitogatja a tetőt. Az eredmény: mindenki bámul. Bár külleme
alapján női autónak gondolják, ez legfeljebb az 1.6-os
alapváltozatra vonatkozik. ezt Mo-n nem forgalmazzák, mert a
Peugeot Hungária szerint túlzottan olcsó lenne, és a forgalmazott
változat is a legolcsóbb kabrió kicsiny hazánkban.
2. A BMW; Merci; AUDI - val közlekedő sorstársak mind valami
eszement kényszert éreznek az autó "helybenhagyására", ami piros
lámpánál nem igazán sikerül nekik.
3. Valóban nagyon tud menni, különösen ha 2. és 3. fokozatban
4000 felett tartott fordulaton. A gyorsulás egyébként még 150-160
tájékán ötödikben is kaján vigyort csal a sofőr arcára, de egy
kiadós padlógázas szerpentin után az utasok 99%-a falfehéren,
hányingerrel küszködve távozik az anyósülésből. A futómű és a fék
teljesen korrekt a 16" kerekekkel (ez téli gumival már nem igaz),
egyedül a váltó jár egy kicsit hosszú úton, mint a régi Ladákban,
de ez állítólag a 206-ok jellemzője (???).
4. Nyitott tetővel is gond nélkül megfutja a 200-at, igaz,
ekkor már jön az igazi kabriós "orkán", de 160-ig viszonylag nyugi
van az utastérben.
5. A kisautó valóban korrekt módon van összeszerelve. Nekem
egy problémám volt: beázott az antennánál, a gyárilag rosszul
felrakott tömítés miatt.
6. Bár a kisaranyos relatív értelemben nem drága, fenntartani
nem olcsó mulatság. A fogyasztás 11-12 liter (8 is lehet, ha
kispolgári módon közlekedik az ember), a casco sem két fillér. Ha
gumit kell cserélni, spontán 60 e. egységgel könnyítenek az ember
pénztárcáján. A szép alufelniket nagyon kedvelik a tolvajok
(kerékőr kötelező!!!) ezek kb. 50 e/db.
7. A macskakövet, kátyút jobb igen nagy ívben elkerülni, mert
szétrázza a vesekövet, és ugye felnit sem cserélhet naponta az
ember.
Hát ennyi, bár erről az autóról órákat lehetne még írogatni. Tény, hogy ilyen kedvező áron, ilyen feelinget sehol nem kap az ember...
Üdv,
V.