– Te, Pierre, rajzoltam egy izét. Nem, nem SUV, igen, ötajtós de nem ferdehátú, majdnem MPV, de mégsem az. Megveszitek?
– Persze, ilyen biztos nincs senkinek, de mi legyen a neve?
– Mi? Mi? Hát crossover.
Valójában semmi dolgom nem lenne, mint két egyszerű billentyűkombinációval bemásolni a sajtóanyagot, a szórakozás garantált. Persze ennyivel nem tudhatom le a dolgom, de elöljáróban annyit elmondhatok, hogy a sajtóanyag egy remekmű, kitűnően mulattunk rajta a Budapest−Schwechat távon. Ott aztán gépre szálltunk, és a francia pénz szárnyán emelkedett velünk a felhők közé a remek kis Fokker 100-as. Irány Dubrovnik, azaz Ragusa, a hely, amelyről Bernard Shaw is azt állítja, hogy maga a földi paradicsom (mert ő megengedheti magának, hogy közhelyekkel dobálózzon). Paradicsom ide vagy oda, sokat nem láttam belőle, dolgozni jöttem.
Már a fent említett sajtóanyagból sejthettem, hogy nem lesz könnyű dolgom, mivel ezek az eszement franciák megint kitaláltak valamit. Nézzük hát.
A sportos házaspárok és a modern családok, az idősebbek és az aktív fiatal vásárlók egyszerre modern, magas presztízsű és egyedi járművet keresnek, amely élvezetesen vezethető és jól alakít többféle szerepben, függetlenül a helyzettől és az életstílustól.
A fent idézett cifra körmondat, amely lényegében a világ összes emberét összefogta egy nagy csokorba, szöget ütött a fejembe. Aztán a reggeli rövid sajtótájékoztatón többször is elhangzott a Driving Pleasure kifejezés, én meg kezdtem aggódni: csak nem saját magának állít csapdát a Peugeot? Ahogy végiglapoztam a sajtóanyag képes részét, azonnal kételkedni kezdtem a mondanivalóban. Valami nem stimmel, túl sok a követelmény, túl sok az ellentmondás. Hány hedonista családos embert ismernek Önök, akik imádják az autózást, és egy ilyen valamiben gondolkodnak?
Mert sajna ez első ránézésre egy nagy, kerekes IZÉ volt, sőt, másodikra is az. Csak lestünk bambán, hogy ez most az e heti nagy találmány? A crossover? Magas, széles orr, tankszerű, nagy felületű oldal és hát, ki kell mondjam, borzalmas fenék.
Valójában persze nem ilyen egyszerű a helyzet, mint azt a fejlécben vázoltam. A 3008-at egy masszív piackutatás és beetetés előzte meg, még a legutóbbi Párizsi Autószalonon leplezték le a nagyérdemű előtt a T84-es projektet, a Hybrid4-et, ami lényegében próbált autónk előfutára, hírnöke lett. Kétségtelen, szebb volt.
Ízlésről vitatkozni teljességgel felesleges, van, akinek tetszik ez a PSA 2-es platformjára épülő jármű, másnak nem. A 4365 milliméter hosszú, 1837 mm széles és 1639 mm magas 3008 az ötajtós 308 alapjaira épül (az SW hosszabb valamivel), de a forma és a beltér teljesen más, a modellpaletta semelyik autójához nem hasonlít.
Hogyan is hasonlíthatna, ha a célja a kompakt SUV-k (Tiguan, Qashqai, Ford Kuga), a családi limuzinok és az egyterűek összegyúrása eggyé?! Mint azt később megtudtuk, éppen időben érkezik, hogy meglovagolja a kicsi SUV-mániát, hiszen míg 2007-ben 96 ezer, addig 2008-ban már 256 ezer ilyen kategóriájú autót adtak el. Ez 226 százalékos növekedés, márpedig ha valamiben ennyi lóvé van, akkor már érdemes bedurrantani a Souchaux-i gyárat, és napi 350-et legyártani.
A Bosch-sal közösen kifejlesztett és szabadalmaztatott rendszer még két évig kizárólag a PSA modelljeiben fog megjelenni, utána pedig valószínűleg mindenben, Homasitától mopedautóig.
De még mindig nem értettem, miért emlegetik ezt a dinamizmust és a vezetés élményét, mikor rohadtul nem úgy néz ki, hogy ez a batár képes lenne kilinccsel előre kanyarodni. Aztán a nap folyamán elmagyarázták nekem, hogy lényegében újra felfedezték a spanyolviaszt. Az első – innovatívnak mondott – megoldás az ún. Dynamic Roll Control, ami lényegében egy 20 bar nyomáson dolgozó hidraulikus nyomáskiegyenlítő és elosztó dugattyús szelep, a két hátsó lengéscsillapító között, a kereszttartón. A két lengéscsillapító ezen keresztül van közvetve összekötve egymással. Ez a "központi egység" nem tesz más, mint hogy kanyarban vagy hirtelen kormánymozdulat esetén megtartja a konstans nyomást a rendszerben (a dugattyú nem mozdul), így minimalizálja a karosszéria oldaldőlését, vagy teljesen nyitott, ezáltal növeli a rugózási komfortot.
Hogy ez gyakorlatban mit jelent? Csak annyit, hogy magas építése és méretei ellenére is a 3008 meglepő kanyarsebességre képes, egy íven fordul, és nem létező kategóriájához képest tényleg agilis és jóindulatúan alulkormányzott.
Na de a mese még nem ért véget, hiszen itt van még a Grip Control is, amely bizonyítani szándékozik az autó SUV-mivoltát. Maga a berendezés nem más, mint egy öt fokozatban szabályozható (standard, hó, homok, terep, off) ASR (kipörgésgátló), amely a Grip Control csomaghoz előírt 16 colos Michelin M+S abroncsokkal dolgozik együtt. Igen, jól olvasták, kizárólag a 16 colos M+S gumikkal szerelve kapható, állítólag azért, mert csak azokkal tudja garantálni a megfelelő teljesítményt. Egyik kolléga rákérdezett, mi történik abban az esetben, ha netán valamelyik vevő úgy gondolja, hogy nem ezekkel szereli fel autóját. A válasz: a rendszer csak ezekkel az abroncsokkal garantálja a százszázalékos teljesítményt. Hátööööö.... viszont osztja a nyomatékot az első tengely kerekei között akár 0-100 százalékos arányban is.
Az összkerekes verzió
Mivel a Peugeot a 3008-at a Nissan Qashqai direkt konkurenciájának szánja, így szüksége van összkerékhajtású verzióra is. De nem éri be kevéssel, így a 2011 elején érkező Hybrid4 verzió orrában egy hipertakarékos, 300 Nm leadására képes dízelmotor, míg hátsó kerekei között egy 200 Nm-t kinyomó elektromotor dolgozik majd. A rendszer összteljesítménye 200 lóerő lesz, mindez 4,1 literes átlagfogyasztás mellett.
A következő blabla-menet a biztonságról szólt, persze elsődleges célként az 5 csillagos Euro NCAP-töréstesztet tűzték ki, ehhez a merev karosszéria mellett kell a hat légzsák, a kipörgésgátló és a stabilitáskontroll is. Az új, Peugeot Emergency Assistance állandó 24 órás szolgálatot biztosít, ha netán valami balul sülne el.
Na, mire mindezt megtudtuk, már nagyon elegünk volt a sajtótájékoztatóból, ami lényegében a napokkal ezelőtt kézhez kapott anyag francia nyelvű változata volt, így már szinte megváltás volt, mikor végre kezünkbe nyomták a kulcsokat a 150 lóerős 1.6 THP motorral szerelt metálkék autóhoz.