A 205-öst lecserélve vékony jégre merészkedett a Peugeot: minden idők egyik legkarizmatikusabb kisautója után nehéz okosnak lenni. Aztán a 206-os úgy, ahogy volt, bejött. A 306-ost szinte észre se lehetett venni, az utóda viszont a külsejével tarol. Legalábbis másodsorban: mert először a példátlan felszereltségen hűl el a nép.
Néha kifejezetten nagyobb autó benyomását
kelti, miközben szinte minden külső eleme a 206-osból következik.
Egy kicsit magasabb, nyúlánkabb, de az arányai, és főleg a
fényszórók, meg a kétoldalt túlnyúló hátsó lámpák egyértelműen
mutatják a generációs azonosságot. A 307-es 20 centivel hosszabb,
mint a 306-os elődmodell, de kicsit keskenyebb, magasabb, és
tök máshogy néz ki.
Már-már hisztériába hajló jelenségnek lehettünk
tanúi a 307-es bemutatója idején; rég nem látott barátok,
ismerősök, fiktív rokonok érdeklődtek szerkesztőségünkben
belterjes információk után, hogy például a Peugeot nyílt
napon hol lehet a legtutibban kipróbálni az autót. Zazi, a kiváló
retusőr el is ment, de neki csak a formák élvezete jutott: küldött
egy lelkes SMS-t, de a próbakör-sort már nem bírta végigvárni.
A kiváló retusôr |
Zazi kórtörténetéhez tudni kell, hogy Zazi a
tökéletesség megszállottja. Ez igen jövedelmező tulajdonság az ő
szakmájában, főleg, ha valakinek ügyes keze is van, és a színes
magazinok címlapjaira kerülő hírességeknek egyesével távolítja el a
szeplőit, a "grugyvát" (ez valami cellulitisz-szerű bőrhiba Zazi
szerint), vagy finoman levesz fél millimétert a kissé hódosra
sikerült metszőfogakból.
Zazi és a tökéletesség oly' intim viszonyig jutottak, hogy a
frissen vásárolt, ezer sebből vérző öreg 7-es BMW-hez az első dolga
volt szép (és hiteles) küszöbdíszléceket vásárolni a Wallisnál
(!!!), á.: 12 000+Áfa /db.
A kis mellékszál csak annak fényében érdekes,
hogy a Peugeot új családi autóját övező általános lelkesültségből
még maximálisan családmentes, ámde tökéletesség-megszállott
retusőrök sem vonhatták ki magukat. Zazi
hetente háromszor-négyszer telefonált, el ne felejtsek
szólni, ha megvan a tesztautó. Végül elmentünk nagybevásárolni,
Zazi vezetett.
A külseje már a nyílt napon nagyon tetszett
neki, csak ott a reménytelenül hosszú sorok miatt nem jutott
tesztvezetéshez. Most, hogy nem hajtotta a tatár, vagy tíz perc
elégedett fészkelődés után fordította el a slusszkulcsot.
-Nagyon jók a pedálok: a legtöbb új autóban szokni kell a
gázt, féket, kuplungot. Ebben egyből jó. Mintha, khm khm, már lenne
benne tízezer kilométer. Mmm, mmmm, csendes, kényelmes, meg is
kedveltem.
(A teljességhez tartozik, hogy Zazi még csak annyira tért
meg, mint egy, a Hit Gyülekezetével kacérkodó notórius
kábítószerélvező rockmuzsikus: a szupermarketben egy régi 5-ös BMW
szerelési könyvet vásárolt.)
A kétliteres benzines kifogástalanul megy,
valószínűleg jobban is ki lehetne hegyezni a motort, de akkor
odalenne a városban is 9 liter körül tartható fogyasztás.
Állítólag az 1.6-os alig észrevehetően megy gyengébben,
ördög tudja, mi azt nem próbáltuk, de van ez akkora autó, hogy
megérdemeljen egy kétliteres motort. Jó is a kétliteres, de a PSA
alkothat zseniálisat a benzines műfajban, az a HDI mellett úgyis
másodhegedűs lesz - itt érdemes sznobnak lenni: ha Peugeot, akkor
HDI.
Jó, nagyon jó a futómű, többé-kevésbé a
civilizált kompromisszum táján. Egy leheletnyit talán a
sportoság felé tendál; egy kényelmes családi autó nem lehet
keményebb, de nem is kell. Szépen fekszik az úton, akár kicsi, akár
nagyobb ívű kanyart veszünk vele gyorsan.
A sebeségfüggő szervokormányt kicsit nehezebbre vették, mint a 607-esben, engem aztán végképp nem zavar, de az új autók szervóihoz szokott vásárlók talán kicsit puhábbat szeretnének. A kormányzás a futóműnek köszönhetően is finom, stabil a gép, nem lehet elbizonytalanítani. A sebességváltó sem jár túl könnyen, de a legnehezebb az indexkart visszakattintani- a kapcsolók egyébként áttekinthetőek, szépek, jók, az ember észre se venné őket, ha az indexkarnál nem csodálkozna el minden alkalommal: azannyát, de nehéz, és milyen a többi?
Nagyobb fordulatszámon történő váltásnál az
autó ugrik egyet, a kuplungot igen finoman kell visszaereszteni.
Történelmi a pillanat: a 307-est jegyző csapat jött rá először, hogy elenyészően kevesen telefonálnak kihangosítóval, ellenben rengetegen nyomják headset-tel. A telefont középre, a műszerfalra szerelni viszont csak kihangosítás esetén érdemes, jamesbond használatakor kifejezetten veszélyes, hogy sebességváltáskor, vagy egyéb, középtájt alkalmazott motoszkáláskor beleakadunk a telefon madzagjába, ami bizony balesetveszélyes. A 307-esben az első ülések aljának ajtó felőli részére rakták a telefontartót.
Az
ezüstszürke, finoman avantgard tipográfiájú műszerek szépek,
az áttekinthetősséggel sincs baj, ezt a fazont remélhetőleg
oktatják majd az autódizájner iskolákban. A beltér egyébként is
kifejezetten minőségi benyomást kelt, látszik ám, hogy a
Golf-osztályban vívandó konkurenciaharcban nem akartak hibázni.
Könnyen kezelhető az automata légkondícionáló, nem túl zajos,
viszont olyan hatékony, hogy nagy önfegyelmet kíván: már a teszt
első napja kétpaplanos, neocitrános-gyógyteás izzasztásos kúrával
végződött.
A (hűthető) kesztyűtartó hatalmas. Az ajtókon
két ugyancsak jókora bödön, ez az evolúció egy alacsonyabb
fokán térképzseb volt, ma már jóval több navigációs eszköz is
belefér. Az ülések alatti tárolórekeszek a praktikum csomag részei,
a Premiumban széria, egyébként érdemes megrendelni, mert van még
hozzá rakodórekeszes hátsó kartámasz és hátsó elektromos
csatlakozó. Jól kihasználja az egyébként semmire sem jó teret a
belső visszapillantó tükör feletti szemüvegtartó. Mindkét első
üléshez jár kartámasz, de sajnos nem a 607-es stabil, vendégszerető
platója, hanem a 406-os vékony, textilborítású karfája.
A 307-es
csomagtartója jó közepes (420 l), ez pontosan egy
huszonötezer forintos nagybevásárlást befogadó űrtartalom. Széria a
csomagtérháló, de anélkül is teljesítette a dunsztosüvegtesztet: a
csörömpölés nem hallatszik az utastérbe.
Az automata világításkapcsoló alagútba érve tökéletesen működik, azonnal fel -és lekapcsol, borongós, esős időben viszont lehet vele vitatkozni, érdemes-e már felkapcsolni a lámpát. Az esőérzékelő tökéletesen veszi fel a tempót a csapadék intenzitásának megfelelően, az ablaktörlők elegánsan, középről kaszálnak.
A rádiót slusszkulcs nélkül is be lehet
kapcsolni, ami fontos, ha az ember kiül a folyópartra, botot dobál
a kutyának, de közben nem akarja nélkülözni az új Henry Rollinst. A
kulcs viszont nem az igazi:
a központi zár gombjai egy síkban vannak, úgyhogy nyomáskor
mindig oda kell nézni, ráadásul olyan erővel kell nyomni, mintha
macskát fojtogatnánk.
Nagyon jó az elöltöltős ötlemezes CD-tár, nem kell a csomagtartóban tárazni, ami majdnem mindig úgy fest, mint ha az ember egy parkolóházi kábítószerátadásra készülődne, főleg ha közben körül is nézünk, aztán berakunk még két CD-t. A hangszórókat sajnos azonnal upgradelni kell, mert a hangerőt nemigen bírják, se mély, se közép, se magas.
Ami határozottan nem tetszik: a belső terek
választéka. Illetve maguk a változatok egyesével gyönyörűek, de
jobb lenne, ha felszereltségtől függetlenül lehetne vcálogatni. Ha
például a fullos felszereltséget választom, nem kaphatom meg a
szerintem legszebbet, a polírozott alumíniumosat. Csak a
fabetétest. Jó, az is szép, és bár az autókban
már egy műbútorasztalos is nehezen igazodik el, ez mintha
valódi fa lenne. Legalábbis a középkonzol felső részén: akármiből
van is, ennyire faszerű fabetétet még nem láttam. De akárhogy is, a
polírozott alu csak alacsonyabb felszereltségi változatoknál jár. A
színek, vonalak, bátran húzott ívek, anyagok, színek a kategóriában
kiugróan stílusos autóvá teszik a 307-est.
Az ülésállítás valami karos pumpafélével
történik - pompás szórakozás, nagy választék a peckes
kakasülő-testhelyzettől a Forma 1-es hempergésig. A 307 kicsit
alacsonyabb, mint egy Xsara Picasso, de városi közlekedéshez így is
elég magas, ha feljebb állítjuk az ülést, elég jól belátjuk az utat
a többi autó felett. A kormány is állítható, fel-le-ki-be.
Hátul nem sok hely van, bár középtermetű szülők mögött azért elférnek a gyerekek. Négy felnőttből álló családok válasszák inkább a 607-est, az árkülönbözetet úgyis fedezi majd, hogy több az aktív kereső. A középső kartámasz kar támasztására kissé alacsony, tálcának viszont pazar, lehet rajta enni-inni-gyurmázni.
A külső-belső formákat, futóművet, motorválasztékot, és főleg a felszereltséget tekintve nagyon meggyőző darab.
A tesztautó adatai:
Teljesítmény: 138 LE
Bruttó ár: 4 300 000 Ft
|
(a legolcsóbb 307-es az 1.4-es, Profil felszereltséggel, 3 150 000
Ft)
fogyasztás városban (ECE): 10.9 l/100 Km (tesztautónk érdekes
módon sokkal szolídabb volt, valahol 9.5-10 l. között, pedig hajtottuk,
és a klíma is sokat ment)
gyorsulás: 9.8 s
teljesítmény: 138 LE
nyomaték: 190 Nm
fordulókör: 10.7 m
tengelytáv: 2.608 mm
hosszúság: 4.202 mm
tömeg: 1209 kg
légellenállás: 0.32