Fényterápia

Teszt: Peugeot 307 SW 2,0 HDI

2002.08.29. 09:12

 
   
 

Rengeteg a tárolóhely. A kesztyűtartó nagy (17,5 l) és légkondicionált, ajtajában pedig aprópénz, szemüveg- és tolltartó fachokat alakítottak ki. A térképzsebben egy 1,5 literes palack is elfér. További rekeszek találhatók a középkonzolon és a sebváltó körül, a hab a tortán a két első ülés alatti kihúzható fiók. A csomagtérben hálóval lehet rögzíteni a gurulós holmikat, a kalaptartót pedig kihúzható csomagtérponyva helyettesíti. Az első ülések háttámláin lehajtható tálcák, a második sor középső helyének hátoldalán pedig egy komplett zsúrasztal.

Minden elfér: a CD-k a kesztyűtartóban, a térképek az ajtózsebekben, a napszemüveg és a telefon a jobb kéz felé elöl, a hűtőszekrény pedig a csomagtartóban, szellősen. Minden elérhető; tárolók, kezelőszervek egyaránt, a belső rendkívül felhasználóbarát, példásan praktikus. Kényeztetésből a franciák mindig is erősek voltak, az Év Autójának agyafúrt variációja meglehetősen otthonos lett.

 
   
   

Teljes méretű pótkereket rögzítettek a csomagtartó aljára, ehhez belül, egy műanyagflepni alatt rejtőző csavar kilazításával lehet hozzájutni. 16'-os, szép acélfelnikre szerelt 205/55-ös gumikon gördülünk, ez egyaránt jót tesz a megjelenésnek és a menettulajdonságoknak.

A felnik mögött elöl belső hűtésű, hátul tömör tárcsákból álló, úszónyerges fékeket találunk. Harapásuk megfelelő, a józan ész határain belül, de határozottan fognak, a fékpedállal szépen lejátszható a szolid sebességcsökkentés és a blokkolásgátló-kattogtató vészfékezés közötti széles skála.

 
   
 

A kormányzás urasan közvetlen, amennyire egy ütközéstől-ütközésig 2,9 fordulatot teljesítő fogasléces kormányműtől kitelik. A kerék menetirányának beállításával nincs is probléma, visszafelé viszont eléggé süketnéma párbeszéd-jellegű az információáramlás. Sebesség- és elfordítási sebességfüggő a szervo, így a haladási sebesség növekedésével egyre inkább eltűnik az egyujjas jelleg, és élvezetesebbé válik a kormány tekergetése.

Az elöl-hátul független, gáztöltésű hidraulikus lengéscsillapítókkal szerelt felfüggesztések a kategóriához képest fejedelmi kényelmet eredményeznek. Az autó stabilan viselkedik, nehéz letéríteni nyomvonaláról (ekkor különben is beavatkozik a Bosch 5.7-es ESP menetstabilizátora), csak szűkebb kanyarokban tűnik fel, hogy elég rendesen tolja amúgy sem könnyű orrát az ív külsejére.

 
   
   

Az útegyenetlenségeket elegánsan kezeli a futómű, csak a nagyobb gödrök jelentkeznek be, de ekkor is pattogásmentesen, jó csillapítással halad tovább a menet. A futómű kényelmessége mellett halk is, az autó egészéhez hasonlóan. A gördülési és a szélzajból kevés jut el füleinkhez.

Ebből a szempontból inkább a klíma jeleskedik. Egy alkalommal a motor beindítása utáni rendezkedés közben a közelben dolgozó munkagép hangjára lettem figyelmes. Pedig csak a nap által felmelegített utasteret hűtötte csúcsteljesítményen dolgozó ventilátorral az automatika. Eco módra állítva a robaj eltűnt, csak az elöl 820-as percenkénti fordulaton halkan dörmögő kétezres HDI hangja maradt.

 
   
 

Bőséges, Break feletti biztonsági és kényelmi felszereltséggel kerül forgalomba az SW. Alap a két első, két oldalsó és a két függönylégzsák. Mind a hét biztonsági öv hárompontos, az első ülésekbe aktív gerinctámaszt építettek be. Széria az ESP, és a hozzá kapcsolódó kipörgésgátló és vészfékasszisztens. Ráfutásos balesetek ellen védelmet nyújt az erős fékezéskor felkapcsolódó vészvillogó, kéztörés ellen a mind a négy (!) elektromos ablakemelőbe beépített becsípődés-gátló automatika.

Egyetlen játszótéri anyuka sem akarta a berendezés tesztelésére kölcsönadni a gyerekét, így saját alkaromon próbáltam ki, tízből egyszer mintha nem érzékelte volna, de a másik kilenc alkalom is megtanított vigyázni az elektromos ablakkal.

 
   
   

A multiplex elektronikai rendszer nagyszerű dolog, de egyes részei még finomítást igényelnek. Besötétedéskor felkapcsolja a lámpákat, de a szürkületet még nem ismeri. Esőben magától dolgozik az ablaktörlő, csak a szenzor valahogy jobban lát át a vízfüggönyön, én erősebb fokozatot igényeltem. Megoldás lehetne például, ha a vezető saját maga állíthatná be az egyes funkciók automatikus aktiválásának értékhatárait.

Viszont nem kell a világítással bajlódni parkoláskor és induláskor, az ugyancsak maguktól behajló külső tükröket nehezebb letörni, a távoli sarkok miatt jól jön a parkolóradar, hasznos látni a fogyasztás és menetinformációkat a központi képernyőn. Az ilyen rendszerekkel kapcsolatosan mindig vannak aggodalmak, az adott egy hétben ezzel semmi probléma nem volt, de itthon egyelőre még nem is lehetne komolyabb időszakon/példányszámon alapuló hibastatisztikát készíteni.

 
   
 

MPV-vetélytársainál kisebb, mini-MPV vetélytársainál a plusz két üléssel nagyobb. A kombikba nem lehet hét ülést rakni, és senki másnak nincs üvegteteje. Előnyeivel, mint méret, praktikusság, szépség és takarékosság (a tesztút alatt mért átlag 7,4 liter volt), legfeljebb a picit gyengécske motort és az 5 260 000 Ft-os árcédulát lehet szembenállítani.

Ennyiért kapható jobb autó, de SW csak egy van. Aki nem érti, fogja a szextánst, és menjen el kipróbálni egyet.

Értékelés: 4.5 - de automatával kérem