Garr Reynolds Oszakában él, és arról ír, hogy kell megragadóan előadni. Hangsúly a megragadón. És hangsúly az előadnin. Egy prezentációnak bele kell markolnia a hallgató szívébe: vagy meg kell cirógatnia, vagy rozsdás vasszöget kell belevágnia, a lényeg, hogy a szív állapotának az előadás végére meg kell változnia. Egyébként minek előadni? El lehet küldeni csatolmányként egy kivonatot.
I. KA-BLAMM!
Miért nem olvassa mindenki Garr blogját, a Presentation Zent?
Ha valaha szép új autót mutatnának be egy tizenkettedik századi katedrálisban, zenészekkel és elektronikával megtámogatva, kérem ne mondjanak olyanokat, hogy „egy helyben állva is úgy tűnik, mintha mozogna”. Mert ez a „holnap is lesz nap” és az „az nem lehet, hogy ne legyen valahogy” autóipari megfelelője klisében. És egy dolgot jelent: valaki lusta volt rendesen elvégezni a munkáját. Képzeljék el, hogy eljönnek a Totalcarra, és azt olvassák, hogy „a Ferrari motorjának hangja hasonlatos egy szimfóniához”. Nem gondolnák azt, hogy he?
Az ilyesmi úgy halad át a szíven, mint egy földrengés hullámai a kemény kőzetrétegeken. Villámgyorsan és nyom nélkül.
Mondják inkább, hogy „Karin vagyok, ez itt a legpengébb verda, amihez valaha textilt válogattam, és ott van benne a lelkem, a kesztyűtartóban, a szervizkönyv alatt, tessék megkeresni, vöröses”.
Szerény nördjavaslat
A nyolcas szériájú Peugeot-k utódainak utódainál el fognak fogyni a számok a háromjegyű kódok végeiről (feltéve, hogy nem hexadecimális számrendszerben vannak, de ez nem valószínű). Ezzel párhuzamosan az Apple által készített Mac OS X operációs rendszer valószínűleg elérkezik az Oroszlánhoz, ha csak nem petymegezik el: minden verzió egy nagymacska nevét viseli, a Gepárd, a Puma, a Párduc és a Tigris után most októberben jön ki a Leopárd.
Az OS X-ben az X valójában egy római tízes szám, ami pont alkalmas lenne a …09-cel megszakadó sor folytatására. A két cég pedig ezzel egyidőben köthetne egy stratégiai megállapodást, és kifejleszthetnék a tökéletes felhasználói felületet az autók számítógépeibe. Most, hogy holnap reggeltől a mobiltelefon már ki van pipálva . Számítógépes felületek tervezéséhez ugyanis az Apple-ön kívül a világon senki nem ért.
KA-BLAMM, szól ekkor az üstdob, és rőt köd kíséretében lehull a lepel a Peugeot 308-ról, a nyolcas sorozatú Peugeot-k első fecskéjéről. És tudják mi az első reakcióm? Az, hogy szép. Erről még később.
Kigyűjtöttem viszont a menedzserektől és dizájnerektől elhangzott, szexuális értelmű szavakat. Ezek a következők:
Behatolás: úgy, mint piaci penetráció, ami az elmúlt évben 7,4-ről 7,5 százalékra változott. Yeah!
Gyönyör: úgy, mint automobile pleasure, azaz magától mozgó plezúr.
Vibrátor: úgy, mint ülésvibrátor, azaz Lane Departure Warning System (Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer). Ez az a kamera, ami nézi a felfestett sávot, és rezegteti az ülést, ha elbóbiskolva elkezdenénk sodródni a biztos halál felé.
Ami egyébként még a vibrátor csődje esetén sem biztos, hogy bekövetkezik, mert a 308 tele van energiaelnyelő zónákkal és légzsákokkal.
Hiába na, Franciaországban vagyunk.
Minden gyönyörűséges, vibráló behatolást felülmúl azonban az a félmondat, amit az egyik előadó mondott, miszerint „levadásztunk a parazita zajokat” (legalábbis az angol szinkrontolmács szerint: „we hunted out parasitic noises”). Mindenki, aki találkozott már a májmételyek és a sisztoszomiázist okozó hengeresférgek hangbéli megfelelőjével, tudja, hogy micsoda nagy dolog ez.
Száraz Nyirkos tények a 308-ról
Az autót szeptembertől lehet majd kapni, annyiba fog kerülni, mint a 307, azaz három és fél guriga körül indul.
Lesz hozzá három dízel és három benzinmotor. A PSA Peugeot Citroën és a BMW által közösen fejlesztett benzinesek:
- 1,4 VTi (90 LE, 136 Nm)
- 1,6 VTi (120 LE, 160 Nm)
- 1,6 THP (150 LE, 240 Nm), mint Turbo High Pressure, azaz Magas Nyomású Turbó, ezt a Peugeot 207 Féline kiadásában teszteltük nemrég
A dízelek (amik mostantól vagányak, mert háromszor ennyi hengerrel egy HDi-motoros Peugeot 908 második lett Le Mans-ban ):
- 1,6 HDi (90 LE, 215 Nm), ez 120 gramm szén-dioxidot termel kilométerenként
- 1,6 HDi DPFS (110 LE, 240 Nm)
- 2,0 HDi DPFS (136 LE, 340 Nm)
Az utóbbi kettő turbója változó geometriájú: nem kell Porsche 997 Turbót vásárolni!
Az autó 4276 mm hosszú (a 307-hez képest +74 mm) és 1498 mm magas (-12 mmm), tengelytávja 2610 mm (ugyanannyi), szélessége 1815 mm (+85 mm).
A választható gumiméretek: 195/65R15, 205/55R16, 215/55R16, 225/45R17 és 225/40R18. A drámaian leleplezett piros autón a katedrálisban természetesen ez utóbbiak voltak, jól is nézett ki.
A Michelin fejlesztett az autóhoz egy új abroncsot, Michelin Energy Saver néven, a sajtóanyag szerint ez „20 százalékkal optimalizálja a gördülési ellenállást”, bármit is értsenek optimalizálás alatt. 15 és 16 hüvelykes méretekben létezik, ha nagy dög tizennyolcas kerekeket akarunk, hogy jól nézzen ki az autónk, akkor a felár mellett olvadó sarki jégsapkával és haldokló bébifókákkal fizetünk.
Váltóból van ötsebességes kézi (illetve a 2,0 HDi-hez hatsebességes), és Tiptronic típusú, kézzel is kapcsolható automata.
Az autó tömege 1277 és 1421 kilogramm között mozog, felszereltségtől függően. Ebből háromféle van, Comfort, Premium és a csúcs Féline, azaz Macska. Az első kettőt fel lehet turbózni egy-egy plusz felszereltségi csomaggal.
De vajon mit gondol az autóról Bálint Zsófia, a Peugeot Magyarország PR igazgatója, aki civilben űrhajós társam ? Nézze meg: