Itt már semmi sem az, aminek látszik

2008.10.22. 12:04

Át a Qashqai+2-re. Egy közbevetés: engedjék meg, hogy utoljára írjam le egészben az autó nevét, mert minden újabb alkalommal összeakadnak az ujjam, és reflexből beszórt Q betűket kell törölgetnem. Megbolondulok – legyen ő most e cikk erejéig Q+2, rendben?

Míg a Murano az iszákossága, valamint Európa-specifikus árképzése (értsd: drágasága) miatt nem lett soha nagy siker a hivatalos eladási csatornákon, az Európának tervezett, Európában (az angliai Sunderlandben) gyártott Qashqai szépen beindult. 2007 márciusa óta 250 ezret adtak el belőle, Magyarországon is elment 2033 darab, tehát elég jó helyen áll a hazai típusok ranglistáján.

A közepes SUV-nak tűnő Muranóról megtanultuk pár év alatt, hogy igazából nagy crossover, a Subaru Forester dimenziójában mozgó Qashqai pedig – ami eszerint kis SUV lenne –, hogy közepes crossover. Lesz rövidesen egy igazán kicsi crossover is, de erről nem mondtak többet a nissanosok.

Amint talán érzik is, a gyomrom eddig nem nagyon vette be ezt a crossoverezést, de a Q+2 kezd némi hitelt adni neki. Egy sportos kombi nagy kerekekkel (hogy bírja Budapestet), kis csomagtartóval (hogy azért mégse higgyék kombinak), ha kell, akár összkerékhajtással is – kicsit zavaros volt nekem az eredeti Qashqai, de akárhogy hunyorítottam, csak szabadidő-autónak láttam. Most, hogy hétüléses lett, ráadásul van végre csomagtartója – így már tényleg akkora a katyvasz, hogy tőlem lehet crossover is.

Mindenesetre a Q+2 jól egészíti majd ki a normál Qashqai-kínálatot. 21 centivel hosszabb, 4-gyel magasabb, mint az ötüléses, de a formai elemekkel sikerült annyit csalni, hogy alig látszik testesebbnek. Nagyobb lett a tengelytávolság is, 2,54-ről 2,68 méterre nyúlt.

Mint minden kompakt hétülésesnél, itt is a gyerekek járnak pórul. "Fiam, vak vagy, nem látod, hogy a nagyi oda nem tud beülni, anyád pedig nem fér el leghátul?" – feddik majd palántáikat ezentúl a Zafira- és Peugeot 308SW -tulajok stílusában a Q+2-gazdik is. Az utód pedig erre majd duzzog, összetekeredik, nyög, és beül. Leghátul ugyanis az ülőlap lényegében a padlóra tett, kárpitozott szivacs, a hely pedig mint valami 2x2-es kupéban. Olyan nyolc-kilenc év lehet a korhatár, utána ne kényszerítsük már hátra szegényeket.

Pontosítok: öt felnőtt és két kisebb gyerek szállítására alkalmas így. Ha viszont öt, még nem egészen felnőtt méretű kiskamaszt akarunk szállítani, plusz két felügyelőt az első üléseken, az megoldható. A középső sor ugyanis a Q+2-ben sínen tologatható, tehát adhatunk kicsit nagyobb lábteret leghátul, amennyiben a második traktusban ülők ebbe belemennek.

A sima Qashqaihoz képesti hosszabbítás előnye nem is igazán a két szükségülés, hanem hogy így végre van csomagtartó. Alaphelyzetben most 550 literes, elég sok. És a padlója is lejjebb van (bár még így is elég magasan), az üreg szélesebb.

Marad a kínálatban az ötüléses is, a Q+2 afféle kiegészítő kivitel lesz, nagy igényűeknek. Idén csak a kétliteres dízel és benzines forgalmazása kezdődik, az 1.5 dCi/1.6 benzines (s)pórmodellek jövőre jönnek. Csak a kétliteresekhez lesz összkerékhajtás, és csak felárért. Az 1,6-os benzines ára 5,29 milliónál indul, a kétliteres benzines 5,8, 4x4-gyel 6,45, a 2.0 dCi 6,64, összkerekesen 7,29 millió lesz.

Legyen ön az első aki a Muranóról ír!

Kicsit mentünk is a gépekkel. A húsz méter alapján a Q+2 olyannak tűnik, mint a normál Qashqai: kényelmes, csendes, személyautóhoz képest magasan ül benne az ember és pattog a huplikon, viszont kanyarban nem veszi el jobban a gázt, mint valami sportos kompaktban.

Nissan crossoverek:

A Muranót hosszabban is kipróbáltam – az állat. Képzeljék el, hogy egyáltalán nincs benne mechanikai zaj. Eltüntették. Otthon hagyja az ember, vagy már eleve a gyárban nem teszik bele, de tényleg megdöbbentő. Ha nem nyomunk rádiót (jól szól ám a Bose-hifi, egyébként "bóz"-nak ejtendő, mert amerikai, nem német), nem krákogunk, beszélünk magunkban, viszünk magunkkal csivitelő nőszemélyt a jobb egyen, nos, akkor pókháló nő a dobhártyánkra. Azaz van valami minimális moraj, mint amikor az ember egy irgalmatlanul jól szigetelt irodaházban közel megy a háromrétegű ablakhoz, és sejteni véli, hogy odalent a városban zajlik az élet.

Egyébként a Murano a Qashqaijal ellentétben rugózik is, méghozzá egész jól, ennek ellenére nem billeg. És kényelmes, a belseje felemelően úrias, süpped a fotel a test alatt, a lóerők pedig repítenek. Jó dög, így, két milkóval olcsóbban, teletömötten illene, hogy vigyék a népek. A Q+2-t meg majd úgyis viszik, ahhoz nem kell spekulálni.