A Kiscelli múzeum kápolnájához mérten nagyszabású történelmi játék keretében mutatták be Magyarországon az új Range Rovert. Minden luxusterepjárók ősatyja több, mint három évtizedes élete alatt most esett át a harmadik jelentős átalakításon.
A Range III. tervezése még a BMW-érában kezdődött Wolfgang Reitzle vezetésével, aztán ahogy a BMW passzolta a Rovert, Reitzle vele ment a Fordhoz, ahol rögtön ő lett a Premier Group elnöke. A Range Rover nemcsak nálunk, Nyugaton is egyet jelent a pokolian drága státuszautóval. Az ár okozta döbbenet közben a legtöbben bele sem gondoltak, hogy a típus igazi forradalom volt a maga idejében: több, mint két évtizeddel előzte meg korunk egyik legdivatosabb hajóosztálya, a SUV (Sport Utility Vehicle), vagy hobbiterepjárónak nevezett kategória megjelenését.
A Range Rover filozófiájának fő újítása, hogy egy terepjárónak nem kell feltétlenül katonai/trágyahordó/erdőgazdasági járműnek kinéznie, lehet akár majdnem olyan elegáns, mint egy Rolls Royce. Utólag ez szinte olyan egyszerűnek tűnik, mint az atombomba feltalálása ("egy kis maghasadás, és már kész is vagyunk"), de 1970-ben hihetetlenül meredek ötletnek tűnt.
A mai SUV-kategória jelentős demokratizálódást hozott, egy Toyota RAV4-et, Nissan X-Trail-t vagy Land Rover Freelandert már az is megengedhet magának, aki nem gusztustalanul gazdag, csak közepesen jómódú. A Range Rover persze közben maradt ami volt: csúcstechnika, elegancia és mérhetetlen presztízs - aranyáron. Terepjáróként is elismert, országúton is kényelmes, ezért kerül aztán annyiba, amennyibe; végre valami, ami többe kerül, mint a BMW X5.
A bemutató elég félelmetesen indult. A múzeum kertjében óangol sátorból hátborzongató óangol zene szólt, de a legszörnyűbb a lovak jelenléte volt. A kutyáktól és a pókoktól nem félek, így az állatoktól való rettegést kizárólag lovakon vagyok kénytelen kiélni. Egy katonatársam rengeteget mesélt a lovairól, a kedvenc hősöm Csinos volt, aki az egyik lovász komplett mellizmát kiharapta. A Gandhi-film földre fekvős jelenetei meggyőzőek voltak ugyan, de földön fekve szinte lehetetlen bejutni a Range Rover bemutatóra, tán még Gandhinak sem sikerült volna.
a kép csak illusztráció |
Odabent a kerekasztal lovagjai, az óangol uralkodóház, balett táncosok és misztikus hogyhívjákok látványos műsorát tekinthettük meg (koreográfus: Náray Tamás), amit csak az árnyékolt be kissé, hogy bejött néhány ló, és az egyik - műsoron kívül - kis híján letarolta valamelyik epizódszereplőt. A fényképezőgépet sajnos a szerkesztőségben felejtettem, de kárpótlásul bemutatom: ilyenek voltak a lovagok.
Az új Range Rover merevebb karosszériával, független, légrugós kerékfelfüggesztéssel és fejlett automata váltóval, kapcsolható terepfokozattal tartja életben a legendát. A súlycsökkentés érdekében a lehető legszélesebb körben használtak alumíniumot - oldalajtók, kerekek, az erőátviteli rendszer burkolata, és természetesen maga a V8-as blokk.
A Range Rover világszerte összesen egyféle karosszériával és két motorral (V8-as benzines és hathengeres common rail turbódízel) lesz kapható. Utóbbi a BMW újkeletű legendája, a háromliteres turbódízel (174 LE, 390 Nm). A nagy választék inkább a beltérre lesz jellemző - a csúcs természetesen a nemesfabetétes-luxus bőrgarnitúrás enteriőr.
Az 1970-ben piacra dobott első szériához méltón az új Range Rover is állandó négykerékhajtással működik, torsen (nyomatékérzékelős) differenciálművel. A típussal egyidős, terepen is kényelmes autózást biztosító légrugós felfüggesztésen tovább finomítottak, az új szoftver érzékeli, ha a vezető terepre merészkedett, így a rendszer önműködően nyitja a keresztszelepeket, amik puhítják a rugózást, az első kerekek 50 milliméterrel, a hátsók tíz teljes centiméterrel hosszabb úton rugózhatnak.
ABS vészfék-asszisztenssel, a Freelanderben már megismert HDC, amivel törökülésben is levezethetünk a szakadékba, fékerő-elosztó - a Range Roverben többé-kevésbé minden van. A gazdag felszereltséggel együtt a műszerfal tiszta egyszerűsége utal arra, hogy ez bármennyire luxusautó, mégiscsak egy komoly terepjáró.
|
Az új Range Rover kiforrottságát a 45 elő-gyártott prototípus garantálja, melyekkel összesen 2.4 millió kilométert (!) tettek meg a Szaharában, mexikói magaslatokon és a sarkkörön túli hidegben. A gyár büszke kijelentése szerint az új Range Rover minden idők legtöbbet tesztelt autója, ami a kilométerszámot tekintve igaz lehet, még akkor is, ha például az új Mercedes prototípusokra leselkedő kínzásokról legendákat mesélnek.
A külső formaterv igazi csemege: sikerült a futurisztikus dizájnelemeket elegáns egységbe foglalni, és megőrizni a robusztus megjelenést anélkül, hogy a nagy vas tohonya, darabos benyomást keltene. Ha jól megnézzük, még az első generációs Range-ek külseje sem kelt ódivatú benyomást, a második nemzedék pedig minden további nélkül elmenne mai új autónak is. A beltér pedig valamennyi változatnál megrázóan purista luxus-hangulatot áraszt, arccal a visszafogottság esztétikája felé.
|