Jól pakolható, praktikus a vezetőfülke is. Kéttónusú változatban még elegáns, szép is. Az anyagokon viszont nagyon spórolt a Skoda, minden kopog, zörög, durva. Egyszerű, logikus, igazi VW-gruppés kezelőszervek kerültek a Roomsterbe, de nem egy az egyben valahonnan: ez se nem Polo, se nem Fabia, ez a Roomster.
A navigáció is láthatóan olcsó autókhoz készült. Monokróm képernyő, térkép nincs, csak nyíl, merre forduljunk. És persze egy néni, aki néha megunta az angolt, és csehül kezdett beszélni, mi pedig próbáltuk kitalálni a menüben, hogy mi lehet csehül a nyelv (jazyk).
Sokáig fontolgattam, hogy ez így most voltaképpen tetszik-e, vagy sem. Aztán egyszerre csak ráébredtem, hogy igen, tetszik, nagyon is! A Skoda Roomster egy kívánatos, érdekes, a formai ütközések dacára is szép autó. Egy szép kis egyterű, eddig ilyen nemigen volt a kategóriában.
Mi is ez a kategória, mihez lehetne hasonlítani, mivel lehetne összevetni? Elsőként a hasonló koncepció alapján született Yaris Verso jut eszembe. Hasonló praktikum, sík padló, eltüntethető ülések (igaz, abban az eltüntetéshez nem kell kivenni őket), a forma is érdekes, de szépnek azt ne nevezzük.
A frissebb mezőnyből a legközelebbi versenytárs érzésem szerint a Nissan Note. Ez is hangsúlyozottan családi autónak készül, sok tárolórekesszel, ötletes aprósággal, bár lényegesen szűkebb csomagtérrel. A Note dizájnja nem sikerült olyan jól, mint a Roomsteré, viszont a legkisebb, 1,4 literes motor is elég a dinamikus, élvezetes autózáshoz: a Note 1,1 tonna alatt, a Skoda 1,15 tonna fölött kezdődik.
Ott vannak továbbá a szuperminik és alsó-közepesek közé pozicionált fura kis egyterűek, a Renault Modus, a Fiat Idea, az Opel Meriva. Praktikusak, tágasak, nem szépek. És persze meg kell említenünk a kisteherautókból kialakított konkurenseket: Doblo Panorama, Berlingo, ilyesmi. Ezek általában nagyobbak, tágasabbak, de iparibbak, haszonjárművesebbek is a Skodánál.
A két legkisebb motort próbáltuk ki, az 1,4 literes dízelt, majd az 1,2-es benzinest. A dízellel kezdtünk. A háromhengeres, Pumpe-Düse, azaz porlasztószivattyús technológiával etetett motor elképesztően kulturálatlanul jár, kerreg, rázza a kormányt, rezegteti a pedálokat, a váltókart. Ha bemelegszik a motor, enyhül kicsit a traktorhang, és újabb problémával szembesülünk.
A hetven ló nagyon küzd a Roomster nagy tömegével és még nagyobb homlokfelületével. Városban persze nincs nagy gond, de országúti előzésekhez nagy türelem és megfontoltság szükségeltetik. A főtengely ötödikben120-nál 2700-at fordul percenként, ha érdekel az ilyesmi valakit. A szélzaj, a gördülés hangja nagy tempónál sem zavaró, a kerregés viszont sztrádán is jól hallható marad.
A kis benzineshez jóval rövidebb váltót társítottak, 120-nál négyezret forog a háromhengeres. Lóerőből nincs valami sok, 64-et számlál a motor. A büszke HTP jelzés (High Torque Performance) 112 Nm-t takar, ami a városhatárokon kívül szinte semmire sem elég. Autópályán a legkisebb emelkedő is 140, kicsit nagyobb pedig akár 130 km/h sebesség alá zuhanó tempót eredményez. Lassú jármű.
Vannak persze nagyobb motorok is az autóhoz, a csúcs 105 lóerő, vagy 1,6 literes benzin-, vagy 1,9-es dízelmotorból. Tesztre majd megpróbálunk ilyet kérni. A futómű simán elbírná a nagyobb tempót: elöl a Fabia, hátul az Octavia felfüggesztését buherálták be a csehek a kasztni alá. A kocsi hátsó nyomtávja szélesebb az elsőnél, ami barátságos alulkormányzottságot és stabil úttartást eredményez. A rugók keménysége és a csillapítás kicsit németes ízlést mutat: inkább a pilótafülke izgalomra vágyó utasainak szól, mint a hátsó szalon puha pamlagról álmodozó lakóinak.
A Roomster Csehországban már kapható, láttunk is párat az utakon, mármint rajtunk kívül, persze. Németország és Franciaország júliusban látja meg, Ausztriában augusztusban kerül forgalomba. Mi Svájccal, Szlovákiával, a lengyelekkel, olaszokkal, britekkel, szlovénokkal és beneluxokkal kerültünk egy rubrikába a Skoda határidőnaplójában: szeptemberben tűnnek fel az első Roomsterek a kereskedésekben. A finnek októberben juthatnak az új Skodához, szegény Norvégia, Svédország, Dánia, az Ibériai félsziget, Hellász, Ukrajna és Oroszország novemberig kell várjon.
A Roomster magyar áráról egyelőre nincs pontos információnk, a PoHu kommunikációs igazgatója, Dr. Vérten Sándor egyelőre csak annyit árult el, hogy a legolcsóbb benzines árlistája három, a legolcsóbb dízelé három és fél millió forint alatt indul majd. Az "indul majd" német tulajdonú szövegkörnyezetben általában azt szokta jelenteni, hogy az alapmodell felszereltségi listájára simán ráfér a hátsó ködzárófény vagy a hárompontos középső öv hátul.
Nem hiszem, hogy ezt az autót venném, ha ebből a kis alapterületen sok helyet kategóriából kéne családi járművet választanom. Úgy érzem, a Roomster árának túl nagy részét teszi ki a divat, a trendiség meg a fíling. Ezzel együtt teljesen megértem, ha valakinek épp egy ilyen kell, hiszen minden reggel felderül majd az arca, amikor a napi rutin mókuskerekébe belépve megpillantja Roomsterét a garázsban vagy a parkolóban. És nem rossz dolog mosollyal kezdeni a napot.